Heeft iemand een aansluitschema voor mij. Ik ben in het bezit van 2 nieuwe originele verwarmingsmatten.
Alleen weet ik niet hoe het aangesloten moet worden. van de stoel naar de schakelaar en zekeringkast
WIE Helpt me ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[url=http://img145.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img145.imageshack.us/img145/1118/...[/img][/url]
Klik op het plaatje voor een vergroting,
mvg,
Hans.
Hans, thanks
Alleen staat hier niet op aangegeven hoe die verwarming aangsloten wordt ???
18 jaar
Jawel hoor,
Vanaf zekering 8.
daar zit een aftakking in de draad van de achterruit verwarming naar de schakelaars van de stoelverwarming (SVW).
In het schema zie de de draden die spanning voeren , dus een draad vanaf zekering 8 naar de schakelaar en vandaar naar de verwarming.
De andere kant van de verwarming ligt aan massa.
mvg,
Hans.
Hans,
Bedankt voor de info.
Is de huidige zekering zwaar genoeg voor twee stoelen en achterruitverwarming.
18 jaar
Nu ik het schema heb van de zekeringenkast naar de schakelaar wil ik weten hoe de rest aangesloten moet worden. De verwarmings matten bestaan uit 2 draadbomen.
1e Platte dubbele zwarte stekker met de deaden bruin en Rood-zwart en een losse ronde stekker rood met een zwarte draad.
2e Zijn twee losse stekkers met een zwarte en een bruine draad.
Van de 1e draadboom loopt de zwart-rode draad naar een rond )termostaatje' Van de termostaat gaat een zwarte draad naar een aansluiting op de mat zelf en daarbij komt de zwarte draad van draadboom 1.
Van draadboom 2 loopt de zwarte draad naar een andere aansluiting op de mat.
Bruin van draadboom 2 naar draadboom 1 en maakt dus nergens op de mat contact.
Hoe moet ik dat nu aansluiten.
Wie helpt mij
18 jaar
zwart/rood gaat via het thermostaatje naar de mat als 12v+
de zwarte draad die daar bijkomt is de testaaansluiting (zie schema).
de andere zwarte van draadboom 2 is de massa.
en die bruine is volgens mij de gezamenlijke massa van mat en schakelaarlampje.
Maar kun je voor de duidelijkheid een foto plaatsen waar de bedrading duidelijk op te zien is?
Misschien komen we dan verder.
mvg,
Hans.
Hoi Hans,
Die aansluitingen kan ik volgen alleen Als ik die bruine draad doormeet dan staat die niet in verbinding met de verwarmingsmat en loopt door van draaboom 1 naar 2.
Groetjes
Cor
18 jaar
Vreemd he?
zoals het lijkt heb je 2 massa draden.
De zwarte vanaf de thermostaat en de zwarte vanaf de andere draadboom ,zitten die beide op dezelfde aansluiting op de mat?
Ik heb het schema getekend met de draden die jij omschrijft , maar ik kom er zo niet uit.
Ik zou graag een foto zien
Nee, die zit aan de andere kant van de mat en is verder niet met andere draden verbonden.
Die zwarte draad van de termostaat loopt naar een ander aansluitpunt en bij dat punt komt de zwarte van draadb. 1 die met die losse rode ronde stekker. Dat is denk ik de testaansluiting PLUS.
De zwarte van 2 is dan de min. Alleen zit ik nog met die bruine, die volgens mij nergens op aangsloten zit.
Voor de zekerheid heb ik de andere mat die ik heb ook bij bruin doorgemeten en ook die staat nergens mee in verbinding.
18 jaar
Nou , dan zou ik er gewoon 12Volt op zetten (+ op de zwart/rode voor de thermostaat) en - op de zwarte van draadboom 2.
En laat die bruine maar hangen.
Kijken of de mat warm wordt en zo ja , het spul zo via de schakelaar aansluiten. ( + via schakelaar , maar dat zie je ook in het schema )
Hans,
Ik heb er 12 volt opgezet en het werkt, de termostaat slaat af en via de testdraad gaat het ook goed.
Nu heb ik nog eens zitten kijken naar die draadboompjes.
Zou het niet zo inelkaar zitten dat van draadboom 1 met die platte stekker met 2 polen bruin en zwart-rood dat daar een stekker overheen gezet wordt om die twee draden door te lussen. die stekker moet je er afhalen om de testdraad te gebruiken. Dan heb je op draadboompje 2 alleen een zwart en een bruin draad over om aan te sluiten via de schakelaar. Zodat die rood-zwarte uiteindelijk een massa aansluiting wordt van de termostaat.
Wat denk jij ervan. Trouwens boompje 1 is vrij kort en zal net iets onder de zitting van de stoel uitkomen, 2 is een stuk langer.
Groeten
Cor
18 jaar
wat jij wil is plus en min omdraaien volgens mij.
Maar dan doet het controlelampje in de schakelaar het niet meer.
Ik denk dat je gewoon moet aansluiten volgens het schema en zoals we tot nu toe hebben uitgeplozen.
mvg,
Hans.
Cor ,
nog iets interessants gevonden :
Stoelverwarming heeft slechte invloed op sperma
Een Duitse uroloog stelt dat stoelverwarming in auto's de vruchtbaarheid van mannen in gevaar kan brengen. Mannen die lange ritten maken, lopen het grootste risico.
Herbert Sperling meent dat als gevolg van de warmte de hoeveelheid geproduceerde spermacellen afneemt terwijl het percentage dat afwijkingen vertoont juist groeit, schrijft het AD. 'Ik geloof dat stoelverwarmuing gevaarlijker is dan strakke broeken.'
Onderbroeken en laptops
Sperling is voorzitter van het jaarlijkse congres voor andrologen, specialisten die zich bezighouden met de mannelijke vruchtbaarheid. Eerder werd al gewaarschuwd voor de invloed van strakke onderbroeken en de warmte van schootcomputers op de kwaliteit van sperma.
In luxe auto's zit vaak standaard stoelverwarming .
Goed weekend!
mvg,
Hans.
Volgens mij heeft het controlelampje er niets mee te maken, die pakt de plus van het doorverbonden contact als de schakelaar aan staat en de min van het lampje gaat over een eigen uitgang.
Het enig dat je omdraait is de plus en min op de mat. Die rood-zwarte is dan nu min en wordt in de platte stekker doorverbonden met bruin. En de zwarte draad van 2 wordt dan de plus. Dus de termostaat wordt andersom gevoed.
Waarvoor zit die platte stekker Zw-rd en bruin er dan, die bruine is anders nutteloos, ik zou niet weten waarom ze een bruine draad trekken die door 1 en 2 loopt zonder enig funktie te hebben.
18 jaar
Ik zou zeggen, probeer het .
Als het werkt heb je in ieder geval meer lengte in de bedrading ook.
Ga het morgen proberen. Het enige wat ik mij afvraag is of dat termostaatje anderom gevoed kan worden zonder stuk te gaan
18 jaar
Als het goed is zit er onder een afdekklepje bij de asbak twee stekkers, daar gaan de schakelaars van de stoelverwarming op waarmee ze aan en uit gezet kunnen worden. De draden lopen verder richting de stoelen onder de middenconsole. Als het goed is liggen daar ook weer stekkertjes die weer aangesloten kunnen worden op de matjes. In princippe hoeft men niets na te meten want alles past er maar op 1 manier op. De matjes wegwerken in de stoelen is wel een pokke karwei. Ze mogen niet dubbel liggen wat nogal eens voor komt en de bekleding wil niet meewerken.
Ik deed om ze testen de matjes los op de stoel zetten en dan aansluiten met orginele onderdelen. Weet je gelijk waar je aan toe bent en scheelt een hoop werk voor niks.
18 jaar
In de ascona c zit maar 1 wip schakelaar die afhankelijk van het aantal verwarmde stoelen 1 of 2 standen heeft. In die tijd legden ze echt geen extra draden voor de aansluiting van de stoelverwarming. Dus zo simpel is het niet.
Eeen LS van 87 had dit niet standaard.
Gisteren heb ik de aansluiting in omgekeerde volgorde getest en het werkt dus ga ik er maar vanuit dat dit de goede aansluiting is.
Dus de stekker met 2 draden (zwart/rood en bruin) moeten overbrugd worden en dan blijft de testdraad over. De andere draadboom met zwart en bruin is voor de voeding via de schakelaar en de min. Als je de mat wil testen dan moet alleen de doorverbinding op de stekker met de dubele verbinding weer onderbroken worden.
en dan is de zwarte draad van draadboom 1 de min en kan je het testen buiten de termostaat om. Dit lijkt mij de enige oplossing om alle draden te kunnen gebruiken.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar