Tijdens het rijden is de pomp er mee gestopt.
Ik heb nu geconstateerd dat de magneetkoppeling van de pomp niet werkt bij het inschakelen van de airco.
(zit geen ecc op, gewone temparatuur regeling)
Wat is een logiche volgorde om het probleem te localiceren ??
Mvg,
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rommel eens aan de stekker verbinding op je compressor (pomp) als dat geen effect heeft , meet of je op de zwart/witte draad spanning krijgt. als je met draaiende motor de airco aan hebt staan zoja dan is je spoel kapot. zo niet kijk eens of je zekering 38 of 39 niet stuk zijn (7.5 ampere zijn die en ik dacht uit mijn hoofd dat 39 de spanning naar je motorkoelingsmodule voorzag naar je compressor toe)
Suc6
Bedankt voor de reactie's, ik zal hier naar kijken.
Ik had de airco aan staan op de snleweg, wilde een vrachwagen inhalen, echter omdat de airco behoorlijk wat PK's neemt deed ik hem even uit totdat ik de vrachtwagen voorbij was.
Toen ik hem daarna weer aan drukte, draaide de pomp (achteraf) niet meer.
Is hij nu kapot gegaan omdat hij onder het rijden 120 km/h uit en dan weer aan is geschakeld ??
Als de "spoel" van de pomp kapot is, is dat simpel te vervangen ?
Ik bedoel daar mee, moet het gas er dan ook vanaf omdat de pomp gedemonteerd moet worden (nieuwe airco vulling)
Of kan ik de pomp laten zitten voor de vervanging van de spoel.
Ik heb redelijk veel sleutelervaring.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Mvg,
Marcel
18 jaar
Kan natuurlijk ook zijn dat gewoon het gas op is door een lekkage.
Ga naar de opeldealer of naar kwik fit om de zaak te laten controleren.
nico
18 jaar
[quote=Nico M.]Kan natuurlijk ook zijn dat gewoon het gas op is door een lekkage.
Ga naar de opeldealer of naar kwik fit om de zaak te laten controleren.
nico[/quote]
De airco was net bijgevuld voor 2 mnd terug en deed het perfect.
18 jaar
Als ik de airco inschakel staat er op de stekker van de magneetkoppeling wel stroom, alleen hij draait dus niet mee, de koppeling zal dan ook vervangen moeten worden denk ik.
Kun je deze bij de automaterialen groothandel halen of moet je daarvoor echt bij de dealer zijn ?
Wat zijn de kosten als je de magneetkoppeling zelf gaat vervangen ?
Kun je deze ook gebruikt kopen ?
Ik weet dat de pomp inmiddels gedemonteerd moet worden, dus hij moet naderhand weer bijgevuld worden, die kosten heb ik dan zowiezo.
Alvast bedankt
Marcel
18 jaar
Hij hoeft niet gedemonteerd of leeg gehaald, je kan als je de beschikking hebt uiteraard op de de hefbrug zetten, bumper en beschermplaat verwijderen, claxon verwijderen, de 3 torx bouten los draaien van de compressor en door de flexleidingen, kun je naar je toehalen, nu komt het moeilijkste de centrale torxbout van de koppeling losdraaien, dit doe ik meestal met een kleine luchtsleutel, en omdat de bout met locktite vastzit kun je weleens hebben dat hij afbreekt! en dan moet je hem inderdaad wel leeghalen en helemaal demonteren.
Als de bout los is, koppeling los, borging poelie los, borging koppeling los.
Oja de magneetspoel is niet verkrijgbaar bij de lokale automatriaalzaken tenminste niet hierzo, alleen via Opel, let op er zijn verschillende namelijk 1 voor een Astra/Meriva maar voor de Zafira is een andere.
Hallo iedereen,
Ik heb een kapotte pomp op de kop weten te tikken en heb daarvan de magneetspoel overgezet.
Ik heb het getest en de magneetspoel doet het weer goed!
Pomp is er wel afgeweest helaas, zal opnieuw van de week gevuld moeten worden.
Nu heb ik nog een vraag:
Onder het rijden ging de pomp soms even uit en even later weer aan enz enz.., nu zit er bij het aircofilter een thermostaat, heeft dat er mee te maken?
Er zit geen geregelde airco op, moet regelen met verwarmingsknopje.
Dit kan toch niet echt gezond zijn voor dat magneetspoeltje, als die met 120 km/h regelmatig los en vast gaat.
Die oude kapotte spoel was namelijk helemaal verbrand/zwart.
Dat aan/uit verhaal is dat dan normaal om energie te besparen ?
Ik heb namelijk ook eens een corsa gehad met airco en daar bleef de pomp continu doorlopen als de airco was ingeschakeld.
Hier zou ik nog graag een antwoord op willen hebben.
Ik hoop dat het een bettje duidelijk is.
Mvg,
Marcel
18 jaar
Als de temperatuur te laag wordt schakelt de pomp uit en even later terug aan, ook bij niet electronisch gestuurde systemen. Ik denk dat het normaal is.
Als de condensordruk te hoog wordt schakelt de compressor ook uit. De condensordruk wordt makkelijk te hoog bij deze temperaturen omdat de koeling van de condensor te weinig is.
Aan/uit schakelen van de compressor is normaal.
groeten,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar