Graag jullie mening over het volgende:
Tijdens mijn vakantie met een caravan (1200 kg) achter mijn Zafira 1.8 moest ik enkele uren in druk verkeer (stoppen optrekken) rijden. Aansluitend naar de camping die op het einde van een steile weg omhoog lag. Diverse keren moeten optrekken. Bij het laatste stukje viel plotseling alle trekkracht weg en kwam er een enorme rookwolk onder de auto uit. Koppeling direct ingetrapt en een nieuwe poging ondernomen. Toen trok de auto weer. Drie dagen een enorme stank in de auto. Daarna stank weg. Vervolgens nog 1500 km gereden met de auto plus caravan en in Duitsland begon de auto na enkele keren optrekken op een helling weer te stinken. Trekkracht is niet meer weggevallen.
En nu?? Koppeling verbrand?? Moet die nu vervangen worden? Ook drukgroep? Vliegwiel?
Wat zijn ongeveer de kosten van dit alles?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!!
Christ
Opel Zafira 2003, 109.000 km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou of de koppeling vervangen moet worden hangt af hoe de boel nu werkt.
daar en tegen als je nog plannen hebt om met de karavaan weg tegaan dan zal ik het risico niet nemen en de koppeling compleet vervangen.
het vliegwiel kun je pas na demontage koppeling beoordelen.
de kosten durf ik niet te zeggen.
groetjes jan.
zou dan ook zeker het druk lager laten vervangen en het vliegwiel goed laten controleren
gr sebastiaan
15 jaar
Werkt de koppeling nu normaal dan,als tie verbrand is dan werkt tie ook niet goed meer.
Dan slipt de boel of hij grijpt niet meer goed aan.
als dat allemaal niet het geval is kan het ook een motorisch probleem zijn.
Je zegt: het vermogen viel weg, maar wat bedoel je daarmee.
Het toerental schoot omhoog en je kwam geen meter vooruit met de koppeling los, of het toerental zakte met de koppeling los helemaal in.
Het best is om in zo'n geval bergop niet teveel met de koppeling te spelen, dus afstand houden op je voorganger en in de 1 zolang mogelijk blijven rijden met koppeling los.
15 jaar
zou lekker blijven rijden gebeurt wel meer dat je koppeling stinkt als je
zwaar trekt maar dat zijn we niet gewend .
als die echt doorslaat zonder aanhanger
kun je altijd nog actie ondernemen
mvg willem2
15 jaar
kan zijn dat ie flink aan t slippen is geweest met optrekken en stoppen
dan kan ie na afkoeling verglazen
werkt ie zonder belasting redelijk normaal
ik zou voor alle zekerheid t spul eraf halen en controleren
als ie echt verbrand is zal ook t vliegwiel een flinke opdonder hebben gekregen
en dat laten zitten is dan vragen om problemen bij de volgende fikse bergetappe
Als de rookontwikkeling inderdaad van de koppeling afkomstig is geweest, zou ik die toch maar vervangen voor de volgende vakantie met caravan aangevat wordt.
Alleen jij kan beoordelen of het de koppeling was. Toen de auto niet vooruit wilde, maakte hij toen wel toeren ? Indien ja, zal inderdaad de koppeling geslipt hebben. Na voldoende slippen ontstaat er geurhinder en uiteindelijk root. De geur van een verbrande koppeling is duidelijk te herkennen.
Ik denk ook dat je iets aan je rijstijl zal moeten veranderen. Als je een auto belast tot in de buurt van het maximale trekgewicht, moet je bij het rijden wel een beetje opletten. En 1200 kg achter een Zafira is in de buurt van het maximale trekgewicht.
Probeer dan zo weinig mogelijk op de koppeling te rijden, dus in de file in beweging blijven. Laat desnoods even een opening met je voorligger. Moet je een helling oprijden, probeer er dan voor te zorgen dat je door kan rijden. Dus zo weinig mogelijk vertrekken op een helling. Verder zo rijden dat je de koppeling volledig laat opkomen, dus niet aan 5km/h met half ingetrapte koppeling blijven rijden.
Het is niet zo moeilijk om een nieuwe koppeling op een uur tijd om zeep te helpen op een helling als er een zware last achter je auto hangt. De koppeling is niet gemaakt om veel te slippen. Er ontstaat dan warmte en er is geen echt koelmechanisme voorzien. De koppeling is gemaakt om te koppelen en dan te rijden.
15 jaar
Hoi als de koppelingplaat eenmaal zo heet is geworden dan is er al een vorm van slijtage. Als de boel toch los moet dan maar gelijk alles vervangen, drukgroep kan getest worden, druklager ook, maar bij enige twijfel vernieuwen scheelt later een hoop kosten als de boel weer los moet.
15 jaar
Jongens, waarom alles gelijk gaan vervangen?.
Als de koppeling gewoon weer goed functioneert lekker doorrijden, vervangen kan altijd nog.
Het kan wel wat hebben.
Uiteraard zal die gestonken hebben na het zware werk, maar het is niet gelijk over.
ik heb ooit eens met zware aanhanger moeten steken,toen rook ik de koppeling ook, maar vond ik niet meer als normaal na zo een manouvre.
15 jaar
ja voor een deel heb je gelijk maar zo n koppeling heeft op zo n moment flink voor zijn kiezen gehad en ik heb al heel vaak mee gemaakt dat bij de volgende keer de plaat voering in stukken braak en daar sta je dan daarom mijn advies als er weer met de karavaan op uitgetrokken zou worden om dan de boel tevervangen.
want je zou staan in het buiten land.
en rij je dan nog rustig op vakantie als je de geschiedenis weet.
groetjes jan.
Auto's zijn in nederland ook zulke heilige koeien.
Hoe denk je dat ze in frankrijk of zwitserland of oostenrijk met een auto omgaan in de bergen.
Daar waar ik het als hollander rustig aan doet (voorzover) trapt en plankt alles met een andere kleur kenteken je voorbij.
En die auto's blijven het ook gewoon doen.
Wij zijn in ons platte landje ook niet veel gewend.
We rijden met 50 al in de vijf en als zo'n auto dan een keer echt moet werken, ja, dan word het een heel verhaal.
Dan ruik je idd die koppeling of staat de boel na te gloeien na een flinke pas omhoog.
Ik kan me een snelle rit door duitsland herinneren met een daihatsu yrv turbo, waar van het spruitstuk van de uitlaat en de turbo in het donker gewoon licht gaven tijdens het tanken, zo heet was de boel gestookt.
15 jaar
[quote=primera p11]Auto's zijn in nederland ook zulke heilige koeien.
Hoe denk je dat ze in frankrijk of zwitserland of oostenrijk met een auto omgaan in de bergen.
Daar waar ik het als hollander rustig aan doet (voorzover) trapt en plankt alles met een andere kleur kenteken je voorbij.
En die auto's blijven het ook gewoon doen.
Wij zijn in ons platte landje ook niet veel gewend.
We rijden met 50 al in de vijf en als zo'n auto dan een keer echt moet werken, ja, dan word het een heel verhaal.
Dan ruik je idd die koppeling of staat de boel na te gloeien na een flinke pas omhoog.
Ik kan me een snelle rit door duitsland herinneren met een daihatsu yrv turbo, waar van het spruitstuk van de uitlaat en de turbo in het donker gewoon licht gaven tijdens het tanken, zo heet was de boel gestookt.[/quote]
>> Turbo's horen te GLOEIEN!!!
Koppeling: (verbranden of oververhitting)
het is vaak te weiten aan onkunde bezuinigingen bij de fabrieken en moderne motortechnieken
Dat wil zeggen, de Moderne motoren hebben voornamelijk koppel bij hogere toerentallen.
Mensen gaan dan de motor toeren laten maken, en met slippende koppeling van start.
Dan word de koppeling te lang aan het slippen gehouden.
Dan word deze koppeling erg heet en kan gaan roken, tot zelfs verglazen.
ik zelf ben ook regelmatig met een zware aanhanger en een Hoogtoeren motor op pad, ook bergen op en af
ik laat m wel een beetje toeren maken, maar probeer ook (lukt meestal wel goed), ik heb nog geen rokende koppeling gehad.
File heuvel op: Sluit niet constant aan in de rij, maar trek hem op, indien er een stuk ruimte is, zo kan je in een keer de koppeling lossen in plaats van op de koppeling omhoog...
>> ALs de koppeling gewoon goed koppelt, voorlopig laten zitten.
met de voor de volgende vakantie kan je de boel wel laten nakijken.
Willem
Dat wil zeggen, de Moderne motoren hebben voornamelijk koppel bij hogere toerentallen.//
het is juist dat moderne motoren met lage(re) toeren een hoog en vrij vlak verlopend koppel hebben over een redelijk groot toeren gebied
wat je bedoeld is dat moderne motoren juist een hoop PK's hebben bij hoge(re) toeren
en juist met de aanhanger is een koppel bij lage toeren belangrijk
wat meestal vergeten word is dat ook om je koppel te gebruiken de motor niet in het laagste toeren gebied moet draaien om dat je dan de motor dood trekt door steeds onderin alles te vragen
meestal is er vanaf 2000 rpm voldoende koppel en toeren om rustig een file met klim te handhaven
dan kan je terug vallen tot 2000 a 1750 toeren en anders of terug schakelen of stoppen en ruimte laten komen en dan opnieuw beginnen en rustig door rollen
[quote=CARS&MOTORS]Dat wil zeggen, de Moderne motoren hebben voornamelijk koppel bij hogere toerentallen.//
het is juist dat moderne motoren met lage(re) toeren een hoog en vrij vlak verlopend koppel hebben over een redelijk groot toeren gebied
wat je bedoeld is dat moderne motoren juist een hoop PK's hebben bij hoge(re) toeren
en juist met de aanhanger is een koppel bij lage toeren belangrijk
wat meestal vergeten word is dat ook om je koppel te gebruiken de motor niet in het laagste toeren gebied moet draaien om dat je dan de motor dood trekt door steeds onderin alles te vragen
meestal is er vanaf 2000 rpm voldoende koppel en toeren om rustig een file met klim te handhaven
dan kan je terug vallen tot 2000 a 1750 toeren en anders of terug schakelen of stoppen en ruimte laten komen en dan opnieuw beginnen en rustig door rollen[/quote]
Ik wil duidelijk maken, dat alles naar een hoger toerental is gegaan de laatste jaren.
een aanhanger trekken, ik kan je zeggen, dat ging makkelijker met mijn Astra 2.0i 8V van '93, welke 175Nm koppel had bij 2500 toeren, dan nu met mijn Vectra 2.5 V6 welke 230Nm koppel heeft bij 3200 toeren..
je zou zeggen dat scheelt niet zo veel, maar qua rijden scheelt dat een hele bek.
Door dit probleem gaan mensen ook hun koppeling meer laten slippen, wat dus een oververhitting van de koppeling tot gevolg heeft.
Willem
Allen dank voor jullie reacties. Ik heb vandaag de auto door een dealer na laten kijken. Er bleek niets mis mee te zijn. Kan wel even gestonken hebben toen de koppeling te veel slipte, maar hij zag geen enkele aanleding om de boel te vervangen. Plus zei hij: koppelingen van Opel kunnen wel wat aan, dus niet bij de eerste keer stinken gelijk vervangen.
Nogmaals dank
Christ
15 jaar
nou christ hou je dan maar aan dat advies want hij heeft tenminste gevoelt en dat zegt meer dan lezen.
groetjes jan.
Klopt, koppeling is niet zomaar versleten hoor.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar