auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: stoteren en traag help mensen als jullie blieft ik wort gek

Bouwjaar: 1992

hey mensen,

c16setje als je het gas los laat tijdens het rijden duurt het een sec of 2 voor dat hij gaat afremmen en dat gaat gepaart met een beetje gehik.

verder kom ik op me teller niet verder meer dan de 185 in plaats van de 195?

als ik me gas los laat blijft hij eerst nog even hangen op de 1500 voor dat hij terug zakt naar de 1000 om als ik stil sta terug te gaan naar de 8 a 900.

me mm brand niet en als ik de stekker uit de stappe motor trek en start hem weer brand hij ook niet.

welke senzor ik ook los maak maakt niet uit mm blijft uit.
(als ik hem op contakt zet brand hij wel dus lampje doet het wel)

help

gr deprie tijne

Geplaatst door

tijne (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey Martijn,

is de lamda waarde wel goed?
meet deze eens met een multimeter deze moet schommelen tussen de 200mV en 800mV dacht ik.
Luchtmassa meter OK?
Ecu al een keer gereset?

Succes Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

Resetten is een goede mogelijkheid.

Check ook even het slangetje van de map sensor

En je luchtfilter,

Injectie reiniger gebruiken wil ook wel helpen

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

hey reinder,

ik heb vanaaf de accu pollen er allebij af gegooit dus morgen ochten hoop ik op beterschap.

de lamda moet goed zijn volgens mij want die is volgens mij nog neit zo oud (weet ik neit zekker motor is nieuwe die ik heb)
lucht massa meter hoe kan ik die kontroleren? en die lamda waarde meten tussen de draait en e massa van het blok in?

en de ecu resten hoe doe ik dat? via accu los gooien?

alvast bedankt.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Martijn, ik was te laat met de weizigingen lees boven ff

Blijft t lampje ook uit als je de stekker van je gasklep positie sensor of stappenmotor afhaalt????



willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

hey willem als ik de stappe motor los haal of de temp zensor (van de ecu natuurlijk) of de pot meter van de gas klep of de krukas senzor gaat het lampje niet branden wat ik ook doe.

injectie reiniger heb ik al gebruikt maakt geen verschil lucht filter en nog geen 10.000 oud en slangetje van me map senzor is ook goed als ik die er af trek en ik zuig aan de map senzor dan gaat hij anders lopen. dus daar reageert hij wel op.
als ik de stekker van de stappe motor er af haal blijft hij het zelfde lopen. en geef ik even gas komt hij weer keurig terug op 800 toeren.

snappen jullie het ik neit meer.

gr tijne
ps: zou me ecu overleden zijn want dat lampje meot toch aan gaan of ben ik nou besjokke aan het worden?

tijne 0

19 jaar

Je hebt gelijk Tijne ik denk dat je ECU overleden is.

Je hebt je motor toch van de sloop, dan heeft hij vast de computer ook nog wel.

Hebbie eindelijk een goeie motor krijg je dit weer.



Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

dat kan je wel stellen ja want wat zou een ecu kosten? en als die echt is over leden zou de auto dan hellemaal neit meer moeten rijden?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ik denk dat zijn geheugen niet meer werkt.

Voor een paarhonderd euri's een nieuwe, op de sloop tussen de 50 en 100 euro

Willem12089 0
badge

19 jaar

oke dank je wel willem.

als ze hem uit lezen kunnen ze het dan zien?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Soms geeft de computer zelf aan dat hij defect is (code 55).
Soms is hij gewoon niet meer uit te lezen.

Dan weet je zeker dat hij stuk is

Waarschijnlijk loopt hij op een basis(nood)programma waardoor de motor minder presteerd, en waarschijnlijk meer verbruikt.

Succes

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

nou het wort nog gekker willem(en de rest natuurlijk)

hij heeft de hele nacht zonder accu gestaan en vanochtent stekker van de gasklepmeter los hup gelijk lampje aan (dus goed).

net even aan het uitproberen en meten geweest het volgende is het rezultaat:

temp of gasklepmeter los lampje gaat branden(dus goed)

stappe motor los hallen lampje blijft uit
lamda los hallen lampje blijft uit.

lamda door gemeten terwijl de motor tussen de 90 en 100 graden was meet ik niks nakkas nadas (klopt ook niet lijkt mij) dus mensen help wat is hier in gods naam aan de hand.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

bij de lambda klopt dat er dan geen lampje gaat branden
Heb ik na gevraagt bij de dealer want bij mij gaat hij ook niet aan als ik de stekker eraf haal.

Hoe heb je gemeten??, het kan zijn dat je comp toch defect is

Al gemeten of je op de stappen motor stroom krijgt
Stappenmotor niet defect??

Willem



Willem12089 0
badge

19 jaar

stappemotor is nog geen jaar oud en en andere stappe motor er op en die beweegt gewoon dus dat is goed

maar de lamda heb ik gemeten op de massa van het blok en het draatje van de lamda(in de stekker)

maar als je lamda kapot is gaat je motor toch in noodloop normaal dus dan krijg je ook een fout melding toch of ben ik nou gek?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ik heb ook een astra 92 gehad, wat me bij deze auto opviel was de slechte stroomvoorziening. Ik bedoel dat de massa zeer slecht was gemonteerd. Een "dunne" kabel naar het frame met tig carrosserie-ringetjes. Ik heb toen een dikke (las)kabel van de dynamo naar de accu (-) gelegt. Hierdoor was de stroomvoorziening weer 100% met een beter lopende motor. Misschien dat dit bij jou ook een mede-oorzaak is van jouw probleem.

Mistral 0

19 jaar

Nee, ik heb zo vaak stekkers van lambda's eraf gehad, maar nooit een lampje.

Ik had laatst een fiat die had een lambda van 5 en een co van +10, oorzaak lambda sonde, maar geen lampje.

Bij verschillende garages en dealers gevraagd, die zegen ook dat het lampje niet gaat branden bij het losnemen van de stekker.

En inderdaad massa is een groot probleem bij de astra, probeer eens wat Mistral zegt.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

dus gewoon een lekere dikke kabel leggen. ( die heb je vast nog wel ergens liggen, overgehouden van je megawatt stereo instalatie in jouw astra )

groetuh,
martin.

mvdkant 0

19 jaar

martin daar ga jij me daarlijk even een handje mee helpen hoe vind je die.

gr tijne
ps:als dat nou niet werkt willem wat zou het dan nog kunnen zijn?

tijne 0

19 jaar

Als dat niet werkt zou ik als ik jouw was toch een andere computer proberen, niet geschoten is altijd mis, dat weet je.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

ja oke maar ze zijn zo duur en moeilijk om aan te komen snap je.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

martin daar ga jij me daarlijk even een handje mee helpen hoe vind je die.

GRAPJAS !!!

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

maar het is echt zo hahaha

tijne 0

19 jaar

kan je toch zelf wel een draadje leggen, je weet nu hoe de auto er van binnen en buiten uitziet en hoe alles zit.


Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

verschillens, staat ie te arm, dan loopt ie minder trekt hij niet vloeiend op. (traag)

Staat ie te rijk dan trekt ie juist harder op

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Tijne: wel eens van lambda tunen gehoord.

Dit is wel leuk om te weten: Ik had geschreven over die fiat met die defecte lambda sonde en daardoor hoge uitstoot.

Deze lambda had ik in mijn (mijn ex)astra(c20ne station) gezet, toen accelereerde hij joh, dat was echt niet normaal:

0-100: 8.7sec (normaal 9.5sec)
top: 212km/h (=normaal)
gem verbruik: 1 op 7 (haha zuipen)

Maar die golfies 16v reed ik nu zo weg, normaal moest ik echt moeite doen en zelfs af en toe eentje voorbij laten.

Beroerd rijden is dus ook mogenlijk door die lambda.

Maar de lambda werkt alleen bij warme motor, dus zou hij koud dan goed moeten lopen.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

hey willem,

ik heb het draatje zelf gelegt hoor. hahah.

hij draait nu al wat rustiger voor me gevoel maar de top ligt nog steeds op 185 in plaats van 195(dit meot hij toch lopen volgens de boekjes maar ik heb mijn teller uit elkaar gehad en nu is het dus zo dat als ik 185 op de teller rij in volgens de tomtom maar 180 rij(dit verschil was voor heen groter).dus ik weet nu niet of dat ik op de oude teller 195 wel zou hallen maar dan nog klopt het niet lijkt mij.

verder heb ik de lamda nu gemeten met koude en warme motor en in bijde gevallen meet in hellemaal niks noppes nadas dus die is de boos doennen denk ik.

maar nu is mijn vraag aan jou kan dit als de auto voor de rest eigenlijk best wel goed loopt alleen als je het gas los laat duurt het 2 sec voor de motor echt begint af te remmen en dat hij heel erg zenuwagtig is zou dit worden veroorzaakt door de lamda of denk jij dat er wat anders aan de hand is? want wat zijn normaal gesproken de sintomen van een kapote lamda?

gr tijne

ps: ik heb 2 weken geleden de co laten meten en die zat op 0,54 dacht ik en me kat is leeg.

tijne 0

19 jaar

dus het helle verhaal kan dus goed door de lamda komen?

en is die van de c16se het zelfde als van de c16nz of is hij weer apart? anders kan ik er een van de sloop hallen namelijk.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

moet je FF kijken of de stekker hetzelfde is, maar denk t wel

Hij is wel hetzelfde als van de c14se (veel in corsa-B) iig.

