Opel Meriva: Thermostaat vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z1 6SE

Hallo beste lezers,

Al een tijdje ben ik op zoek naar afbeelding(en) waarop je kunt zien waar de thermostaat zit van een Meriva. De thermostaat van mijn Meriva is namenlijk stuk en een stuk karton voor de radiateur helpt ook niet meer zo goed nu de temperatuur zo rond het vriespunt schommelt.
Het vervangen van de thermostaat zal mij wel lukken maar ik weet niet waar dat ding zit. Ik ben opzoek naar een paar afbeeldingen die je min of meer helpen met de demontage.
Wanneer ik er mee begin moet het ook binnen een halve dag klaar zijn en probeer daarom goed voorbereid aan deze klus te beginnen.
Ben ik ook speciaal gereedschap nodig? Kan ik er van bovanaf bij de thermostaat of ben ik een brug nodig?

Met belangstelling wacht ik op een reactie.

Groet,
Jan IJzerwater

IJzerwater

Geplaatst door IJzerwater (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Je thermostaat zit achter je distributie...Dus hopelijk heb je enige sleutel kennis?En gereedschap?

Je distributie moet eraf + de kappen daar van ook de achterste (tegen je motorblok) de motorsteun moet in zijn geheel weg dus ook hetgene wat aan je motorblok zit, je nokkenastandwiel verwijderen.
Achter de kap van je distributie zie je het huis waarop de koelslang aan vast zit, deze 2 m8 bouten los halen en dan het huis verwijderen en daarzit je thermostaat.

Misschien verstandig om je waterpomp en distributie+spanrol te vernieuwen? (deze worden normaal gesproken elke 6 jaar of 90.000 km vernieuwd.)

Alles terug bouwen en op tijd zetten...

IJzerwater (0), 11 jaar geleden

Mr. T.

Bedankt voor je ractie. Ik had er niet op gerekend dat het hele distributie-circus eraf moet. Wel even een tegenvaller.
Heb ik voor de werkzaamheden speciaal gereedschap nodig of kan ik toe met de standaardgereedschappen die kunt kopen in de betere ijzerwarenhandel?
Is de nokkenastandwiel zonder wieltrekker te verwijderen, zit dit tandwiel gemonteerd met spiebanen op de nokkenas?
Ongeveer 20.000 km geleden is de distributieriem en de spanrol vervangen is het verstandig om deze weer terug te plaatsen. Als ik eenmaal deze klus uitgevoerd heb dan zie ik er niet tegenop om dit nog een keer te doen. Normaal is tijd geld maar in mijn geval heb ik wel tijd maar wil het geld liever inm mijn zak houden voor het werk wat ik ook zelf zou kunnen .....

Moet het maar proberen in de kerstvakantie .....

Ook deze keer ben ik nieuwsgierig naar een reactie.

Groet,
Jan IJzerwater

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Paar torx-doppen nodig. Tandwiel zit op spie. Distributie is weer te gebruiken.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Een riem zou ik nooit weer een tweede keer opspannen,nieuwe erop.

IJzerwater (0), 11 jaar geleden

Ik had wel wat twijfels om er mee aan de slag te gaan maar met de nu ontvangen informatie durf ik het wel aan. Technisch is het niet zo'n probleem maar de beschikbare tijd is beperkt.
Ook blij met de reactie om toch een nieuwe riem te monteren. Tussen kerst en oud en nieuw moet het gebeuren en niet alleen een nieuwe riem en thermostaat maar ik vervang ook de waterpomp gelijk nu het er toch allemaal los moet.

Zodra de klus geklaard is meld ik het even, inclusief hoe het gegaan is.

Tot ziens,
Jan IJzerwater

IJzerwater (0), 11 jaar geleden

Het heeft wat meer tijd gekost dan ik had gehoopt maar het is dan toch gelukt.
De thermostaat, de waterpomp en de distributieriem zijn vervangen.
Toen ik de nieuwe waterpomp bekeek viel me op dat er nergens een groefje aanwezig was zodat de waterpomp maar op een manier geplaatst zou kunnen worden. Ik heb voor de zekerheid toch maar even een streepje op het blok gezet. Kon ik mooi de nieuwe pomp op dezelfde plek terugzetten en alles weer monteren .... Al snel bleek dat de spanrol niet ver genoeg terug wilde. De drie schroeven waarmee de pomp vast is gezet even losdraaien en de pomp een tikje terugdraaien en nu past de spanrol wel.
Nog even de stand van de nokkenas en krukas controleren en ja hoor! Zit niet goed. De boel weer los en een tandje verzetten.
De motor loopt weer als een zonnetje en de temperatuur is als van ouds. Een bijkomend voordeel is dat de temperatuur binnen een stuk aangenamer is geworden.

Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Jan IJzerwater

NB: Het karton voor de radiateur heb ik niet meer nodig en ligt nu in de oud papierbak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.