Auto rookt lichtblauw bij koude start.
Wat is er reeds gecontroleerd:
- turbo, geen olielekken.
- geen olieverbruik
- Foutcode P0683, gloeisysteem. Gloeirelais vervangen, gloeibougies getest en in orde. Sporadisch nog foutcode P0683.
- Expert van Opel Belgium is er ook al bijgeweest, alles is volgens de fabrieksnormen.
Echter wannneer je deze auto start stik je van de stank & rook.
- Na een tegen expertise van mij, is er een lekkende verstuiver vervangen. (door de verstuivers te demonteren en met een endoscoop in de cyl. te kijken is dit aan het licht gekomen)
Op mijn vraag om de overige ook verstuivers te testen gaan ze niet in. Opel zegt dat mijn wagen volledig ok is.
Tevens nagelt de motor bij lichte belasting (enkel bij warme motor).
Wanneer je stationair gas geeft, keert het toerental tss 1500 a 900tr/min terug met een 3tal hikjes. Daarboven gaat dit vloeiend.
Auto is 2e hands gekocht, probleem is begonnen rond 22.000km. Momenteel staan er 53.000km op en het verslecht alleen maar.
Alles ligt nu bij een advocaat, maar deze procedure kan nog maanden aanslepen..
Wie herkend dit probleem.
Reeds bij 2 opel dealers geweest, volgens hen alles normaal.
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=7P_Y1uPEY...[/yt]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de rook niet zwart maar blauw is, moet het motorolie zijn... En wat ik zie lijkt me blauw en heel normaal voor een Turbo. Een lekke of te veel brandstof gevende verstuiver produceert zwarte rook. Dat hij even rookt komt,naar mijn idee, door de turbo. Deze is achterin gelagerd in smeerolie. tijdens stilstand lekt de afdichting 1 of 2 druppeltjes naar binnen. De motor verbrandt deze olie en dat geeft even de rook. Ik geef de dealer/fabrikant gelijk. Het hoort bij het systeem.
mbt het nagelen adviseer ik u het inspuitmoment en de vervroeging ervan te laten controleren en eventueel iets bij te laten stellen.
Turbo is gecontroleerd en volledig in orde (geen olielek), hiervan heb ik ook foto's.
Rook stink naar onverbrande diesel en is absoluut geen olie.
Probleem is er al van toen de auto ~1jaar oud was en 22.000km.
Als een auto van deze leeftijd al een versleten turbo heeft, dan waren de trabantjes van vroeger van betere kwaliteit dan
een opel van 2008. :-)
13 jaar
Jammer, dat u mijn bijdrage niet juist gelezen hebt. Elke goed werkende Turbo lekt een paar druppels als hij gestopt is. En blauw is olie.. Kijk eens naar uw eigen filmpje.. eerst is de rook blauw, daarna tijdens het gas geven ziet het duidelijk zwart. en dat is onverbrande brandstof. Ik ben niet van Opel heb nooit met de organisatie ervan te maken gehad, ik probeer alleen mijn kennis van automobielen te gebruiken om u een duidelijk antwoord te geven. Waar u mee mag doen wat u wilt. Maar mijn mening verandert niet over dit geval. Ik heb ook nog aan trabantjes gewerkt vroeger. Ik kan me niet voorstellen dat u daar ervaring mee heeft gehad, gezien uw opmerking daarover. De Trabant had een tweetact motor, waar olie aan de brandstof moest worden toegevoegd. Als die niet rookten werd er verkeerde brandstof gebruikt en eas het na 500 km bekeken met de motor.
Ik heb hier een onafhankelijke expertise laten op uitvoeren. Hun antwoord: dit is niet normaal. We hebben dit vergeleken met gelijkaardige modellen welke niet doen. Een auto met amper 22000km hoort niet te roken.
13 jaar
Geen deskundige
Ga jij de deskundigheid van een expertise bureau in twijfel trekken?
Sorry maar hiermee ben ik niet mee geholpen en heb ik ook geen behoefte.
Moderne diesels horen niet te roken of te stinken.
13 jaar
Dop de egr klep eens af, en start dan de motor eens? Je kan er wel moelijk bij om af te doppen. Als deze iets blijft open staan krijg je SOMS het zelfde resultaat.
Jeroen, hoe geraak ik er het beste aan? Langs boven of langs onder.
13 jaar
Langs onder. Tussen EGR klep en egr koeler is het gemakkelijkste. Je moet dus ook wel plaatje kunnen snijden op model van die egr klep, en er 3 gaatjes op de juiste plaats in boren. Dit kan je doen aan de hand van de metalen dichting dit er tussen zit. Je zal hierdoor wel vrij snel een foutmelding krijgen in het motormangement.
[quote=jeroenmonteyne]Langs onder. Tussen EGR klep en egr koeler is het gemakkelijkste. Je moet dus ook wel plaatje kunnen snijden op model van die egr klep, en er 3 gaatjes op de juiste plaats in boren. Dit kan je doen aan de hand van de metalen dichting dit er tussen zit. Je zal hierdoor wel vrij snel een foutmelding krijgen in het motormangement.[/quote]
@Jeroen,
ik ga dit volgende week eens proberen.
Ik had zelf ook al ziitten denken aan het gloeisysteem. In de winter heb ik minder rook dan bij temperaturen van 20°.
Gloeibougies zijn in orde, denk misschien een temp sensor welke verkeerde waarden doorgeeft.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar