Onze Opel Astra lekt diesel in het oliereservoir. De Opel Garage heeft alles nagekeken, maar de enige conclusie kan zijn dat de verstuivers stuk zijn. Dan denk je: verstuivers vervangen en klaar! Mooi niet.
De auto loopt verder goed, geen problemen met starten, schokt niet, rookt niet, dus helemaal ok. Alleen het oliepijl stijgt en de olie die afgetapt wordt stinkt naar diesel. Koelvloeistofpeil is OK, ringetjes om de slangetjes die naar de verstuivers leiden (verstuiverringen)) zijn ook al vervangen, brandstofpomp is gechechkt, die is ook OK. Ik heb wel gezocht in het forum. Het enige vergelijkbare probleem is die van MichelRC, geplaatst op 10 maart 2004, topic: diesel in oliesysteem. De oplossing bij hem was het kleppendeksel verwijderen, druk zetten op de retourleiding. Het koperringetje zou lek zijn waar de retourleiding op de verstuiver zit gemonteerd. Ik weet niet of dit hetzelfde is als de verstuiverringen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan het niet zo zijn dat de oliekeerring tussen brandstofpomp en motor de diesel doorlaat de motor in? Want als ik jou zo lees zijn de verstuivers de boosdoener niet. Succes met zoeken en groeten
Jos
Jos: bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad nog wat verder zitten zoeken hier, en zo en dergelijk antwoord vond ik ook bij een ander type Opel. Als de oliekeerring stuk zou zijn, dan lekt de diesel naar de distributieketting en komt zo in de carter terecht. Ik zal de opmerking eens bij de dealer neerleggen.
18 jaar
Lees deze topic maar eens,waarschijnlijk word het veroorzaakt door de brandstof pomp.
http://problemcar.nl/punbb/viewtopic.php...
Hans
Hans: in de topic die jij noemt gaat het om de brandstofpomp die lekt. Volgens de garage is dit niet mogelijk omdat de brandstofpomp intern in de motor zit (of juist extern, dat weet ik niet precies meer) maar volgens de garage kon dat het in elk geval niet zijn.
18 jaar
autopech de brandstofpomp zit extern en niet in de motor als de pomp lekt dan loopt de diesel gewoon naar buiten onder de auto en niet in het carter.(dit doen de 2.0 en 2.2 diesels wel die lekt het carter in). ik zou terlouw in Mijnsheerenland is bellen die hebben een hoop verstand van opel diesel's.en hebben ook als het goed is ook ruil verstuiver's voor een y17dt.
internet www.terlouw.nu
sucses gts
Ik zou de verstuivers uitbouwen en opsturen naar Buchli in Harderwijk.
www.buchli.nl
Deze kunnen je verstuivers wel testen.
Wij hebben er al verschillende laten controleren.
En een hele dag om verstuivers te vervangen???????
Bij Opel staat er nog geen 2 uur voor, kleppen stellen duurt nog langer.
Daninja: dat bedrijf in Harderwijk waar ik in mijn onderwerp naar refereerde dat is dus waarschijnlijk Buchli.
En dat er bij Opel nog geen 2 uur voor staat: hij is in onderhoud bij een Opel Dealer, maar omdat de klep er helemaal af moet schijnt het zoveel tijd te kosten. Verstuivers zitten onder de nok, en niet aan de zijkant zoals normaal het geval is.
Vanmiddag ga ik in elk geval even bellen, mijn telefoon is stuk! (Ook nog!) Ik laat weten hoe alles afloopt.
18 jaar
Verstuivers zitten niet ónder de nokkenassen maar ertussen.
Je kunt ze er dus zo tussenuit halen.
Je moet inderdaad alleen het kleppendeksel verwijderen maar dat stelt niet zoveel voor.
Ik heb het al diverse malen gedaan.
Dat biedt dan in elk geval perspectief! Alleen nu moet ik de garage bij de dealer nog ervan overtuigen dat het zo'n simpel klusje is, hij zegt echt dat ie een dag bezig is. Dit is dus een reden dat ik geen enkele garage/monteur meer vertrouw, maar dat is off topic.
18 jaar
Misschien heeft de dealer het zelf nog nooit gedaan.
Als het goed is beschikt hij ook over de TIS2000 daar staat alles in beschreven.
hebben ze de retouropbregst van de verstuivers gemeten ?
hierdoor kun je meestal de slechte verstuiver eruit halen.
dat is de geen met de meeste retour.
18 jaar
De retourleidingen van de verstuivers zitten ook onder het klepdeksel.
Het zou zeker geen kwaad kunnen om het klepdeksel eens te lichten, misschien is er wel een retourleiding gescheurd?
Of één van de afdichtringen beschadigd.
De retouropbrengst meten bij dit type motor gaat volgens mij niet maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Ik dacht dat dit alleen bij commonrailmotoren ging?
@Daninja, klopt helemaal. Dit is geen commonrail motor. Kleppendeksel demonteren en retourleiding controleren.
Een beetje laat, omdat nu pas alles duidelijk is. Het probleem is nog steeds niet opgelost. De retourleidingen waren al getest, de afdichtringen al vervangen. Brandstofpomp is ook ok. De verstuivers zijn doorgemeten Deze man vertelde mij dat de verstuivers wel wat slijtage vertoonden, maar nog voor 80% functioneerden. Meneer zelf twijfelde ernstig of het probleem dus wel aan de verstuivers moet liggen. Hij zei ook: het is je gezonde verstand gebruik, alle plekken waar diesel bij de olie kan komen checken. De garage heeft dit dus ook gedaan. En nog komt er dies bij de olie. Hij heeft zelf ook nog met de opel garage gebeld om te vragen of alles is gecheckt. En uiteraard, dat was dus het geval.
Het blijft een vaag probleem.
Wij, en de garage weten het niet meer. Dus sja, wat moet je dan? Update: omdat men graag oplossingen wil: retourleiding was toch niet ok..is gemaakt en racen maar weer!!
18 jaar
Ah.zo moet een oplossing. We zijn eruit..heel stom foutje maar de retourleidingen waren toch niet ok. Grootste excuses van de garage, kregen een mooie korting en alles is weer ok. Rijden dus maar weer!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar