hallo
ik heb een kadett 1.4 uit 91 en nou wil hij de laatste niet meer op temperatuur komen gaat niet voor bij eerste streep van blauwe gebied ook niet na meer dan 60 km rijden, maar wel bij stilstand.
Nou is mijn conclusie dat de thermostaat open blijft staan en vooral met dit weer blijft hij dan koud.
De vraag is dan ook of ik dit op een of andere manier kan testen en of het moeilijk is om hem te vervangen ben niet helemaal een leek op technisch gebied maar ik speel graag op safe.
Met vriendelijke groet,
ramon
ps. de kachel blaast ook alleen maar lauwe lucht
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het waterpeil wel goed? de thermostt zit gmonteeerd chter de distributie...dus dat moet allemaal los. als de montage niet goed gaat bij een 1.4 kan het je motor kosten. dus overweeg dat goed. wat het testen aangaat..waarschijnlijk is het gewoon de thermostaat. deze zijn niet duur, en vervangen kan zowizo geen kwaad. kijk dan gelijk even waneer de distributieriem het laatst vervangen is. kun je deze gelijk ook mee vervangen, want hij moet toch los.
het waterpeil is goed dus zal toch thermostaat zijn.
heb het geluk dat de distributieriem toch vervangen word over een week dus kunnen ze dat er gelijk bij doen want ik ga niet graag zelf aan de distributieriem zitten klooien, een tandje verkeerd en weg is je blok.
weet je toevallig om de hoeveel kilometer hij bij deze auto vervangen moet worden?
alvast bedankt voor de informatie
20 jaar
60.000 km of 4 jaar.
Ik heb 'm eens vernieuwd bij een C14NZ zonder de distributie te verwijderen. Nu heb ik dunne vingers, anders was dit nooit gelukt! Heeft me een zaterdagmiddag gekost maar de kosten van de riem en arbeidsloon heb ik gespaard.
20 jaar
vind ik knap heb zelf een astra van 93 kwam ook niet goed op temperatuur c14nz moter is wel vaak de thermostaat maar de temperatuur sensor kan ook kapot zijn die zijn ook niet zo duue 11,50 om precies te zijn dan heb je hem ook nog origineel van opel ook nog deze zit op het inlaat spruitstuk links met een blauw draadje kijk wel uit dat jeh te niet met warme moter vervangt want er staat druk op van het koelsysteem succes groetjes opel lover
20 jaar
Bij mijn Kadett met C14NZ motor met dezelfde symptomen was het ook gewoon de thermostaat. Dat verklaart ook waarom de meter wel omhoog gaat bij stilstand. Als de temp-sensor kapot zou zijn had je trouwens ook andere problemen moeten hebben.
Groeten Ronald
20 jaar
bedankt allemaal voor de reacties ik ga er dit weekend naar kijken omdat ik niet eerder tijd heb en laat dan de uitslag wel weten.
20 jaar
zit de thermostaat bij een 1.3i ook op dezelfde plaats, die van mij moet binnenkort ook worden vervangen, zelfde klachten.
verbruikt mijn auto hierdoor ook meer benzine ??? haal nu op een volle tank ( esso ) net 500km terwijl afgelopen zomer bijna 700 snelwegkilometers werd gehaald.
groeten
martin.
20 jaar
zomer en winter heeft altijd verschill in verbruik...des te warmer de motor, des te zuiniger...dus kortere shoke werking nodig.
Waarom bestaat er dan zo iets als een intercooler ??
Des te warmer des te beter gaat niet op denk ik , er zal waarschijnlijk wel ideale inlaatlucht temperatuur zijn .
20 jaar
vanaf ongeveer 80 graden is de motor op zijn best...een intercooler koelt niet de motor, maar de inlaatlucht....dit om de motor niet thermich te ver te belasten en er voor te zorgen dat de inlaatlucht wordt afgekoeld ivm de luchtdichtheid. koude lucht is beter voor de vullingsgraad van de (turbo!!) motor.
overigen hebben we het hier niet over een wagen met intercooler he...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar