Opel Vectra 1.6i: Trillen van motor (C16NZ) bij stationair draaien

Bouwjaar: 1992

Hoi allemaal,

Mijn vectra uit 92 draait op zich goed, maar heeft sinds dat ik hem heb het volgende probleem: als de motor stationair draait, dan trilt de motor behoorlijk, het is echt een flinke vibratie vanuit het blok zelf.Daardoor trilt de hele auto als je bijv. voor een stoplicht staat, ook is het st.toerental niet echt stabiel te noemen. Ook op de snelweg bij hogere snelheden trilt het blok wat ook weer in de stuurinrichting te voelen is.Het lijkt wel of de motor ergens een slag overslaat.Het vemogen is op zich goed, hij trekt ook goed, maar echt lekker lopen doet hij dus niet.Verbruiken doet hij wel: 1:9 ong..
Ik heb al allerlei dingen gecheckt.Accu, dynamo, onsteking plus ontstekingtijdstip (10 graden voor BDP)bougies (vervangen) bougiekabels (vervangen), distributie (plus maar meteen riem vervangen en op tijd gezet), alle pakkingen gecheckt, geen lekkage, geen valse lucht, alle slangen o.k...Ik twijfel nu tussen de lambdasonde, bobine of het stuurapparaat...Iemand die mij verder op weg kan helpen??

Nathan

Geplaatst door Nathan (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Averdonk (0) PRO, 20 jaar geleden

Op zichzelf zijn dit vrij probleemloze motoren. Gezien je verbruik zou dit op 2 dingen kunnen wijzen: of een cilinder die niet meewerkt ( lekke klep? ) en/of de thermostaat is defect. Hoe lager de motortemperatuur, hoe hoger het verbruik. Meet de CO waarde eens en ook de HC waarde. CO moet +/- 0 zijn en de HC niet veel hoger dan +/- 50 ppm. Inlaatspruitstukpakking en/of voetpakking van het injectorhuis hebben ook wel eens last van lekkage en geven ook een onregelmatig stationair toerental. Bij het vervangen van de bougies wel op de elektrodenafstand gelet? Met het meten van de compressie wordt je wellicht ook wijzer.
Succes.

Nathan (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,


De voetpakking en alle andere pakkingen heb ik reeds vervangen, omdat er een kleine lekkage zat in de koppakking.Dus maar meteen alles eraf en nwe pakkingen aangebracht...tevens toen ook de cilinderkop gevlakt en kleppen plus rubbers gecontroleerd op lekkage...niets gevonden.Bij het vervangen van de bougies, origineel bosch, de contactpunten afgesteld en ook de elektodenafst. gecontroleerd, deze waren af fabriek al juist.Ook de voetpakking van het injectorhuis is vervangen, de pakking van het inlaatspruitstuk, het uitlaatspuitstuk enz...De thermosstaat toen ook gecheckt...scheen ook goed te openen en sluiten...Compressie is goed, op alle cil..CO is 0,3...Computer gaf foutcode op lambdasonde, maar nadat ik deze had gereinigd verdween die code, verder geen foutcodes.Snap jij er iets van...Mijn broer had het over de katalysator, maar dan moet die toch een raar geluid maken??Weer een heel verhaal, maar ik kom er niet uit dus...HELP!!Ben trouwens geen pro, dus alle reacties zijn welkom...

Nathan (0), 20 jaar geleden

okee, was toch de thermostaat...Bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.