close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Combo: vreemd thermostaat probleem.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: z16se

Rij nu al jaren een combo benzine en ik had problemen met mijn koelsysteem. Nu heb ik al keertje de thermostaat vervangen helaas is het nog niet opgelost.

Als ik ga rijden, komt de temperatuur mooi omhoog naar 90 graden. Na een paar seconden valt de tenperatuurmeter stukje terug en heeft dan alle moeite om weer op 90 graden te komen. Eigenlijk alleen als ik in de file sta. Conclusie, thermostaat gaat niet meer dicht.

Maar als deze defect zou zijn, dan komt het systeem helemaal niet goed op temperatuur. Dat gebeurd in het begin probleemloos, totdat die open gegaan is.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Geplaatst door

thommie1983 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je al eens gemeten wat je watertemperatuur is , als de meter gezakt is , de meter is een globale indicatie en geen preciezie instrument , voor hetzelfde geld zit het in de meter.

Ik ga vanuit dat de tempreatuurmeter goed is. Aangezien die thermostaat gewoon open gaat bij 93. En als ik in de file staat, loopt de temperatuur ook netjes op naar 93 en slaat de fan aan.

thommie1983 0

8 jaar

Als de fan al aanslaat bij 93 "volgens de meter" is dit te vroeg , moet minimaal ongeveer 98 zijn in de eerste trap .
Vermoed toch een afwijking in de meter of een niet goed werkende sensor.

Volgens mij is er niks aan de hand;
Jou thermostaat moet open gaan bij 92 graden. (info Autodata)
Als de temperatuur dan een beetje zakt werkt ie goed.
De bedrijfstemperatuur van de motor ligt rond de 85 graden.
In de file is er geen rijwind, dus slaat de fan aan....ook goed.
Dus....probleem opgelost.

Hans4040 1240
badge vip badge

8 jaar

Temperatuur zakt weg naar 85 graden. En komt dan bijna niet meer terug. Terwijl voordat ik dit probleem heb bedrijfs bedrijfs temperatuur altijd strak 90 graden was. Ook met kouder weer.

thommie1983 0

8 jaar

Sorry ik las niet goed wat er stond. Maar ik heb begrepen dat bedrijfs temperatuur van mijn opel rond de 90 moet zitten. Daarnaast. Als de motor warm word en naar 92 gaat en dan weg zakt en bijna niet meer terug komt. Blijft dus de thermostaat open staan......

thommie1983 0

8 jaar

Dat de temperatuur op 85 blijft staan en niet meer hoger wordt is toch mooi?
Wie zegt er dan dat hij naar 90 moet?
Volgens de gegevens moet de thermostaat open gaan bij 92 graden....dan gaat het koelwater stromen en zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft.(85)
Dus nogmaals: ik zie het probleem niet.

Hans4040 1240
badge vip badge

8 jaar

Als ik het zo lees zie ik het probleem ook niet.
Net wat Hans al aangeeft,het werkt gewoon goed.

primera p11 0

8 jaar

Nooit geweten dat bedrijfs temperatuur maar 85 hoeft te zijn.. Thnx allemaal

Alleen snap nog steeds niet hoe een thermostaat Open kan gaan bij 92 en vervolgens niet meer helemaal sluit. Maar ik ben dan ook geen geleerd automonteur.

thommie1983 0

8 jaar

Omdat als hij sluit , de temperatuur weer oploopt enz.
Hij zal altijd in bedrijfstoestand iets open blijven staan , zo kan hij de temperatuur constant houden , in de winterdag zal hij verder dicht staan dan in de zomerdag.

Nou....als de thermostaat opend bij 92 graden en het koelwater gaat door de motor stromen koelt de motor enigzins af waardoor de thermostaat weer een beetje dicht gaat totdat het weer warmer wordt en de thermostaat weer verder open gaat....dit is een continu open en dicht gaande beweging.
Hij gaat nooit helemaal dicht tijdens bedrijf.
Dus: motor wordt warm, thermostaat gaat open, motor koelt weer wat af...dan wordt (omdat de doorstroom belemmerd wordt door de thermostaat, weer warmer en gaat de thermostaat weer verder open...enz.

Zie het als de thermostaat van de CV...je steld hem in op 20 graden, de CV springt aan tot het 20 graden is...thermostaat gaat uit tot het weer afkoeld in huis...dan schakeld de thermostaat de CV weer in....

Snappie?

Hans4040 1240
badge vip badge

8 jaar

Heeft u een originele Opel thermostaat geplaatst of een voor dit type auto geschikte thermostaat van een automaterialen handel want daar kan nog wel eens verschil in zitten. Thermostaten zijn voorzien van een bimetaal die de stand van de thermostaat regelt als dat bimetaal iets langzamer op temperatuur schommelingen reageert dan opent en sluit de thermostaat trager dan u gewend bent. Hoe dan ook er is helemaal niets mis met het koelsysteem.

ronny530 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.