Opel Vectra: Stofzuigergeluid onder motorkap naast accu en koelvloeistofreser

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Bij mijn kort geleden aangeschafte Vectra van 1998 hoor ik onder de motorkap naast de accu en het reservoir van de koelvloeistof uit een rond zwart kunstof ding wat tegen het zijscherm zit een soort stofzuigergeluid komen bij koude motor. Wat is dit voor apparaat en wat doet het?
Foto:
[url=http://img842.imageshack.us/i/p2262962.j...][img]http://img842.imageshack.us/img842/6021/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Daarnaast heeft de Opel dealer vorige week mijn distributieriem vervangen en sindsdien loopt de auto niet helemaal lekker meer stationait. Hij pruttelt wat uit de uitlaat en als je stilstaat voel je hem gewoon iets schudden. Ook tijdens het rijden voel je dat hij niet helemaal lekker loopt, met gas loslaten en bijgeven schokt hij iets. Allemaal niet heel erg maar wel vervelend. Ik dacht dat de dealer misschien de riem niet op tijd heeft gezet maar volgens de dealer loot hij dan veel slechter en moet het gezocht worden in de programmering ofzo? Kan dit inderdaad niet aan de riem liggen en klopt het wat de opeldealer zegt?

Aristoteles

Geplaatst door Aristoteles (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat stofzuigegeluid is waarschijnlijk je secundaire lucht injectie. Pompt lucht in de uitlaat bij koude motor om de kat sneller op te warmen.

Als er na het vervangen van de distributieriem problemen optreden bij stationair (die er daarvoor niet waren) denk ik ook aan verkeerde timing.
De programmering is het in ieder geval niet. Die verandert niet zomaar uit zich zelf.

Misschien is er iets los gegaan dat niet direckt opvalt.
Kontroleer zelf of alle slangetjes op en rond het inlaatspruitstuk vast zitten. Is dat goed dan toch maar distributie timing controleren.

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

Dankjewel. Nooit gehoord van die secundaire luchtinjectie, weer wat geleerd.

Wat betreft de problemen na het vervangen van de riem: er is echt een probleem. De auto is voor onderzoek weer naar de Opel dealer gebracht en zij hebben compressieverlies op 1 cilinder geconstateerd. Ze vertelden mij dat dit kan komen door verschillende dingen:

- een lekke koppakking
- een lekke inlaatklep
- een lekke uitlaatklep
- plakkende zuigerveren
- gat in de zuiger

Mijn vraag is of dit kan komen door het verkeerd monteren van de distributieriem. Ondertussen zit ik al boven de 1000 euro aan kosten en er komt misschien nog wel 1000 euro bij. Ik wil wel graag weten dat ik eerlijk behandeld wordt en niet dat zij nu hun verantwoordelijkheid gaan proberen te ontlopen. Ik wil best betalen als het maar eerlijk is. Ik ben zelfs bang dat ze de riem snel op tijd hebben gezet en nu zeggen dat hij op tijd stond. Juist om dit soort problemen te voorkomen ga je naar de dealer en toch vraag ik me af of ze eerlijk zijn omdat de monteur vorige week ook al een keer niet eerlijk was.

Graag het oordeel (vvor zover mogelijk) van jou als professional.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Jij bent er vroeg bij zeg.

Als er voor het vervangen van de riem geen problemen waren, en erna wel .....???? Dan denk ik dat de riem niet goed ligt (of lag). Compressie verlies komt niet zomaar ineens.
Ik wil zeker niet zeggen dat de dealer, dit ´expres´ doet voor het gewin.

Maar het lijkt erop, dat als de riem ná controle wel goed ligt, dat bij de montage, in eerste instantie de riem verkeerd geplaatst was. Misschien rond gedraait, en nadien gecorrigeerd. Toen was wellicht het kwaad al geschiedt.

Hoe hoog was de compressie?

Ralf

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Je praat over compressie verlies, wat waren de gemeten waardes van de cilinders ?

En had 1 cilinder geen compressie, of was dit iets lager dan de rest, of week deze juist veel af..

Je kan dan nog een aantal tests uitvoeren om er achter te komen waar het probleem zit, in de kop of het onderblok zelf..

En jammer genoeg is niet iedereen even eerlijk, dat lees je ook maar al te veel, flink veel geld betalen en nog geen meter verder zijn gekomen..Je kan hem ook bij een goede universeel brengen, dat scheeld ook al flink in de kosten.

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

Ik zal morgen even naar de dealer gaan en vragen om de compressiewaarden. hij heeft ze door de telefoon wel gezegd maar ik weet ze niet meer. Het ging in ieder geval om 1 cilinder die nog maar erg weinig compressie heeft. Ze gaan morgen verder onderzoeken wat de oorzaak is. Dan kom ik er hier ook op terug.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ik zou een universeel opzoeken en die dealer links laten liggen.
De auto is 12 jaar oud,als een dealer daar wat aan moet doen overstijgt het met een beetje reparatie zo de dagwaarde.
Een goede universeel doet het een stuk goedkoper en net zo goed.

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

Ja voor een volgende keer is dat beter maar nu staat de auto bij de dealer en moet hij toch worden gemaakt.

