Als ik mijn auto 's avonds uitzet en s' morgens weer wil starten draait de startmotor heel langzaam en moeilijk rond en pakt de auto moeilijk aan. Als ik daarna een stukje rijd(10 minuten) en ik start te auto is er niets aan de hand en draait de startmotor goed rond. Het is dus alleen als de auto echt lang uitstaat('s nachts) en met koud weer is het veel erger als met warm weer.
Ik zat zelf te denken aan een defecte accu of dat de auto of radio stroom neemt als de auto uit staat. De dynamo laadt ongeveer 14,6 volt bij. Het lampje op de OPEL accu is groen.
Als ik de auto smorgens start d.m.v. startkabels draait de startmotor gewoon goed rond en pakt de auto direct aan.
Wat is het volgens jullie, een defecte accu of trekt iets in de auto de accu leeg als deze lang stilstaat?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moeilijk te zeggen, beide mogelijkheden kunnen.
Meet eens het voltage 's morgens voor het starten wanneer de accu aangesloten was. Doe hetzelfde de volgende dag, maar dan moet je de avond er voor de accuklemmen los maken. Is in beide gevallen het voltage laag dan is de accu stuk. Is in het tweede geval (klemmen los) het voltage duidelijker hoger dan trekt er iets stroom weg en moet je verder zoeken.
Anders even accu laten doormeten bij dealer/vakgarage.
Gewoon een verotte accu.
19 jaar
@Old ford
goede testmethode, heb de auto nu al 3 uur zonder accuklemmen staan en het voltage is van 13,00 naar 12,86 gegaan. Dit lijkt me wel acceptabel, toch? Het was 13,00 meteen na het stopzetten van de motor en na het losmaken van de klemmen.
Ik heb zelf het idee dat iets in de auto de accu leeg trekt, maar zal niet weten wat. Wat is dan het meest logisch? het is zeker niet de versterker.
19 jaar
Niet te vroeg juichen. Even morgenochtend meten om het zeker te weten. Mogelijke stroomafname kan veroorzaakt worden door een defecte diode in de dynamo. Dit komt vaker voor.
Als de accu goed is moet je dus gaan meten met een voltmeter die amperes kan aangeven of een amperemeter. Haal de plus-pool los en hang de amperemeter tussen de accupool en de pluspool. Als er stroom loopt kun je dit zien. Verwijder alle zekeringen 1 voor 1 en kijk of de stroomafname minder wordt. Zo ja, dan heb je het circuit gevonden. Hetzelfde voor de dynamo; plus op dynamo losmaken en kijken naar de meter.
Heb gemeten zo gauw als ik met de meter de pool aanraak krijg ik een dikke vonk en geeft meter meteen 1,1A aan en dit zakt dan terug naar 0,3A is toch zo'n 4 Watt en als dat dan de hele nacht verbruikt wordt lijkt me toch best veel.
19 jaar
Je zou kunnen proberen door de zekeringen er een voor een uit te trekken waar het verbruik zit.
Met de AMP. meter nog tussen de pool natuurlijk.
Willem
Ja, dat zei old ford ook al. Ik ga dat zaterdag maar eens even proberen. Heren bedankt voor de reacties en als ik meer weet zal ik het hier laten horen.
Maar heb ik nog een vraag, is het normaal dat wanneer ik met de meter de pool aanraak deze meteen 1,1A aangeeft en dan terugloopt? Of zal de meter eigenlijk direct ongeveer 0A aan moeten geven?
19 jaar
Het kan zijn dat er komponenten op geladen worden (condensators in audio apparatuur bijv).
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar