Tijdens het rijden is het tandwiel v/d oliepomp los geraakt/afgebroken waardoor de distributieriem is doorgesneden, met als gevolg motorschade.
Auto heeft 8 weken terug uitgebreide grote beurt gehad + vervanging distributieriem, multiriem, spanrol etc...etc..
Moet een garage bij het vervangen van die distr.riem ook niet even de oliepomp controleren, aangezien deze daar ook over heen loopt?
Wie heeft hier ervaringen mee en weet of garage hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt me niet dat je hiervoor de garage aansprakelijk kunt stellen. Hoever moet je dan gaan als garage? De hele auto uit elkaar halen ?
Veronderstel eens dat de factuur zou vermelden: de- en montage versnellingbak, koppeling, wiellagers, startmotor en alle andere slijtdelen om te kijken of deze misschien stuk gaan..........Kosten: X-aantal uren maal ..... euro.
Lijkt me niet betaalbaar voor de klant. Wat nu als de dynamo het plots begeeft? Zou dat ook voor rekening van de garage moeten zijn onder het mom van: auto heeft pas grote beurt gehad?
Elke autofabrikant heeft voor z'n modellen een onderhoudsschema vast gesteld. Ik heb nog nooit gezien dat er vermeld was dat de oliepomp gecontroleerd moest worden bij het vervangen van de distributie. Trouwens, deze zit in het motorblok gemonteerd en is dus ook niet maar zo te inspecteren zonder demontage van bijv. het oliecarter.
Helaas. Autorijden kost geld en je kunt soms pech hebben.........
En al zou je de garage aansprakelijk willen stellen, zul je toch aannemelijk moeten kunnen maken dat er door hun 'n fout is gemaakt en het bijv. geen materiaalfout is.
Gr.
hoi
het is bekend bij de 17 dti dat de oliepomp los raakt en dat is door de opel gemeld.
Als het bij de opel garage is gebeurt moeten ze daar ook de consequenties voor nemen,maar als
het geen dealer is geweest gaat het moeilijker worden om het te verhalen.
Als ze de distributieriem vernieuwen zouden ze ook op de hoogte moeten zijn van dit kwaaltje en tot een akkoord moeten komen met je.
De mijne heb ik een half jaar geleden vernieuwd en heb ook toen naar de pomp gekeken maar ja daar heb jij nu niks aan.
Ik zou ff de opel bellen en vragen om het probleem van de oliepomp als dat bekend is.
groeten fernando
17 jaar
Ik vemoed dat het niet gaat over de oliepomp die afgebroken is ,maar de waterpomp.Het is wel zo dat event. indien dit werk bij OPEL gedaan is zij zeker verantwoording moeten afleggen voor het gedane werk omdat bij een vervanging van distributieriem en span-en loopwielen ook de waterpomp dient vervangen te worden ,eigenlijk moet elke monteur die zich professioneel wil noemen dit doen,het is op zich zeker een schade die zich al meer voorgedaan heeft bij OPEL!!!!!!!!!!
17 jaar
PETJE , ken jij deze motor ? Ik denk het niet , want de oliepomp wordt aangedreven door de distributieriem ; en inderdaad die moeren staan niet vast genoeg vanin het fabriek ; er is inderdaad een schrijven van dat deze moer moet gecontroleerd worden , en zeker als officiele garage zou ik bij vervanging van deze riem kijken naar die moer !
en euh Roger , jij kent die motor ook niet ! zoveel is duidelijk
bij zo'n Y17DT zit de waterpomp niet aangedreven door de distributieriem maar door de v riem ; dus stop met valse informatie te geven ;
ik weet niet of de garage daar verantwoordelijkheid treft ? wat gebeurde er met het lampje van de olie net voor de motor stilviel ?
Sorry ik dacht dat het over een X17DTL motor ging!
17 jaar
[quote=opc8275]PETJE , ken jij deze motor ? Ik denk het niet , want de oliepomp wordt aangedreven door de distributieriem ; en inderdaad die moeren staan niet vast genoeg vanin het fabriek ; er is inderdaad een schrijven van dat deze moer moet gecontroleerd worden , en zeker als officiele garage zou ik bij vervanging van deze riem kijken naar die moer !
en euh Roger , jij kent die motor ook niet ! zoveel is duidelijk
bij zo'n Y17DT zit de waterpomp niet aangedreven door de distributieriem maar door de v riem ; dus stop met valse informatie te geven ;
ik weet niet of de garage daar verantwoordelijkheid treft ? wat gebeurde er met het lampje van de olie net voor de motor stilviel ?[/quote]
Okay....er is een schrijven van geweest blijkbaar, maar.....WANNEER moet er dan naar gekeken worden opc? Direct na het ontvangen van het schrijven, of bij de eerste mogelijkheid die zich aandient bij die desbetreffende klant? Moeren kunnen los zitten schrijf je....wanneer is het nu de verantwoordelijkheid van de garage geworden dan? Ik vind dit nog niet zo eenvoudig hoor! Had men dit moeten controleren bij deze klus en zo ja, wat indien de intervalstand nog niet bereikt was? Zit die moer dan ineens nog vast genoeg om door te kunnen rijden tot die interval stand wel bereikt is? Als het werkelijk zo urgent zou zijn geweest had men beter een terugroep actie kunnen opzetten. Dat is nu niet het geval geweest. Is dan de garage die de auto v.v. nieuwe riem ineens WEL aansprakelijk voor geleden schade? Voorlopig betwist ik ernstige nalatigheid van garage, dat moet eerst nog worden bewezen. Of is het zo dat door nieuwe strakkere spanningen de moer ineens verder los gaat? En de inhoud van het schrijven behelst dat het feit dat de moer vaster moet worden gezet bij montage nieuwe riem, of dat ie sowieso vaster moet worden gezet?
Sytze
dit schrijven gaat erover om deze moer te controleren bij ' HET EERSTVOLGENDE ' onderhoud ; en dit schrijven dateert al van 2 jaar terug denk ik ; dus deze wagen moet al een onderhoud hebben geh
hebben gehad ; en zeker bij vervanging van de riem moet er extra gecontroleerd worden ; dit vraagt geen extra tijd !!
toch opletten hoor met dergelijke uitspraken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar