close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: temparatuur loopt op

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2500 v6

Ik heb een probleem met de koelwater temperatuur.
Als de wagen rijdt zijn er geen problemen en blijft de temparatuur rond de 95 graden.
Zodra de auto stilstaat begint de temparatuur op te lopen tot de ventilator aanslaat,dan zakt de temparatuur gelijk weer terug.
Het koelvloeistof nivo is goed.
De thermostaat is recentelijk vervangen en bracht geen verbetering.
Ik denk zelf aan de waterpomp,is er iemand die hier iets over kan zeggen

Bijvoorbaat dank cees 1

Geplaatst door

cees 1 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De ventilator slaat dus te laat in.Probeer eens een andere thermoschakelaar met een andere warmtegraad,zodat deze de vin eerder aan doet slaan.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Radiator verstopt. Een lager toerental geeft een verlaagde doorstroming, bij een verstopte radiator wordt dit probleem versterkt en geeft een hoge temp. De waterpomp is zelden kapot, deze heeft metalen schoepen. Een waterpomp wordt meestal vervangen omdat deze lekt maar bijna nooit omdat de opbrengst te gering zou zijn.

Mistral 0

17 jaar

Wat is nu eigenlijk het probleem? Dat de temperatuur oploopt bij 'n stilstaande auto is niet zo vreemd doordat er geen rijwindkoeling meer is. Uit je verhaal is niet op te maken of de motor aan de kook komt. Het kookpunt ligt boven de 100 graden omdat het 'n overdruksysteem is. De thermostaat werkt want de thermoschakelaar wordt aangestuurd door het hete koelwater en de waterpomp werkt ook goed want direct zakt de temperatuur na het inslaan van de koelfan. Dus lijkt me dat alles goed werkt.

Overigens Mistral: veel pompen zijn uitgerust met kunststof schoepen. En deze willen nog wel eens afbreken, bijv. bij de Omega 2.5 diesel en BMW diesel. Bij de roetmeting zijn er al diverse gesneuveld.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Het ging hier volgens mij om een benzine omega, deze hebben allemaal waterpompen met metalen schoepen.
Het vervangen van de thermostaat duidt op een motor met te snel oplopende temp. Je kon 'm er overigens ook wel gewoon uithalen, om de oorzaak van het probleem te elimineren. Een te snel oplopende temp. duidt op een slechte doorstroming. Dit kan veroozaakt worden door de pomp, de doorvoer of de thermostaat. Dus er blijven er 2 over de pomp of de doorvoer (radiator).

Mistral 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.