Opel kadett GSI 16v: stationair probleem

Bouwjaar: 1990



Ik heb een kadett GSI 16v van bj.'90. Wanneer deze warm staat gaat deze onregelmatig stationair draaien (flink dansen), de ene keer trekt deze supergoed op , de andere keer niet. En soms zelfs uitvallen (stationair). Ik heb al een andere luchtmassameter geprobeerd en computer. Ik heb nog een complete GSI 16v staan voor onderdelen.



jw6095

Geplaatst door jw6095 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden





dat is waarschijnlijk het gehele probleem. controoleer de bedrading goed en ook de gever in de versnellingsbak.....als het rijsgnaal niet deugt gaat alles mis....





jw6095 (0), 21 jaar geleden

Hoi,



Bedankt voor je tip. Moet het dan in die dikke kabel zitten?? Als ik nu alle stekkertjes eens los haal en opnieuw inspuit met wd 40. Waar wordt de kilometerteller door gevoed?? Zeker een opnemer (waar zit deze).Hij deed het gisteren weer zeker als je hard optrekt, dan is het net of deze het niet kan bolwerken. Ze vertelden mij ook eens dat het de nullastregelaar was die stationair zo zat te klieren. Is het veel werk om zo'n fout op te sporen (in de bedrading, want ik heb nog een kabel op reserve liggen).



groeten JW

jw6095 (0), 21 jaar geleden




. Trouwens ik moet eerlijk zeggen dat er volgens mij een aantal sensoren kapot zijn denk ik omdat ze alsmaar branden.

temp. sensor

oliesensor

lampje naast de temp.(abs algemeen denk ik),deze brand soms wel soms niet. Waar kan ik deze sensoren vinden?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

temp sensor zit in het thermostaat huis.





oliesensor zit in het onderblok gescroeft





abs kan van alles zijn , de sensoren op de wielen,abs computer, abs pomp, abs relais...





overigens heeft deze kadett een digitaal dachboard??
en het reinigen van de lfr kan het niet lekker stationair lopen ook verhelpen.








jw6095 (0), 21 jaar geleden

bedankt,



Ik ga gelijk eens proberen. De auto heeft een digitaal dashboard. De teller doet het helemaal niet meer sinds gisteren. Hij blijft op nul staan. Waar zit de opnemer van de teller??


jw6095 (0), 21 jaar geleden





Hier ben ik weer. Misschien een stomme vraag maar waar zou jij nu beginnen met zoeken??Ik heb alles op reserve liggen (uit super rijdende GSI).

Het lampje op mijn dashboard dat af en toe gaat branden is volgens mij het vloeistofniveau (een reservoirtje met gegolfde vloeistof) centraal op het dashboard.





Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

begin dan maar eens om het koelvloeistof peil iets op te hogen door bijvullen van antivries....



jw6095 (0), 21 jaar geleden





Dat peil staat goed.



Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

dan is de vlotter defect. dus de dop op het tankje met 2 draden.



jw6095 (0), 20 jaar geleden





Ik weet het niet meer hoor. Ik zal nog eens uitleggen wat het probleem is.

-Het lampje van het vloeistofniveau brand (in mijn sloper zit er wel een maar dat is een andere ,daar zit de sensor bovenop het reservoir. Bij mij onderin het reservoir (zijkant)

-De motor blijft nog steeds dansen, en afslaan wanneer ik onverwacht de koppeling intrap. (behoorlijk irritant)

De motor geeft dan ook duidelijk te weinig vermogen. De andere keer spuit hij echt weg zo als het hoort.De motor geeft soms ook knallen bij het terugschakelen. Kan dat liggen aan de groep A uitlaat die eronder ligt?? Of iets anders.



Ik heb alle stekkertjes los gehad en ingspoten met WD 40. De computer en luchtmassameter al vervangen. Ik was van plan om beide temp. sensoren te vervangen (bij de termostaat). Eventueel ook de lambda sensor. Ik las in andere problemen over de gasklep die vervuilt is (dat is toch dat huis met twee kleppen onder de SFI luchtkast?)


Ik word knettergek van de auto.


Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

even een voor een. verbind de stekker onder op het tanje even door. dus de beide aansluitingen op de stekker even doorverbinden. is het lampje dan uit is de sensor in het tankje defect.

het knallen kan inderdaad door de uitlaat komen. probeer de temp sensoren eens te wisselen.



cali-turbo (0), 20 jaar geleden

het lullige is dat bij verkeerd signaal gevende sensoren (temp./lambda) vaak niet als fout gezien worden door de ecu.



- lambda vervangen kan nooit kwaad, en kan een zeker probleem zijn.

- laat de het signaal van de temp.sensor (degene waar de 2-polige stekker op zit bij therm.huis) even bij de dealer uitlezen op tech1 (zien ze de actuele watertemp.), of vervang 'm gewoon

- Reinig de LFR/stappenmotor/nullastregelaar met bv. remmenreiniger, wd40



Als dit probleem dus alleen bij warme motor is, dan kan 't dus goed een temp. probleem zijn.









cali-turbo (0), 20 jaar geleden

de pulsgever v/d snelheid zit in de versn.bak er lopen 3 draden naar boven het schutbord in, let op als je de pulsgever vervangt, let dat op dat je er een het met hetzelfde aantal pulsjes, staat op de zijkant..

maar zat nog even opnieuw te lezen.. heb je niet een of ander massaprobleem, al die lampjes die branden? is het allemaal tegelijk gebeurd, of zijn het ook werkelijk defecten, uitgezonderd de koelvloeistofpeil, want die meters zijn heel vaak kapot, en kan geen kwaad.



cali-turbo (0), 20 jaar geleden

sorry voor het derde bericht :)

Injectors reinigen kan ook geen kwaad, incl. nieuwe brandstoffilter, nu houd ik op tot verdere reactie ;)

jw6095 (0), 20 jaar geleden

De auto doet het inderdaad wanneer hij warm staat. Ik heb helaas nog niet de temp. sensor kunnen vervangen. Maar was ik van plan dit weekend te doen samen met de oliesensor.

jw6095 (0), 20 jaar geleden


Ik heb van het weekend de temp. sensoren verwisseld. Hij loopt wel al beter stationair. Maar blijft naar mijn gevoel nog steeds inhouden. Waar zou ik het nog kunnen zoeken? In de lambda sonde?? Wanneer ik hem een kwartierje (met warme motor) goed op zijn staart trap gaat hij beter lopen. De volgende dag is het weer hetzelfde. Ik vind het vreemd.



cali-turbo (0), 20 jaar geleden

heb je geen kapotte slang tussen je luchtvolumemeter en je SFI/SFI-vervanger? die gaan vaak kapot namelijk, en gaat ie ook inhouden door te arm lopen, en ook slecht stationair lopen.. haal 'm eens los, en kijk of er scheuren in zitten!

jw6095 (0), 20 jaar geleden


Dit weekend heb ik ongeveer 500 km gereden op de snelweg. De auto liep goed. Maar hij loopt nog steeds stationair niet goed. Of hij gaat dansen of het toerental kruipt omhoog naar 2500 toeren. Maf he?!



jw6095 (0), 20 jaar geleden

ik heb nu de bougiekabels ,verdeelkap met rotor etc. vervangen.Ook de klep aan de achterzijde van het blok. Deze klep lekte. Hij loopt nu mooi stationair. Alleen houdt hij nog te veel in vind ik. En bij het afremmen komen er behoorlijke knallen uit de auto. Wat kan ik nog doen?



arne650 (0) PRO, 20 jaar geleden

zet de ontsteking effe op tijd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.