Beste Iedereen,
Hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen. Als eerste ben ik geen auto kenner. Ik heb een aantal problemen met mijn autootje.
km stand is 163.000 km
1) Er zit een trilling in het rijden. Het klikt als een soort lekke band maar is het niet. Het geluid komt vooral naar boven als ik een bocht naar links maak. Rechtdoor merk je er eigenlijk nauwelijks iets van. Beide voorbanden zijn omgeruild door het reserve wiel en dit lost het probleem niet op.
2) Als ik optrek en trap het gaspendaal flink in dan begint de auto, als hij bij x aantal toeren komt, erg te zoemen. Net alsof er iets los zit. x aantal toeren kan ik niet inschatten (er zit geen rmp meter in) maar schat dat het rond de 3000 toeren is. Ga ik dan nog meer toeren maken verdwijnt het geluid. Het zijn een soort vibraties/resonantie lijkt het wel. Het is bij alle versnellingen het geval.
Nagevraagd: Eerste probleem zou de voorwiellagers kunnen zijn, tweede probleem de ophanging van de uitlaat.
Nou is het volgende aan de hand. Ik heb deze auto nog maar een maandje nodig, maar dit laatste maandje gaat er een hoop op de snelweg gereden worden. Geen korte stukjes maar lange rechtdoorgaande snelwegen.
Wat is nu wijsheid? Betrouwbaar moet hij zijn maar als beide problemen geen enorme kwaad kunnen op korte termijn vind ik het prima zo. Laatste wat ik natuurlijk wil is straks langs de kant van de weg staan. Enorme investeringen vind ik te tenzij ze natuurlijk de eventuele verkoopprijs hiermee ook stijgt.
Hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ik het zo lees denk ik aan platte vlakken op je banden of cupvorming (niet mooi rond gesleten maar met 'hapjes') of aan een aandrijfas/voorwiellager.
Cupvorming op je banden kan je zien, maar beter nog voelen door met vlakke hand over het loopvlak te voelen (in beide richtingen) . Voel je in je handpalm dat het oppervlak onregelmatig gesleten is of dat je bij elk profielblok weerstand treft (je 'stoot' er als het ware tegenaan) dan zijn die niet mooi rond gesleten.
Is dat het niet, vrees ik tóch voor een aandrijfas of voorwiellager. Misschien dat de Opel mensen hier even kunnen inhaken of dat iets bekends is of niet
Al dan niet vervangen hangt sterk af vanwat het probleem is en hoever gevorderd. Als je de auto erna wil verkopen dan zal hij beter verkopen zonder dat soort geluiden. Financieel zal je er niet beter van worden alleen ...
1) zou ook je homokineet kunnen zijn, aangezien je slijtage hieraan het sterkst opmerkt in de bochten. Bij gecupte banden zou je het ook rechtdoor moeten merken, net als bij versleten lagers volgens mij...nieuwe homokineet is denk ik niet heel goedkoop.
2) heb je dit zoomen ook als je langzaam optrekt, of alleen bij het diep induwen van het gaspedaal? dit zou wel eens je hitteschild bij je uitlaat kunnen zijn dat meetrilt bij bepaalde toeren. even voelen bij koude motor of dit allemaal nog goed vast zit. Dit kan je vaak redelijk simpel vastzetten o.i.d. dus dat hoeft niet vreselijk veel te kosten.
Reparatie verdien je vrijwel nooit terug bij verkoop, tenzij het om hele storende zaken gaat...
19 jaar
Alex, ik heb de banden zojuist bekeken. Geen cupvorming of iets dergelijks. Banden hebben genoeg profiel en voelen regelmatig aan.
Kasper, als ik rustig optrek dan is er niets aan de hand. Het treedt ook meestal op bij opritten als je een snelweg opmoet, dus flink accelereren. Het hitteschild zit volgens mij aan het einde van de uitlaat als een soort bodemplaat? Die zit goed vast. De uitlaat zelf heeft natuurlijk speling maar ik voel daar iets 'los' liggen in de uitlaat zelf (het laatste brede stuk). Is dit makkelijk los te halen, schoon te maken? Ik denk dat dit het euvel is.
19 jaar
Het zou kunnen zijn dat het dempingsmateriaal in de einddemper niet meer goed vast zit. Vervangen is dan volgens mij de enige optie (maar je kan even afwachten op mensen hier andere ideeën over hebben).
Die trilling tijdens het sturen. Hoor je dan ook iets raars, of is het echt alleen te voelen? Want anders kon het ook nog wel eens een verkeerde uitlijning zijn...en dat is redelijk simpel te controleren door elke bandenspecialist.
19 jaar
Nee je hoort het alleen sterker nog, het is nauwelijks voelbaar.
Over de uitlaat... kan ik hier gewoon mee doorrijden? okee, confortabel is het niet maar als ik gewoon rustig en vroeg schakel, kunnen hier dan problemen mee onstaan? Zoals je zelf al aangeeft is repareren voor een auto nono als ik een dure bezigheid. ;)
19 jaar
Wat voor geluid hoor je, getik?
Als je getik hoort in de bochten die je niet hoort als je rechtuit rijdt is het vrijwel zeker je homokineet. Een nieuwe homokineet kost ca. 150 euro (ex. montage), dus dat is geen goedkope klus....
19 jaar
Het is een blob, blob, blob geluid.. alsof een lekke band
19 jaar
Ik durf het niet te zeggen, kan het geluid hiervandaan niet inschatten :)
De homokineet zorgt ervoor dat als je een bocht omgaat (en je voorwielen dus scheef staan t.o.v. de aandrijfas) de motor toch gewoon kracht kan zetten om de wielen. Als deze versleten zijn gaat de auto vaak een tikkend geluid maken als je een bocht maakt. Soms hoor je ook als je een paar tellen met maximale stuuruitslag een bocht maakt een soort knakkend geluid....
19 jaar
Toch maar even vandaag naar de opel garage geweest. De monteur stelde me gerust. Het rare geluid tijdens het optrekken is niets anders dan gewoon het hitteschild aan de voorkant van de motor. Duidelijk zit hier een scheur in. Kan geen kwaad om het zo te laten, eventueel op andere manieren vast te zetten.
Het geluid in het sturen kan idd de homokineet zijn. Vervanging hiervan is duur en hij melde me dat ik voor deze ene maand eigennaar er maar gewoon lekker mee door moest rijden. Repareren is hoop investeren en het levert niet veel op tijdens de verkoop
Kasper, heel erg bedankt voor je tips!!
19 jaar
optie kan evt zijn een ruilas bij Brezan.. die leveren unicardan ruil assen..
Ruilas zal niet veel goedkoper zijn dan een nieuwe homokineet...en vervanging ervan is duurder dan alleen vervangen homokineet.
Mooi dat het in elk geval geen ernstige dingen zijn. Versleten homokineet is vooral vervelend, maar normaalgesproken geen veiligheidsrisico. En om er dan voor die ene maand nog 300+ euro te investeren is dan wat zonde.
19 jaar
Precies, het gaat om die veiligheid en ook verdere slijtings risico (alhoewel ik het me niet kan voorstellen dat het wiel hier niet sneller van slijt). Het is vervelend en levert ook iets minder comfort op. Ach, rechtdoor doet hij het niet of nauwelijks en snelwegen zijn meestal immer gerade aus ;)
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar