close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: storing no 13 bij rijden op LPG

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Ik heb het probleem met m'n opel astra F dat die bij het rijden op LPG de storing 13 geeft (uitgelezen met paperclip methode). Dit betekent een fout in de lambda sensor. Het vreemde is dat dit probleem zich alleen voordat bij het rijden op LPG, in de opwarmfase. Als ik overschakel op benzine verdwijnt het probleem bijna direct weer. Na terugschakelen op LPG gaat het motormanagement lampje weer branden. De gascomputer geeft geen enkel probleem en tijdens het rijden op LPG merk ik ook niets aan het rijgedrag van de auto. De gasinstallaties is een Koltec-Necam Vg392. Deze is onlangs volledig gereviseerd door Kees/VG392. Daarna werkte alles perfect, maar nu na enige tijd dit probleem. Ik heb de lambda sensor zelf vervangen door een universele, echter is hiermee het probleem niet verholpen, hetgeen ik vrij vreemd vind.
Als de auto bijna op temperatuur is gaat het storingslampje branden. Als de auto volledig op temperatuur is gaat het lampje meestal weer uit (lijkt afhankelijk van de buitentemperatuur). In totaal duurt dit ongeveer 5 minuten.

Nu si er een tweede probleem bijgekomen en dat is dat wanneer het koud is hij erg slecht start en alleen met een beetje extra gas geven wil blijven lopen. Is er dan toch iets met een temperatuur sensor aan de hand? Zie voor iets uitgebreider verhaal mijn reply hieronder.

Als iemand een idee heeft of tips hoor ik het graag.

Reeds vervangen:

- bougies, inclusief kabels
- rotor en verdeler
- lambda sonde
- olie + filter
- vacuumslangetjes aan gedrukt, lijken ok
- Luchtaanvoer op het oog controleerd op lekkage, lijkt eneveneens goed

Geplaatst door

Vinnie981 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het probleem leek opgelost. Ik had de aanlsuiting van de nieuwe universele lambda sonde gecontroleerd en de connectie iets verbeterd. Ook had ik de accupool losgehaald en 20 s. geremd, zodat de gascomputer en de autocomputer beide gereset waren. Mijn idee was dat de gascomputer misschien nog met de oude lambda sonde instellingen aan het afstellen was, wat misschien vreemde waardes voor de autocomputer opleverde. Toen leek het goed. Echter na veelvuldig rijden blijft toch nog tijdens het bijna afronden van de opwarmfase het MM lampje branden en gaat uit als de motor volledig op temperatuur is.

Gisteren stonden we hoog in de bergen en was het koud (zo'n 15 graden). Toen startte die opeens bijzonder slecht (op benzine geschakeld, dus er is geen LPG probleem). Normaal is er geen enkel problemen wat sterten betreft, nu is het de laatste tijd echter ook goed weer. Hij liep toen op 2 of 3 poten en op gasgeven werd niet gereageerd. Uit doen en opnieuw gestart gaf bijna niet willen starten. Daarna met het gaspedaal een beetje ingetrapt gestart en was het beter. Als ik het gaspedaal lostliet sloeg die echter weer af. Daarna stukje gereden en overgeschakeld op LPG, begon na enige tijd inderdaad weer het MM lampje te branden met code 13 en na volledig op temperatuur te zijn ging die weer uit.

Ik begin nu het vermoeden te krijgen dat het toch aan een temperatuur sensor ligt. Misschien de koelwatertemperatuur sensor. Kan iemand mij vertellen waar die zit? Dit is een andere temperatuur sensor als die je op je dasboard ziet?

Alvast bedankt

Vinnie981 0

17 jaar

Hoi Vinnie,

Wat houd het uitlezen in met de paperclip methode?
Kun je op deze wijze een storing uitlezen, hoe doe je dat?
Werkt dat op iedere Opel, ik heb een Vectra 2.0-16v van 1999. (X20XEV)
Die mijnheer Kees is dat een garage of een particulier, ik heb reeds vele goede reacties over hem gelezen, altijd handig voor als ik eens iets aan mijn LPG installatie heb.

Groet, mijn dank, Wil.

wil12012 0

17 jaar

Hallo Wil12012,

Ik weet niet of het ook voor je Vectra werkt, maar als die dezelfde stekker(s) heeft waarschijnlijk wel. Neem eens een kijkje op deze website:

http://astra.autokacik.pl/download/aldl....

Daar staat voor 2 stekkers uitgelegd hoe het zit. Bij mij zat hij in de zekeringskast, naast de zekeringen aan de linkerkant. Als ik hem op contact zet geeft hij de foutcodes. Via de tabel kun je dan eenvoudig zelf een diagnose stellen.
Ik heb zelf de 16 pollige stekker in het zekeringskastje zitten, wat ik overigens vreemd vond, want ik dacht na gelezen te hebben op Opeltjes website dat er alleen 10 pollige stekkers waren voor de Astra F, misschien is dat na de facelift van de Astra F veranderd?

Met Kees/VG392 bedoel ik Kees Verhulst hij woont in Helvoirt (Brabant) en zijn hobby is om aan de Koltec/Necam VG392 EGI (en hij heeft ook een enige met de CGI) versie te sleutelen. Hij doet dit als particulier. Een echte aanrader als je problemen hebt met deze gasinstallatie.

Vinnie981 0

17 jaar

Stappenmotor is schoongemaakt en in gespoten met PTFE spray. Tevens is de koelwatertemperatuursensor vervangen en de connectie van de lambda sonde nogmaals gecontroleerd en iets veranderd.
De accu losgehaald en geremd, zodat de gascomputer en de motormanagement computer gereset zijn. Echter kwam na 3x warmrijden en uitschakelen het motormanagement in de opwarmfase weer met code 13. Het blijft een vreemd probleem. Ik zal nog eens de bedrading van de lamda sonde controleren bij de aftakking naar de ECU en de gascomputer, misschien is daar wat mee mis.....

Vinnie981 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.