Dank je wel! Vrijdag/zaterdag staat de coupé weer op de brug en dan ga ik deze handeling uitvoeren. Zodra ik meer weet meld ik me!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zit namelijk zo, het motormanagementlampje van mijn recent aangekocht Astra G coupé brandt. Ik heb dit laten uitlezen bij een garage en daar kwam de foutcode P0130 uit tevoorschijn. Ik heb ook filmpjes gemaakt (zie link) van de meetwaardes van de lambdasondes. Wat ik zelf heel bijzonder vindt is dat de eerste lambdasonde eenzelfde waarde aangeeft, 0.300 mV, ook al staat de sleutel slechts op contact (dus niet met lopende motor). De tweede lambda schommelt tussen 0.400/0.550 mV. Wellicht is dit normaal, wellicht ook niet.
https://www.youtube.com/watch?v=Bi4XLqFq...
https://www.youtube.com/watch?v=JeIiOnSh...
Wat daarna opmerkelijk is in de filmpjes is dat het vaccuum (MAP kPa) zodra ik gas geef oploopt en daarna bij volgas als een drilpudding in elkaar zakt. Ik meen toch dat dit dient op te lopen naar mete ik meer gas geef? Zou dit een wellicht een defecte map-sensor zijn? Correct me if I’m wrong 😉
Mijn vraag aan jullie is: als ik naar de meetwaardes kijk dan verneem ik dat mijn motor (belachelijk) rijk loopt. Is dit puur te wijten aan een defecte lamdasonde? Hebben jullie voor mij een soort stappenplan wat ik kan doorlopen met bijbehorende meetwaardes? Want op het forum zie ik posts voorbijkomen waar luchtmassameter, EGR-klep en katalysator ook soms verbonden zijn aan deze foutcode. Let op, auto rijdt prima, start prima, toerental stabiel, geen gestotter of dat hij inhoudt. Auto rijdt prima.
Ik ben jullie dankbaar alle bruikbare tips!
De map-sensor moet inderdaad oplopen bij gas geven, maar dat zou je rijdend (belast) moeten testen.
Onbelast meten geeft geen goed beeld en het filmpje is maar heel slecht te volgen.
De 1e lambdasonde zou bij contact aan rond de 450 mv moeten aangeven. Ik denk dat de 1e lambdasonde defect is.
Waarom denk je dat de motor belachelijk rijk loopt? Ik kon het op het filnmpje niet zien.
De 2e lambdasonde zou rond de 800 mv moeten aangeven, maar dat is wel met een werkende 1e lambdasonde.
Wat je nu ziet is wel een geldige waarde, maar die geeft aan dat de katalysator niet perfect meer werkt.
Maar dat kan ook aan de niet werkende 1e lambdasonde liggen.
Ik heb het vermoeden dat de motor best rijk loopt door A. het hoge verbruik en B. simpelweg de geur van de uitlaatgas als ik voor het stoplicht sta. Niet heel betrouwbaar en ik kan het niet onderbouwen.
Om een en ander uit te sluiten: wat voor situatie/foutcode krijg je met twee werkende lambdasondes, maar met een defecte katalysator?
7 jaar
De 1e lambdasonde geeft aan dat het mengsel arm is, dus de computer zal verrijken en verrijken en .....
Het kan dus best zo zijn dat het mengsel op dit moment aan de rijke kant is.
Kijk eens naar de fuel trims, zowel Short als Long. Wat geven die aan? Een positief getal betekent dat de computer aan het verrijken is.
Aan de andere kant is er het signaal van de 2e lambdasonde, die geeft zeker NIET aan dat het mengsel rijk is, eerder dat het iets te arm is.
Maar beoordeling van het signaal van de 2e lambbdasonbde is moeilijk, omdat je niet ziet hoeveel zuurstof de katalysator gebruikt.
Een defecte katalysator levert de code P0420 op. Dat zie je ook aan het pendelen van beide lambdasondes (soms alleen onder belasting).
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Maar eerst de fout op de 1e lambdasonde herstellen, voordat je gaat kijken of de katalysator nog goed werkt.
Bedank voor je input! Het schaft het nodige inzicht dit goed aan te pakken. Wat is volgens jou de beste aanpak? Allereerst de lambdasonde vervangen?
7 jaar
Koppel de 1e lambdasonde eens los en kijk wat voor voltage je dan krijgt. Kan met motor uit getest worden.
Krijg je dan wel rond de 450 mv dan is de lambdasonde verdacht.
Krijg je nog steeds 300 mv dan is de bekabeling en de ecu verdacht.
Ik heb de lambda losgekoppeld en het voltage schoot meteen naar 450 mV. Ik sloot hem vervolgens aan en hij daalde naar 300 mV. Ik heb vervolgens de eerste lambda vervangen, de foutcodes gewist, proefrit gemaakt (rond de 50 km) en motormanegementlampje is niet meer gaan branden. Ik zal het de komende tijd nauwlettend in de gaten houden, maar ik denk dat het euvel hiermee opgelost is.
7 jaar
Update!
Het motormangementlampje blijft uit, echter... de motor bokt, stottert, houdt in. Mij viel op dat de spanning op de eerste lambda van 100mV naar 950mV schommelt. Volgens mij is dit een indicatie dat de katalysator defect is, want ik hoor van meerdere mensen dat dit voltage enigszins gelijk moet blijven.
Oldford: heb jij voor mij vervolgstappen hoe ik dit bokken, stotteren, inhouden te lijf kan gaan?
7 jaar
Nee, het schommelen van de 1e sensor is juist goed, dat geeft aan dat de lambdaregeling werkt.
De 2e sensor (die na de kat) mag niet schommelen en moet meer dan 600 mv constant aangeven, behalve tijdens en vlak na gas los situaties.
Heb je na het vernieuwen van de lambdasonde ook de foutcodes gereset?
Wat doen de signalen van beide lambdasondes tijdens het stotteren?
Wat doen de fuel trims (Short en Long) tijdens het stotteren?
Wat is de waarde van de temperatuur sensoren tijdens het stotteren (koelvloeistof en inlaat lucht)?
Update!
Het bokken en inhouden is opgelost. Ik demonteerde de (recent vervangen) bobinebrug en bij het demonteren van de bougies zag ik dat deze sterven op na dood waren. Deze vervangen en klacht is verdwenen. Gisteravond ging helaas weer het MML branden en bij uitlezen kwam P0420 tevoorschijn.
De tweede lambda schommelt tussen 400-750 mV (warme motor, stationair toerental). Is dit een defecte katalysator of een defecte tweede lambda?
7 jaar
Gezien de voorgeschiedenis: een defecte katalysator.
Als de 2e lambdasonde al schommelt bij stationair dan is de kat op sterven na dood (zolang de boel op temperatuur is).
Een eenvoudige 4-gas meting (zoals bij de APK) kan dat nog eens bevestigen als je dat zou willen.
Funny thing is, ik heb een viergasmeting laten doen en die was binnen de APK-norm. De keurmeester wees op een ietwat hoge aanwezigheid van zuurstof wat op een lekkage kon wijzen en een ietwat hoge lambdawaarde, maar niks om op af te keuren. Ik ga de kat sowieso vervangen, want ik wil dat het gewoon in orde is.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar