Opel CORSA-C: stoterende motor stationair/bij gasgeven en vast houden op toure

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z12XE, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Iemand enig idee? Ik heb bij mijn corsa c 1.2 2003 olie oliefilter bougies en lucht filter vervangen. Gister luchtfilter en bougies en vandaag olie en oliefilter. Tot voor het vervangen van de olie en oliefilter heb ik niets gemerkt maar na het verversen ( voorgeschreven 5w-40 repsol) loopt de auto stationair vaag. Om de zoveel sec. Een korte hevige tril en lichte pofjes uit de uitlaat. Als ik tourental verhoog en het pedaal vast houd op een hoger tourental hoor je de plofjes sneller achter elkaar. Kwa rijden tot nu toe verder prima. Iemand een iedee wat dit kan zijn? Lijkt me sterk dat het ligt aan de olie. Wat mij ook opvalt is dat het lijkt of er meer geluid uit de motorkomt, ratelend (ketting of klepstoters komen vaker voor heb ik me laten vertellen). Hopelijk heeft iemand de juiste oplossing want ik vind het raar dat dit optreed na het verversen van de olie. Luchtfilter behuizing is vandaag ook los geweest maar dat heb ik zo juist gecontroleerd dat zit goed vast en ik zie verder niet dat er een vacuum slang los is. Maar als er ergens toch een vacuümlek kan zijn meld het er maar bij misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien. Alvast bedankt.
M.v.g. Roel

Roel2012

Geplaatst door Roel2012 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 6 jaar geleden

Alles toch nog eens controleren of je toch niet iets los getrokken hebt , stekkers kabels

Roel2012 (0), 6 jaar geleden

Stekkers zitten allemaal vast net nog gekeken. Bobine op weerstand gemeten overal 0 ohm. Slangetjes waar ik enigzins in de buurt ben gekomen of aan heb gezeten allemaal vast. Kan het de ketting zijn en dat de timing niet meer klopt?

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Doe voor zekerheid n compressietest

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Als het probleem voor het vervangen van de onderdelen niet aanwezig was heeft een compressietest geen enkele zin. In mijn optiek is de ontsteking de oorzaak van het ploffen en het onregelmatig stationair toerental. Het kan maarzo zijn dat één van de bougies niet goed functioneert en het ploffen veroorzaakt. Plaats de oude bougies terug en als de motor dan weer naar behoren werken weet u gelijk waar de oorzaak gezocht dient te worden.

kaleido 1 (1805) PRO, 6 jaar geleden

Een nieuwe bougie kan stuk zijn , zal niet de eerste wezen.
Geen water of olie in de bougieschacht aanwezig ?

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Helemaal mee eens , andere kant van verhaal is , dit eerder gezien , bleek compressie niet ok te zijn, zelfde type. liep prima , beurd gehad en idem en ja ook hier regelmatig een defecte bougie

Roel2012 (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor de reacties. Okido dan plaats ik alle bougies eens terug en kijk ik wat die dan doet alleen raar dat het probleem zich voor doet na de olie wissel en voor de olie wissel zaten de nieuwe bougies er al in en niets gemerkt en heb ik nog een km of 20 ongeveer gereden, maar wat ook opmerkelijk is dat de auto vrij hard tikt of rateld geluid maakt nu er nieuwe olie op zit. Kan dat er toch mee te maken hebben dan of kan het zijn dat toch iets is met de kettingspanner of ketting waardoor deze zo luidruchtig klinkt. Enige wat ik me kan voorstellen is dat als een ontsteking niet goed werkt de ketting misschien harder moet werken waardoor deze meer geluid maakt.

Hans4040 (330) PRO, 6 jaar geleden

Misschien een overbodige vraag, maar weet je zeker dat de nieuwe olie erin zit?
Je zou niet de eerste zijn die dat vergeten is....

Roel2012 (0), 6 jaar geleden

Als ik de olie was vergeten had ik een vastloper. Olie op pijl gevuld gestart en bij gevuld weer tot op pijl.

kaleido 1 (1805) PRO, 6 jaar geleden

Oliefilter is dit al een binnenfilter ? zo ja zijn alle o ringen verwijdert en de nieuwe geplaatst en element op de juiste wijze geplaatst.

Roel2012 (0), 6 jaar geleden

Ja dit is een inzet filter heb maar 1 ring hoeven vervangen en dat is de ring om de dop waar het filter in vast geklikt wordt verder geen andere ringen aanwezig ook niet aan oude filter.

Roel2012 (0), 6 jaar geleden

Oude bougies terug geplaatst, hevig trillen weg en plofjes uit de uitlaat hoor ik ook niet meer. Ik zal het even in de gaten houden maar het lijkt er inderdaad op dat het toch de nieuwe bougies zijn. Ratelend geluid lijkt ook minder al vind ik dat wel een rare link met foutieve of kapotte bougies. Bedankt voor jullie tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.