Ik ben er zojuist geweest en de auto had bij warme motor op de 3e cilinder slechts 4 bar. De overige cilinders had hij tussen de 8 en 11 bar. Zojuist heeft hij koud gemeten en had de 1e cilinder 9 bar, 2 en 3 hadden slechts 2,5 bar en cilinder 4 had 11 bar. Volgens de garage betekent dit dat de koppakking lek is tussen de 3e en 4e cilinder of dat er een scheur in de kop zit. Het kan volgens het niets te maken hebben met het vervangen van de distributieriem. Ze gaan nu in tussentijd die ze hebben de auto repararen in verloren uren en dan matsen ze me wat met de rekening. Het is inderdaad zo dat de kosten van deze reparatie de waarde van de auto overstijgen maar er niets aan doen levert helemaal niets op.

Mischien kan iemand van jullie nog duidelijk maken of de3 tot dusver gestelde diagnose van de garage klopt en of het inderdaad niets te maken kan hebben met het vervangen van de riem.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Adrie,

Het lijkt id op dat de koppakking tussen cil.2 en cil.3 lek is.
Als blijkt dat het de koppakking is die lekt, dan heeft dat mijns inziens niets met de distributieriem te maken. Gevalletje pure pech.

Hiervoor zal de kop gedémonteerd moeten worden. En dus de distributie weer los. Als blijkt dat er mechanische schade is (aan kop of kleppen), dan is deze riem, in eerste instantie niet juist gemonteerd geweest.


S6

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

En een scheur in de kop, kan dat ermee te maken hebben?

Ben bereid alle kosten te voldoen zolang ik maar weet dat ik niet iets betaal wat zij hebben veroorzaakt. Het zit niet altijd mee, soms moet je dit maar accepteren.

Zag vanavond (werk in ploegen) dat de dealer nog gebeld had, zal ze morgen even terugbellen en resultaat hier plaatsen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Een scheur door mechanische inwerking kan zeker. Maar een gescheurde cilinderkop kan ook doorgaans gebeuren.

Als deze cilinderkop gescheurd is door de zuigers ofwel de nokkenas/ kleppen kun je dit duidelijk zien.

Als de kop gescheurd is, bv. tussen de kleppen of naar de koelkanalen, kan dit ook door bv. temperatuur invloeden gebeurt zijn, (heet geweest, o.i.d.).

Aan de koppakking kun je ook wel e.e.a. zien.

S6

kleijn (0), 13 jaar geleden

dat ding is een compressor die blaast lucht in je uitlaat systeem zodat je lamda sonde sneller op temperatuur is
gaat ook vanzelf weer uit is normaal

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

Dat wist ik al...zie eerste antwoord

Wat betreft de cilinderkop...die is eraf gehaald door de garage en pakking en kop zagen er goed uit, geen problemen met het blote oog zichtbaar. Wel veel koolaanslag op de kleppen. Nu brengen ze de kop naar Motoren Rivisie Apeldoorn om de kop af te persen en zo te controleren op lekkage.

Even afwachten dus..

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Prima,

Dan is er dus geen fout begaan met het vervangen van distributieriem. Anders had je kromme kleppen of nog erger.

Nu maar hopen dat je cilinderkop geen noemenswaardige schade heeft. Geen scheur o.i.d..

Was er dan niets aan de koppakking te zien.??

Ralf

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

Het kan zijn dat de kleppen wel iets krom zijn maar dat dit met het blote oog niet te zien is, of is dit onmogelijk? Vandaag hoor ik meer als het goed is. Aan de koppakking was helemaal niets te zien..

Hoop inderdaad niet op een scheur o.i.d...

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Ardi,

Als de kleppen krom zijn, is dit mechanische schade. Dit is te wijten aan ofwel flink wat koelvloeistof op de zuiger. Of in jouw geval, dat de riem verkeerd gemonteerd is (geweest). Anders gaan de kleppen niet krom.!!!

S6

Ralf

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

De kleppen bleken niet krom te zijn maar sloten niet goed meer af door overmatige koolaanslag. Kop is gereviseerd en afgevlakt (was heel iets krom) en wordt deze of volgende week weer opgebouwd. Probleem heeft volgens revisiebedrijf en opeldealer niet te maken met distributieschade. Ik geloof ze tot dusver wel, ik kan het mis hebben maar tot dusver geen gegronde argwaan of slechte gevoelens bij communicatie. Het lijkt dus een klacht die toevallig net is gaan spelen na het vervangen van de distributie. Voor zover dit mogelijk is, maar daar heb ik niet voldoende kennis voor.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

OK, vervuiling heeft hier id. niets mee te maken.

Kromme klepstelen wel.

Aristoteles (0), 13 jaar geleden

Ondertussen staat de auto nog steeds bij de Opel dealer. Ze pakken de auto in niet ingeplande uren om gaten te vullen en dan krijg ik 20% korting op het uurtarief. Maar de rekening wordt echt schrikbarend hoog. Veel meer dan de auto waard is en veel meer dan mijn aanschafwaarde van de auto. Dit komt omdat de problemen zich hebben opgestapeld, als ik dit van tevoren had geweten was ik helemaal niet tot reparatie overgegaan. Maar er kwam steeds meer bij en ondertussen is dit de lijst:

vervanging: distributieriem, waterpomp, lagerbussen achter, stabilisatorstangrubbers achter, uiteinden stabilisatorstang, koprevisie, koppakking, kopbouten, nieuwe olie en koelvloeistof.

En nu na het vervangen van de kop een nieuwe EGR klep, die bleef (ineens) storing geven. Die moet er nog op overigens.

Inschatting factuur: 2500 euro.

: /

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.