Geacht forum,
Een vreemde vraag, maar iets wat me bezig houd: vanmiddag bij het uitrijden van een parkeergarage waarbij ik moet zeggen dat de ontwerpers er blijkbaar alles aan doen om het zo krap mogelijk te maken ... (blijkbaar geen autoliefhebbers?) heb ik helaas een stoeprand geraakt met het rechter achterwiel. Ik kan alleen mezelf de schuld geven hoewel iemand het wel nodig vond de uitgang te blokkeren met haar Saab cabrio waardoor het nog krapper dan normaal werd.
Persoonlijk vond ik het nogal hard klinken, die tik tegen de stoeprand, maar zo op papier is natuurlijk moeilijk de situatie na te spelen. Ik vraag me echter af wat een ophanging kan hebben qua dit soort "klappen". De band, die iets uitsteekt tov de velg, heeft een redelijk zichtbare veeg en de velg heeft een drie heel dunne pennenstreepjes beschadiging op de rand. Ik hoor geen vreemde of anders dan gebruikelijke geluiden onder het rijden (alles gereden tussen 0 en 120km/h), maar ik had wel even het idee dat de achterkant met het naar links sturen wat losser aanvoelde dan met naar rechts sturen. Ik heb enkele garages uit de buurt gebeld of ik langs kon komen, maar helaas kon de eerste mij pas ontvangen ergens komende week ... mijn vraag is dan ook: hoe kan ik als leek checken of achterhalen of de lagers, de ophanging oid nog OK is? En hoe kan ik bepalen of uitlijnen (toch gemiddeld een uur werk begreep ik van de garage) benodigd is?
Bij voorbaat dank voor reactie en met vriendelijke groet,
Aad ~ Doix
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou je weet hoe hij eerst reed.
hoe het stuur stond.
het eerste wat je nu kunt doen is onder het rijden kijken of het stuur nog het zelfde staat bij recht uit rijden.
het volgende is controle van het recht door rijden doet hij dat nog het zelfde.
is dat veranderd dan de uitlijning laten controleren en heeft je garage geen tijd rij dan langs een banden bedrijf laat zij hem dan controleren die hebben altijd prima uitlijn apparatuur.
groetjes jan.
Jan,
dank voor je zeer snelle reactie! :) Afgezien dus van het wat onzekere gevoel bij het naar links sturen rijdt de auto nog als vanouds, het stuur staat recht, maar kan ik hieraan dan zien of de uitlijning van mijn rechter achterwiel verkeerd staat?
De bandenboer is zeker een goed idee, die ga ik eens bellen. Hebben Euromaster en of Profile Tyrecentre ook de beschikking over de juiste afstelgegevens van een Opel Vectra C GTS? En klopt het dat de bij de achterwielophanging van een Vectra C niets af te stellen valt?
Greetz,
Aad ~ Doix
14 jaar
euro master weet ik het zeker
14 jaar
Elk bedrijf dat uitlijnt heeft die gegevens....anders kunnen ze niet uitlijnen.
Trouwens, die gegevens staan o.a op automasterbase en op Autodata, dus dat is geen probleem.
globaal kun je dat zien als je achter wiel scheef staat gaat het stuur scheef staan maar ik denk dat het verstandig is om de uitlijning telaten controleren.
groetjes jan.
Morgen even langs de bandenboer, ze checken het wiel en de ophanging en als er tijd is en het is nodig, lijnen ze 'm opnieuw uit .... ik ben benieuwd.
Grtz,
Aad ~ Doix
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar