Wie weet de oplossing voor het volgende probleem:
Opel Vectra x18xe met airco/climat-control van bouwjaar 2000 die nadat de motor op bedrijfstemp. is verhoogd stationair gaat draaien +/- 2000-2500 min-1. (op koltec lpg)
Op benzine galopeerd het toerental.
Wanneer de climat control uitgezet wordt, daalt het toerntal na +/- 1500 min-1.
Dit is het type met gaskabel maar het toerental wordt geregeld door een stelmotor op de gasklep, dus GEEN by-pass stationair-lucht-stappenmotor.
Er is al tot 2 keer toe nieuwe software ingezet en we rijden al met het 3e (zuiver schoongemaakte )gasklephuis/stelmotor.(uitgewisseld met andere vectra's.).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je temp.sensor al eens gecheckt?
temp.sensor ook vervangen en alles gecontoleerd op valse lucht.
Kijk even naar de lambda sensor
groetjes ceesie
het is trouwens een x1.8xe1
smoorklephuis goed reinigen wil wel eens helpen.
Ik herken dit bericht alsof ik het zelf geschreven heb. Dezelfde wagen, exact dezelfde klachten, tig keer terug geweest naar de garage, maar helemaal niets helpt. Is al een nieuwe egr-klep in gegaan (schijnt nogal duur te zijn!), heeft één keer een week goed gegaan en één keer een dag, daarna weer hopeloos. Wat ik ook nog heb is dat wanneer de motor koud is hij voor geen meter optrekt of met een bloedgang de straat uitrijd zonder dat ik het gaspedaal ook maar aanraak. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook het model heb met gaskabel of stappenmotor, maar dacht het laatste.
Wellicht levert dit berichtje nieuwe info op voor de heren techneuten en leidt het tot een oplossing, want mijn garage wordt gek van mij en ik van die auto
19 jaar
Als dit type motor verhoogd stationair gaat draaien moet er of een signaal naar het stuurapparaat gaan dat de auto niet stationair draait(gasklep of potmeter niet gesloten uit te lezen met diagnose appparatuur en visueel controleren of de gasklep echt sluit ook bij koude motor)of er is een klein vacuumlek (soms zit de bevestiging van de houder van het gasklephuis aan het onderste deel van het inlaatspruitstuk(3 torxboutjes e8 )niet goed vast.
Als de boutjes loszitten draai de 2 waar je zo bijkunt maar vast dan draait de motor weer normaal stationair.
Succes met zoeken
Richard
P.S. Leuke omschrijving van de lokatie van de boutjes maar hij klopt wel!
hoi,ik heb ook hetzelfde probleem met mijn opel vectra 18 xe bj 1998 ,lpg aut. cdx uitvoering,bij mij komt er dan nog bij dat mijn wagen te pas en te onpas stilvalt wanneer ik aan het rijden ben,en rookt serieus uit de uitlaat bij koude motor.er zijn geen lekken in de leidingen .
19 jaar
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook een 1.8 16 klepper op g3.
Ik heb de klep gereinigd van het gaskleppenhuis en vervolgens een forte injectie reiniger erin gegooid. Vervolgens 600 km op benzine gereden en weg probleem.
Probeer het eens.
Suc6
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar