398 bezoekers online

Opel Astra: wie helpt de buurman (70) met zijn astra uit 95

Bouwjaar: 1995, Motorcode: x16sz

auto wil warm vaak niet meer starten, volgas en geduld willen wel eens helpen.

wat is gebeurd, auto is gekocht bij dubieuse handelaar.

wat is al gedaan:

bougies en luchtfilter vervangen (waren zwart)

egr klep en injector van boven schoongemaakt

vliegwielsensor gereinigd

heb de smoorklepsensor nagezien

sensor bovenin inlaatspruitstuk doorgemeten, evenals lambdasensor lijken te functioneren

sensor onderin op inlaat doormeten niet gelukt vanwege simpele multimeter

achterdemper (totaal verrot) vervangen voor mooie van de sloop en katalysator leeggeklopt (rammelde als een gek)

buurman is vorig weekend naar camping gereden 70 km enkele reis, geen problemen (lampje niet gebrand)

het lijkt er dus op dat problemen ontstaan bij warmer weer.

lampje oranje v injectie gaat meestal in bocht branden en vaak daarna weer uit.

motorolie met aansteker getest op water/benzinedamp geen belletjes of ontbranding aan peilstok.

motor klinkt goed als ie loopt.

heb buurman gezegt tank goed op peil te houden, om eventueel benzinepomp uit te sluiten.

zegt iemand dit probleem wat en zou dit aan ecu kunnen liggen.

320

Geplaatst door 320 , lid sinds 13 jaar geleden

23 Reacties

0

oldford, 9 jaar geleden

Alles kan, maar als het lampje gebrandt heeft is er een foutcode.
Die kun je zelf uitlezen. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

Overigens lege kat is leuk voor nu en testen, maar daar ga je waarschijnlijk niet mee door de APK komen.

0

stefan84, 9 jaar geleden

Eerst maar eens uitlezen, vind je niks, verdenk ik je krukaspositie sensor..Schoonmaken heeft niet altijd zin.

0

320, 9 jaar geleden

och, kat was al naar de eeuwige jachtvelden en dat geluid word je niet vrolijk van.

degene die deze auto 2 wkn geleden afgemeld kan een bezoekje verwachten.

0

oldford, 9 jaar geleden

Rammelen wil nog niet zeggen afkeur voor APK. Gassen zouden nog net voldoende bewerkt kunnen zijn.

0

320, 9 jaar geleden

mij is opgevallen:

uitlaat achter zo rot kon bierblikje induwen

ruitwisserbladen helemaal weg

1 band helemaal verteert canvas zichtbaar

vering achter onderste veerschotels de draagarmen l + r flinke roestvorming

men kan veel natuurlijk omzeilen door dingen te vervangen en na de keuring weer om te wisselen

ik ga de keuringsrapport de volgende keer bekijken en met buurman overleggen hoe en wat hem die auto geleverd is, want dit lijkt nergens op.

0

oldford, 9 jaar geleden

Nee, dat lijkt nergens op, daar heb je gelijk in.
Maar de keurmeester roept gewoon toen ik hem had was het goed.
Wie heeft de auto APK laten keuren (de opdracht gegeven en betaald)?
Misschien een klacht bij de RDW indienen? Zal je in dit geval waarschijnlijk niet veel helpen, maar anderen misschien wel.

Domme vraag (andere topic in gedachte): er is een factuur gemaakt en voor een eventuele inruiler een vrijwaringsbewijs gegeven?

0

320, 9 jaar geleden

dat is wat ik wil weten oldford,

denk dat er verder ook niks te halen valt...

ken genoeg dubieuse bedrijven die dan zeggen tegen bepaalde klanten termen als:

nee, deze auto is voor onderdelen

nee, deze auto is voor export

nee, is al verkocht.

Bedoel, zoiets aan een oudere man verkopen vind ik toch zwak. Ik zou het niet willen dat daardoor man stil valt bij spoorweg of iets dergelijks.

We kunnen deze tuinman hier nog niet missen...

0

320, 9 jaar geleden

krijg code 12, 15, 24, 25

waarvan mij 15 de boosdoener lijkt.

sensor doorgemeten weerstand bij ong 90 gr 1600 ohm

spanning vanaf ecu op dat moment rond 4 volt, en blijft hoog.

met losse steker spanning 5 volt

met steker aangesloten loopt motor zagend, met steker los word wat beter

warme start is beroerd

0

oldford, 9 jaar geleden

12 is alleen maar dat de diagnose gestart is. Die valt af.
15 is de koelwater temperatuur sensor - die lijkt mij defect.
24 is geen wagensnelheid
25 is wel van hele grote invloed - Injectors voltage laag. Dat lijkt op kortsluiting in de bedrading.

0

320, 9 jaar geleden

man stond vanmiddag hier na ritje naar duitsland, auto was paar keer afgeslagen, heb toen uitgelezen.

heb keer gestart v d week met steker los van injector, maar ws niet gereset, kan mischien reden zyn van 25?

bij een warme start poging moet volgas gegeven worden, zwarte rook.

