Opel Astra: Thermostaat?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: Astra G 1.6 x16szr 55kw

Mijn temperatuurmeter loopt niet op als ik rij, maar als ik stilsta klimt ie wel nu vermoed ik dat de thermostaat de boosdoener is.
Ga ik nu weer rijden dan zakt de meter weer tot onder de beginstand.
Waar zit deze thermostaat , en moet ik daarvoor de distributieriem verwijderen?
Reeds dank voor de aandacht.

j.baars

Geplaatst door j.baars (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit komt niet door een verstopte of openstaande thermostaat.

Er kunnen twee oorzaken zijn...

1,,,Het is normaal dat tijdens het met draaiende motor stilstaan de temperatuur oploopt. Er is namelijk geen rijwind om de radiateur te koelen..
Als daardoor de koelvloeistoftemperatuur, onder in de radiateur, heter is geworden dan bv 90 graden,zal de zg zelfdenkende vin aanslaan.
Onder in de radiateur is het zg thermo cantact gemonteers, welke in dit geval bij 90 graden inschakelt...

2... Als er lucht in het koelsysteem zit. bv omdat er onvoldoende is ontlucht of omdat er onvoeldoende v;oeistof aanwezig is kun je het zelfde effect hebben.
De meter zal dan heftiger reageren.....

Lucht of bv uitlaatgas in het koelsysteem belemmert de circulatie. Daarnaast is er op de plaatsen waar ten onrechte lucht zit nagenoeg geen warmyewisseling,,,,Dus zijn er behoorlijk temperatiuurverschillen mogelijk.

j.baars (0), 10 jaar geleden

Heer van Jaarsveld hartelijk voor het reageren.
Het zit nl zo. de auto is van mijn dochter, deze heeft ze nu een jaar of 4.
De koelvloeistoftemperatuurmeter heeft vanaf het begin al niet gewerkt naar behoren.
De temp zender heb ik een jaar of 2 geleden al vernieuwt zonder resultaat.
Alleen wanneer er bijv van Zutphen naar amsterdam gereden werd kwam deze meter pas bij ongeveer utrecht op 80 graden.
Dit weekeind werd van zutphen naar het land van bartje (drente) gereden waarna de auto afkoelde en gekeken werd of er voldoende koelvloeistof aanwezig was.
Er was bijna 1,5 liter nodig om het weer op peil te krijgen.
Toen men uit zutphen vertrok zat de tank op peil.
Nu zegt U dat het bestaat dat er niet goed ontlucht is, oke misschien mogelijk.
Hoe ontlucht je deze motoren het beste?
Maar waar is die 1.5 liter gebleven dan?
Je kunt na een flinke rit bijna de motor met de hand aanpakken, hij is zeker GEEN 90 graden.
Raadsel he.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Sorrie, Jk heb je eerste verhaal verkeerd begrepen...In eerste instantie zorgt de gewone thermostaat ervoor dat de motor zo snel mogelijk zijn bedrijfstemperatuur bereikt. Gewoon door er voor te zorgen dat de koelvloeistof niet door de radiateur kan circuleren. Deze thermostaat staat altijd open of opent veel te vroeg.......

Het koelsysteem dient een geheel gevuld gesloten systeem te zijn....(Dus geen in of uitwendige lekkage)!!!!
Door het opwarmen (door de verbranding in de cilinderkop) zet de vloeistof uit en bouwt ook druk op....Dat moet, anders is het geen gesloten systeem.
Voor beide zaken zorgt het zg expantievat en de daarin geplaatste over en onderdruk dop....
Het expansievat mag nooit helemaal gevuld zijn en de dop moet afsluiten.

Zolang de thermostaat dicht is zal de vloeistof alleen via de kachel of een omloopkanaal circuleren. De zg waterpomp zorgt voor de circulatie.

Koelvloeistof verlies komt door lekkage....
Natuurlijk kunnen alle slang aansluitingen lekken, net als de radiateur, de kachel of het expansievat.
Maar, ook via de waterpomp, de vuldop of de cilinderkoppakking kan er lekkage zijn.
Het kan nog veel erger, bv een scheurtje of gaatje in de cilinderkop....

De thermostaat vervangen we tegelijkertijd of nadat we de waterlekkage opgespoord en gerepareerd hebben..

Als bij warme motor druk op het koelsysteem staat??? hoeven we niets af te persen maar kunnen we de meeste uitwendige lekkages zien,
en we weten dat de dop dicht is. (anders geen druk) In het interieur proeven we of het vocht onder de mat zoet is...(kachel)
Met een spiegel en een lamp kijken we of het onderste gaatje van de waterpomp gelekt heeft..
Een nacht overblijven in de garagebox met een groot struk schoon karton onder de auto kan ook een verhaal vertellen...
Nog steeds geen lek ontdekt???
Dan moet een cilinderlek test uitsluiting bieden...(koppakking of scheurtje....

j.baars (0), 8 jaar geleden

Geachte Heer van Jaarsveld.
Sorry dat ik nu pas reageer.
De betreffende auto het even later een lekke koppakking. Nadat ik de kop had laten vlakken heb ik tevens de distributie en de waterpomp met thermostaat vervangen.
De koppakking had het begeven omdat de motor nooit lekker warm werd zei het revisiebedrijf.
Nu gaat hij weer als de brandweer op een stotter probleem na.
Hier heb ik een nieuwe toppic voor geplaatst vandaag.
Nogmaals dank.

j.baars (0), 6 jaar geleden

Auto is nu verkocht.
Topic sluiten maar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.