close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Turboschade na beurt z20Let

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: z20let

Hallo,

Begin april heb ik mijn perect lopende zafira opc voor een beurt naar mijn opel dealer gebracht.
Naast de grote beurt is de uitlaat, distributieriem,waterpomp en klepdekselpakking vervangen.
Nadat hij klaar was ben ik wegereden en maakte de motor een zuigend geluid en ben ik gelijk teruggegaan naar de garage. De aanzuigslang van de turbo was niet goed bevestigd waardoor hij "valse lucht"kreeg en het geluid maakte. Dit is hersteld.
Daarna heb ik ongeveer in 2 weken 500KM in Nederland gereden, het viel mij op dat de turbo meer "fluitte"
Vervolgens zijn we op vakantie gegaan met de carvan naar italie, het fluitende geluid nam onderweg toe, ook bleek de motor olie te verbruiken ca 0,5 lit. Dit dit hij voor de beurt niet.
In italie aangekomen moest ik opnieuw weer 0,5 liter bijvullen. Ik had al een idee dat de turbo aan het overlijden was. Na een ritje van ca 200 KM moest ik opnieuw 1 liter olie bijvullen.
Tevens had ik ondekt dat de aanzuigslang van het luchtfilter niet was aangesloten. De motor had dus contunue bloed hete lucht uit het motor compartiement aangezogen. We heb toen besloten de auto met caravan te repatrieren naar Nederland. We zijn met een lease auto terug gegaan.
Twee weken geleden is de auto bij mijn dealer afgeleverd en ik heb hun het verhaal verteld en mede aansprakelijk gesteld. We hebben samen de schade gedeeld van de nieuwe turbo en ik heb de auto afgelopen vrijdag terug gekregen.
Ik heb nu ca 150 Km gereden maar heb het idee dat de nieuwe turbo opnieuw begint te fluiten en begin me zorgen te maken en af te vragen wat kan er nog meer fout zijn gegaan na die bewuste beurt. Ik heb dus de volgende vragen.
- Waar is de ca 2,5 liter olie gebleven, zit dat mogelijk nog in de interkoeler?
- Het kleppendeksel is verwijderd geweest, Waar zit de carterventilaie en zit die wel goed aangesloten?
- wat kan er nog meer aan de hand zijn dat mijn nieuwe turbo opnieuw gaat fluiten?
- er zit een nieuwere type turbo in, de software is niet aangepast, moet dat niet gebeuren?

Geplaatst door

heibel (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die 2,5 l olie zal gelekt zijn via de turboas.
de carterventilatie kan wel los zitten maar niet verkeerd aangesloten als hij los zit dan ruik je dat binnen wel.
als de nieuwe turbo fluit dan kan dat in de turbo zelf zitten of dat de aansturing niet goed is maar ik denk het eerste.
zover ik weet is daar geen up-date voor.
je hebt nog garantie is er een ruil van de fabriek in gegaan of een gereviseerde.
als het een gereviseerde is dan zouzeker dat de reden kunnen zijn heb ik ook wel mee gemaakt dus dat zul je na moeten vragen.
ik zou het zeker melden en ze laten luisteren zodat ze niet kunnen zeggen dat ze straks van niks weten.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

[quote=jan T]die 2,5 l olie zal gelekt zijn via de turboas.
de carterventilatie kan wel los zitten maar niet verkeerd aangesloten als hij los zit dan ruik je dat binnen wel.[/quote]
Met de oude lekke turbo kwamen er inderdaad olie luchten vrij die je rook in de auto
Kan de carterventilatie niet verstopt zitten door een verkeerde montage?
Waar zit de carterventilatie?

heibel 0

15 jaar

deze zit op of naast het kleppendeksel ik vermoed dat er een afdenking over zit.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

olie en filter moeten vervangen worden na montage van de nieuwe turbo, is dit wel gedaan ??

adam76 0

15 jaar

[quote=adam76]olie en filter moeten vervangen worden na montage van de nieuwe turbo, is dit wel gedaan ??[/quote]
Waarom?
De olie en filter zijn ca 2000 KM oud, voor zover ik kan zien niet vervangen

heibel 0

15 jaar

Dat is een voorschrift van iedere turbofabrikant: nieuwe turbo, dan nieuwe olie en filter. Een turbo is een heel gevoelig onderdeel, vuile olie beschadigt de lagering. De intercooler moet ook gespoeld of vervangen worden.
Als de garage het luchtfilter niet aangesloten had is de garage verantwoordelijk voor de schade. Het minste zandkorreltje kan de turbine al beschadigen.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

[quote=Hendrik4290]Als de garage het luchtfilter niet aangesloten had is de garage verantwoordelijk voor de schade.[/quote]
Het luchtfilter was wel aangesloten maar de aanzuigbuis niet, waardoor hij hete lucht uit het motorcompatiment kreeg.
Ik heb al een aardig boodschappenlijstje.
De software is ook niet aangepast, ik heb gelezen dat deze moet worden aangepast bij een nieuwe type turbo. Wie kan mij dat bevestigen en wat wordt er aangepast?

heibel 0

15 jaar

Ik heb de slang van de intercooler aan de bovenkant erafgehaald. Hier zit de olie al in, hij is dus niet schoongemaakt

heibel 0

15 jaar

[quote=heibel]Ik heb de slang van de intercooler aan de bovenkant erafgehaald. Hier zit de olie al in, hij is dus niet schoongemaakt[/quote]
Laat dit eerst maar eens schoonmaken,

Het luchtfilter was wel aangesloten maar de aanzuigbuis niet, waardoor hij hete lucht uit het motorcompatiment kreeg,

Dit deze lucht word afgekoeld door de intercooler!indien het luchtfilter gewoon gemonteerd zat,filterde hij toch de lucht en hield de troep tegen,de aanzuigbuis niet!

stefan84 0

15 jaar

Ik heb gisteren alles gedemonteerd behalve de turbo.
Er kwam ca 0.25 liter olie uit de onderste slang en de interkoeler.
Hierna alle slanger en de interkoeler gereinigd met benzine. Uit de interkoeler kwam bij het spoelen met benzine zeer vervuilde zwarte troep.
Daarna heb ik de olie vervangen met shell ultra 5w-30.
Luchtfilterhuis was ook niet goed bevestigd en was heel vuil, luchtfilter was wel vernieuwd.

Ik heb het idee dat de motor veel koeler blijft en soepeler loopt, de koelfan slaat veel minder vaak aan, hij loopt ook zuiniger.
Of het nu door de nieuwe olie of vervuiling komt weet ik niet.

Ik hoor de turbo licht fluiten vooral als je het gas loslaat, hij maakt nu iets meer geluid dat mijn oude turbo maakte voor de problemen.

Ga nu een paar dagen rijden of alles heel blijft.

heibel 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.