0

stefan84, 9 jaar geleden

Ja dan kun je ook die storing krijgen, wissen en nog een stukje rijden en weer uitlezen, dan moet hij wel weg zijn..

Jou probleem klinkt inderdaad als een slecht werkende temp sensor, maar die 1600 ohm, was dat van de kvs sensor ? zo ja, vervangen die handel, dit betekent dat hij veeeeeeeeeel te rijk loopt en dat verklaard het stotteren, slecht lopen en naar benzine ruiken.

0

oldford, 9 jaar geleden

Loshalen van een injector zal zeker code 25 genereren en zonder resetten wordt die nog minstens 40 motorstarts bewaard.
Begin eens met de temperatuur sensor te vervangen. En tot die tijd weinig, liever helemaal niet rijden.
Ten eerste zal de motor wel behoorlijk zuipen, maar je loopt het risico van onverbrande brandstof in de kat en dan gaat die ook nog kapot.

Daarna codes resetten. Misschien lukt dat met accu een poosje los, anders wordt het dealer.

N.B.: deze ecu's hebben dacht ik een speciale mode: starten met volgas wordt "Clear Flood" genoemd - of te wel "Stop Verzuipen".
Op dat moment wordt er geen benzine meer geinjecteerd.

0

stefan84, 9 jaar geleden

Seconden werk Oldford :)

0

320, 9 jaar geleden

het gaat om de sensor onderin by schutbord onder inspuiter.

kat was al stuk, die heb ik leeggemaakt vanwege herrie.

morgen wil de eigenaar de zender vervangen hebben om uitsluitsel te hebben.

graag verneem ik van jullie welk merk multimeter ik moet aanschaffen voor betrouwbaar te meten, ik doe normaal gesproken dit soort auto s niet en heb zo'n dingetje van 5 euro van action.

0

oldford, 9 jaar geleden

320, Metertje werkt toch goed? Zo vaak meet je toch niet?
Pas bij professioneel gebruik en/of veelvuldig gebruik kun je een andere meter overwegen.
Ik heb een goedkope en een dure. Beide werken voor het meeste even goed.
Alleen de dure heeft een minimum/maximum mode. Dat is soms handig.

Kontroleer ook eens de olie en het oliepeil. Bij zo veel brandstof kan de olie verdund worden door overmatig ingespoten benzine.

0

320, 9 jaar geleden

Metertje werkt voor de centen prima, heb ook andere gehad. Alleen sommige metertjes hebben moeite met de weerstand te meten. Ene keer lukt beter als andere keer.

Was benieuwd of een duurdere gevoeliger was en zo beter beeld geeft.

Ik wil eventueel een kopen met rpt 100 functie om ook temp. te kunnen meten.

0

320, 9 jaar geleden

oliepeil @ oldford, idd aan de hoge kant, vorige week nog redelijk, geen belletjes etc in aanstekervlam.

compressiedruk alle cilinders was goed, om event. lekke klep etc uit te sluiten.

0

oldford, 9 jaar geleden

Weerstandmeting is altijd het probleem bij goedkope metertjes.
Niet alleen onbetrouwbaar, maar ze kunnen ook te veel stroom gebruiken om te meten.
Een goede meter gebruikt 20 mili-ampere of minder. Een slechte kan 100 mili-ampere of meer gebruiken.
Bij elektronika kan een te hoog amperage schade aanbrengen, bij een koelvloeistof temperatuur sensor zie ik dat niet gebeuren.
Los daarvan, ik meet meestal voltage en die is meestal wel redelijk accuraat.

Overigens, die goedkope meter die ik heb kostte iets van 25 gulden (oude tijd) en doet het goed.
Dus zo duur hoeft een betrouwbare ohmmeter nu ook weer niet te zijn.

Als de nieuwe sensor gemonteerd is, zal het ook wel afgelopen zijn met de olieverdunning.
Als de auto warm is verdampt de meeste benzine wel weer. Duurt het te lang en vertrouw je het niet, even verversen.

Wat was eigenlijk het brandstofverbruik op dat ritje naar Duitsland?

0

320, 9 jaar geleden

verbruik geen idee, gok 1 op 10.

duitsland is voor een limburger nooit zover binnedoor.

stoep inmiddels wel flink zwart van kwalm by warme start....

0

320, 9 jaar geleden

temp sensor vervangen

proefrit gemaakt, geen startproblemen meer gehad

sensor ook even nagemeten, waardes ok

buurman vind auto beter ryden binnedoor, geen schokken meer

0

stefan84, 9 jaar geleden

En hoeveel ohm meet je nu dan voor de flauwekul met je oude multi meter ?

0

320, 9 jaar geleden

stefan, ik heb na het proefrijden alleen het voltage gemeten, dit lag rond de 2,4 volt.

ben net thuis van het werk, man heeft gebeld is met de auto naar heerlen en hoensbroek gereden vanmiddag en starten gaat nu als het hoort.

0

stefan84, 9 jaar geleden

Kijk, dat is mooi om te horen.

Zo te zien woon je dicht in de buurt..:)

Bedankt voor de feedback in elk geval!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.