Willem12089 0
badge

19 jaar

tijne, het lambda signaal kun je alleen correct meten door de ene kant van de meter aan de plus te leggen en de andere kant aan de lamdasonde aansluiting. de sonde heft namelijk massa als output.....dus je manier van meten klopt niet helemaal...ik zou het even opnieuw proberen en geef de gemeten waardes hier eens door.

Opeltje 0
badge

19 jaar

oke dank je wel opeltje de plus van de accu bedoel je?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

nou ik heb hem gemeten van de plus pool van de accu naar de draat van de lamda bij koude motor is dat onder de 3 volt (kan ik neit meten) bij warme motor( 90 graden) is dat 10,18 a 10,25 volt.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Dan moet er toch een signaal uitkomen die varieert tussen de 200mV en 800mV, positief of negatief.

Zoek maar op internet naar curve's en signaal verloop van een lambda sonde daar vind je ook de bovenvermelde spanningswaarde ten opzichte van de lambda waarde.

gr Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

dit is het enige wat ik meet reinder dus ik snap het oko niet of ik nou meet als de motor draait of uit staat maakt niet uit.

hoe warmer hij wort hoe hoger het voltage is wat hij door laat.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

10 volt? das wel erg veel. heb je de stekker dan nog wel aangesloten en heb je de meetpen er gewoon er los bij in gestoken (in de stekker)

je behoort tussen de 0 en 1 volt te meten.
als je meter geen lagere spanningen aan kan, moet je eerst een andere meter regelen. die 10 volt deugt niet, of je moet verkeerd meten. overigens moet de meting met warme motor gebeuren. dan moet de spanningen varieeren tussen de 0 en 1 volt..

meet je niet per ongeluk de weerstand of zoiets?

Opeltje 0
badge

19 jaar

ik heb gemeten met de lamda los en dan van de plus van de accu naar de stekker van de lamda maar die lag dus los van de computer.

moet deze vast zitten aan de comp?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Lambda meten met een meter die minimaal kan meten tussen de 0.1 en 1.0 volt.

Alleen meten met goede warme motor

Meten met stekker aangesloten en draaiende motor
(als er isolatie op de draad zit moet je daar effe doorheen prikken)

Spanning moet tussen de 0.1 en 1.0 schommelen

tijne, wel netjes een afwijking van maar 5 km op de klok.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

oke ga het daarlijk met een andere meter proberen als ik terug ben van me werk horen jullie meer.

die afwijking is wel mooi ja maar ben bang dat dat de rede is waarom hij nu nog maar 185 op de teller rijd in plaats van 195.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

nou mensen heb hem net gemeten en hij schommelt tussen de 200 en de 800 in.

verder viel het me op toen ik met me harses onder e kap zat dat hij heel erg ongelijk stationeer draait.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

kijk tijne, goed meten is weten..hahaha

dan lijkt de lamda sonde zo op het eerste gezicht goed...

Opeltje 0
badge

19 jaar

idd dat denk ik ook.
Bougies en ontsteking wel goed, is de vonk sterk genoeg om een goeie ontsteking tot stand te brengen?
Massa van carroserie naar motorblok ok?
Lucht massa meter nog binnen de juiste tolerantie?

zo even een paar puntjes die om extra aandacht vragen.

suc6 Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

Luchtmassameter vervalt, die heeft de c16se niet, deze heeft een map sensor (absolute inlaatdruk(vacuum))

Slangetje naar map sensor wel goed????

Dis ontsteking, kun je weinig aan controleren.

Massa kabels zijn als het goed is net vers gelegd.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

ok dan heb ik wat over het hoofd gezien, sorry.

@Willem,
kan een map sensor geen verkeerde waarde doorsturen naar de ecu zodat de motor slecht gaat lopen?

gr. Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

als ik de map senzor los koppel dan slaat hij bijna af en als ik dan aan het slangetje zuig komt het toerental weer op vrij hoog zelfs maar als je dat te hard doet slaat hij af als of hij verzuipt, dus die is goed denk ik.
massa kabels zijn nieuwe inderdaat (kern van de kabel is ongeveer een 6 mm aan koper)
hij heeft inderdaat dis ontsteking dus daar kan ik niks aan doen de bougys zijn nog maar een 10.000km oud en de kabels zijn ongeveer een 40.000km oud(3 kwart jaar).

het enige wat ik me nog kan voor stellen is de stappe motor maar is die door te meten op de een of andere manier? en zo ja op welke kleur draden precies? hij is namelijk nog maar een jaar oud die stappe motor.

in mijn inlaatspruitstuk zit nog een zensortje waar dient die voor eigenlijk?

vanochtent toen ik hem starte viel me wel op dat hij even op 2000 toeren bleef draaien en dat heeft hij nog nooit van zijn leven gedaan.

want wat kan er voor zorgen dat hij stationeer ligt te hengelen tussen de 950 en de 800 toeren in?

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

idd de mapsensor zal dan goed moeten zijn.
het pendelen tussen de 800 en 950 toeren zal de stappenmotor doen.
heb je de temperatuursensor al eens door gemeten?

gr. Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

nee wat moet die zijn?

en die stappemotor is dat wel goed dan dat hij zo pendelt hij hoort toch stabiel 850 toeren te draaien?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

de stappenmotor hoort idd niet zo te pendelen, maar als de tempsensor niet de juiste waarde door geeft aan de ecu dan "denkt de ecu vb. dat de motor koud is en zal dan meer benzine inspuiten dus hoger toerental, maar omdat de lambdasonde op bedrijfstemperatuur is zal deze de te hoge benzine gehalte terug regelen, en begint het verhaal weer opnieuw.

De weerstandswaarde's van de koelvloeistoftemp. sensor zijn:
100 graden - 315 ohm
70 graden - 500 ohm
38 graden - 1450 ohm
20 graden - 2950 ohm
Als je deze waarde's in een grafiek zet krijg je een curve en kun je ook ongeveer de andere waarde's van vb. 80 graden bepalen.

ps. het gaat toch om een c16nz motor?
suc6 Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

nee het gaat om een c16SE motor met multiepoint injectie en dis ontsteking ik heb dus geen verdelerkap en rotor voor een foto van onder me kap kan je kijken op me site of http://81.205.61.166/tijnessite/PIC_0005...

ik ga hem gelijk door meten.

jullie horen zo weer van me.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

De c16se is een multi point ingespoten 8v motor met een multec inspuit systeem, DIS ontsteking, en map sensor

Het onregelmatig lopen kan ook door een sterk vervuildse gasklep veroorzaakt worden.

Tijne, probeer eens injectie reiniger
Vervuilde injectors is ook een storings factor.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

heb ik nog niet zo lang gelede er in gegooit willem maar ik zal van het weekend de gas klep gedeelte demonteren en helemaal schoon maken.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

http://img107.imageshack.us/img107/6485/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

tijne's blokkie

Willem12089 0
badge

19 jaar

dat zou best wel kunnen helpen, dat gasklep reinigen
een vervuilde gasklep veroorzaakte bij mijn c20ne ook onregelmatig lopen.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

OK weer wat geleerd, dank je Willem.
Mooie foto willem, moet ik ook nog es proberen om een foto te uploaden.

@martijn: de weerstandswaarde's van de NZ motor en de SE motor zijn hetzelfde.

gr. Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

oke mensen,

de temp senzor is goed heb ik net gekontroleert en toen ik zag toen dat mijn handen al zwart waren dus heb gelijk de gas klep er even af gehaalt en schoongemaakt en raat is..... hij doet weer hellemaal normaal. de gas klep huis was zo zwaar vervuilt dat de gas klep zelf niet meer goed af sloot en de stappemotor al hellemaal niet. verder zat er 1 gaatje dicht (zeer klein) van af de gaatje loopt er een langetje naar het schutbort naar een rond kastje waar in totaal 3 slangetjes op zitten.
1 slangetje gaat dus naar de gas klep huis 1 slangetje gaat naar de vacumslang van de rembekrachtiger en een slach verdwijnt achter me linker spart bord nu is mijn vraag wat is dit in gods naam?

verder wil ik iedereen heel erg bedanken voor jullie zeer goede hulp en adviezen echt top mensen en hoop dat ik jullie allemaal op de meeting zal zien.

hoop nog een andwoord op me laatste vraag te krijgen.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Tijne, Dit is de regeling van de tank ontluchtings klep.

Zie je maar dat zoiets kleins als een beetje vervuiling echt een hoop problemen kan geven.

Reinder, uitleg foto plaatsen via imageshack.us:

Ga naar:http://www.imageshack.us/
* Daar zie je de knop "bladeren".
** klik daarop en je kunt dan een in je eigen computer opgeslagen foto kiezen.
* dan zie je effe daaronder de knop "HOST IT"
** klik daarop, dan wordt de foto geupload
* dan kom je(automatisch) in een scherm met allemaal verschillende Hosting manieren.
** dan kopieer je de link die bij "thumbnail fot websites" staat
** dan plak je die kopie weer in je schrijfvak van problemcar

Dan heb je de foto erin staan.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

dat kan je wel stellen wilem heel erg bedankt voor je hulp he.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

graag gedaan..

Opeltje 0
badge

19 jaar

Geen dank hoor.

Het is gewoon fijn dat er (weer) een probleem uit de wereld is.


Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.