close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Trillingen in stuur

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V GSI

Goeie dag,

Al een tijd lang heb ik trillingen in het stuur. Dit is voornamelijk als ik zo tussen de 90 en de 120km/h rij.
Rij ik langzamer is er niets aan de hand, ga ik harder rijden dan 120 dan verdwijnt het trillen ook weer!

Wie o wie kan me helpen?

Banden zijn nieuw, geen onbalans.
Remschijven en blokken zijn nieuw (schijven waren krom, blokken slecht)
Geen spelingen op wielnaaf of kogels.

Alvast bedankt!

Maikel Extra

Geplaatst door

M.Extra (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aan de auto balanceren? Let goed op hoogteslag. Balanceren vraagt soms aandacht met verdraaien band etc. Zitten er (te) brede velgen op?

marcel7031 0
badge

15 jaar

Op de auto balanceren heb ik nog niet gedaan.

Zou ik wel nog kunnen doen indd.

Velgen zijn 7J ET33
banden 205-40-17

Hoogteslag hebben de banden niet.

Ik zal ze eens balanceren aan de auto, anders moet ik er maar mee leren leven!

M.Extra 0

15 jaar

Let wel op:

door de LAGE et waarde, en brede platte bandjes voel je de trillen meer, banden moeten naukeurig gebalanceerd worden.

Spreek uit ervaring haha...

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

@Willem12089:

Met naukeurig balanceren bedoel je aan de auto balanceren? (finish balancing)

M.Extra 0

15 jaar

P.s

Ik vind het raar dat het stuur maar tot een bepaalde snelheid trilt, als ik boven de 120 kom is het weg.
Je zou zeggen dat het stuur alleen maar harder en harder gaat trillen naarmate je sneller rijd.

M.Extra 0

15 jaar

Centreren de velgen wel op de wielnaaf? Dus juiste centreerringen.

er zitten zowiezo centreerringen op, volgens mij zijn het wel de goeie.

als ik het wiel wil monteren komen de boutgaten gewoon overeen, zonder dat ik de velg naar boven, onder, links, rechts kan schuiven.

M.Extra 0

15 jaar

Ik heb wel eens 3x mijn wielen eraf gehad om ze echt! goed te krijgen met lage ET wieltjes.

ik weet niet of er een apparaat voor is oid.. om het wat secuurder te doen...


Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Gelukt maikel? Er zijn ook balanceermachines die kunnen "matchen" Ik heb wel eens eerst alleen de velg op de balaceermachine gehad en daarna pas de band. zo kan je een slechte velg eruit pikken en achter plaatsen, zodat de beste LV en de slechtste RA komt.
Er zijn zelfs machines die de band met een rol belasten om zo de harde plekken op te zoeken en dat trachten weg te balanceren.
Onbalans ontstaat vaak doordat de resonantie overeenkomt met de resonantie met het onderstel, vandaar dat trillen optreedt met een bepaalde snelheid.
Dit is vaak bij 80 km/uur, vandaar dat balanceermachines veel met die snelheid werken. Balanceermachines zónder motor werken naar mijn mening toch iets nauwkeuriger omdat de trilling van de aandrijfmotor geen invloed heeft. Uiteraard héél goed opspannen, desnoods eerst gewoon balanceren en dan een halve slag draaien en wéér balanceren.
succes.

marcel7031 0
badge

15 jaar

Nee, ik heb nog geen tijd gehad eerlijk gezegt.

T is mijn prive auto, k heb nu ff andere dingen te doen.

Als het gelukt is laat ik zeker iets horen!

Bedankt

M.Extra 0

15 jaar

Hey

Ik had het ook voor, niets hielp...
Na lange tijd erachter gekomen dat de schroef(klein goudkleurig kruisschroefje) van de schijven wat los stond.. Misschien dat dit helpt?

Grtz

Kadetter 0

15 jaar

Dat kleine kruis schroefje zit er enkel om de schijf ( vast ) op zijn plaats te houden, als je het wiel vast zet, zit de schijf vanzelfsprekend vast, of het boutje zou al dus danig los moeten zitten ( lees uitsteken ) dat als je de velg vast draait, hij niet mooi vlak ligt op de wielnaaf, maar volgens mij is dat het probleem niet.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Sorry voor de late reactie,

Dat boutje zit zeker weten goed vast, maar zou indd. geen probeem moeten zijn.

Binnenkort komen de wintervelgen erop (14 inch staal) ben benieuwd wat ie dan gaat doen!!

Als het trillen dan weg is ga ik eens contact opnemen met de velgendoktor ofzo. Misschien moeten ze gericht worden o.i.d

Bedankt

Maikel

M.Extra 0

15 jaar

Maikel

Famon in Maasbracht ( Battemweg 8 dacht ik ) doet ook velgen reparatie/richten/spuiten/polijsten etc...

Even op google zoeken voor het tel nr.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Oh bedankt man!

Ik ga hier eens informeren deze winter.

M.Extra 0

15 jaar

Update:

Gister winterbanden gebalanceert en gemonteerd.
Nog steeds trillingen in het stuur!
Bandenmaat 185/60R14

Zouden de trillingen veroorzaakt worden doordat de auto verlaagd is?

Ik vind het zo raar dat de trillingen weer weg gaan bij hogere snelheid!?!?!

Gr Maikel

M.Extra 0

14 jaar

Maikel

Heb ook een Golf die extreem verlaagt is, met 195-40-16 banden eronder ( ook bij mijn Bmw geen probleem met 235-35-19 ), heb geen enkele last van een trilling, alleen is hij gevoelig voor spoorvorming, maar dat is ook wel logisch..

Vreemd, je zou toch haast zeggen dat er ergen een onbalans inzit..Wellicht nog een stomme vraag, maar de bandenspanning is toch wel in orde ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

dat is niet raar dat is meestal bij 80km per uur.
er is een verklaring voor.
zie voorgaande.

popey

popey 0

14 jaar

Speling op je stuurhuis/schokdempers?

Kadetter 0

14 jaar

[quote=stefan84]Maikel

Heb ook een Golf die extreem verlaagt is, met 195-40-16 banden eronder ( ook bij mijn Bmw geen probleem met 235-35-19 ), heb geen enkele last van een trilling, alleen is hij gevoelig voor spoorvorming, maar dat is ook wel logisch..

Vreemd, je zou toch haast zeggen dat er ergen een onbalans inzit..Wellicht nog een stomme vraag, maar de bandenspanning is toch wel in orde ?

Gr Stefan[/quote]
Bandenspanning is oke!

2.5 voor
2.2 achter

M.Extra 0

14 jaar

[quote=popey]dat is niet raar dat is meestal bij 80km per uur.
er is een verklaring voor.
zie voorgaande.

popey[/quote]
Bij 80 doet ie dat niet zozeer

Eeder bij 100 - 110

Ik zal morgen eens precies kijken bij welke snelheid hij het ergste trilt

M.Extra 0

14 jaar

[quote=Kadetter]Speling op je stuurhuis/schokdempers?[/quote]
Speling op stuurhuis zou ik na moeten kijken, schokdempers zijn begin dit jaar vervangen, daar kan het niet aan liggen.

Het zal pas volgende week zaterdag worden voordat ik de auto op de brug kan zetten.
Ik zal eens kijken of het stuurhuis/stuurkogel speling hebben, en de rest van de voortrein eens ff checken!

Bedankt iig.

Maikel

M.Extra 0

14 jaar

Ben er vandaag achter gekomen dat het balanceer apparaat afwijkt!

Logisch dat ik me een ons balanceer!!
Ik ga de banden eens opnieuw balanceren op een ander apparaat.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Jullie horen nog van me.

M.Extra 0

14 jaar

maak het niet te spannend
ga naar een banden boer

kleijn 0

14 jaar

Naar een bandenboer gaan zie ik niet zo zitten, ik kan het toch zelf doen?
Gewoon op een ander balanceerapparaat;)

M.Extra 0

14 jaar

Zit er geen ijkprogramma op?

marcel7031 0
badge

14 jaar

Geen idee eerlijk gezegt, ik werk nog niet zo lang bij dat bedrijf.

Komende zaterdag ga ik ze eens opnieuw balanceren.

Het trillen is vooral bij 110 - 120km/h

Ik laat iets weten hoe het afloopt, hopelijk is het dan eindelijk weg.

De zomervelgen laat ik richten, deze hebben al de aardige stootjes v/d stoeprand gehad (van de vorige eigenaar welliswaar, ik heb hier een hekel aan) En tijdens mijn ongeluk vorig jaar zullen ze ook wel een klap gehad hebben ben ik bang.

Bedankt voor jullie hulp iig!!

Gr Maikel

M.Extra 0

14 jaar

Tja, ik heb ook met een Astra-F (2.0i station (zelfde naven en remmen) trillen gehad bij 100 110km/u met niet originele velgen, 15inch in dit geval, was pas weer weg met originele wiele.

Wielen waren recht, alleen een lage ET (et40). juiste naafgat, en steek.

ik denk het een beetje een combinatie is van trillen van de wielen en eventuele onbalans in aandrijfassen en zo, en toch een beetje astra-F...

bekende van mij heeft exact hetzelfde gehad met een Astra-F 1.8 16V (zelfde naven + remmen).

Lijkt wel een beetje een eigenschap van het beestje, hoort niet natuurlijk.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Tsja, het blijf een Opel he! haha, dat mag ik niet zeggen eigenlijk.
Op zich heb ik echt niet te klagen met deze auto.

Ik ga ze zoals gezegt volgende week opnieuw balanceren en dan zie ik het resultaat wel.
De orginele wielen komen er iig niet op, die vind ik niet uit zien.

Gr Maikel

M.Extra 0

14 jaar

Er zijn ook mooie originele wielen..

en ja het blijft een Opel, geheel mee eens.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Ja, dat klopt wel maar die waaiervelgen van de GSI zijn 3x niks naar mijn mening.

Ik ga eerst balanceren, dan kijken we wel verder...

M.Extra 0

14 jaar

Je zou ook aan/op de wagen kunnen balanceren.
Er zijn vast nog wel bedrijven die dit nog -kunnen- doen

marcel7031 0
badge

14 jaar

Vandaag 2 nieuwe winterbandjes gemonteerd.

Gelijk alle 4 de wielen gebalanceert.

Trillen is weg nu, dus het lag wel degelijk aan dat kl*te apparaat!

Bedankt voor jullie reacties.

Kan een slotje op wat mij betreft....

M.Extra 0

14 jaar

Oke en bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.