Hallo allen,
Ik heb een Opel OPC eind 2002 Zafira A.
Ik heb bij deze auto de bougies vervangen naar koudere soort (BKR6EK) toen merkte ik gestotter op in het stationeer.
Vervolgens de bougies vervangen voor originele BKR5EK.
Nog steeds per 30 sec een misfire in het stationeer. als ik gas geef rond de 3000 toeren dan hoor je hem allemaal plofjes achter elkaar in de uitlaat.
Je ziet bij die plofjes de toerental ook lager gaan.
Zijn geen knallen maar kleine plofjes. Motor loopt super nog wielspin in de 3 dus vermogen genoeg!
Als je rijdt merk je niets.
Toch lijkt me het niet goed voor de kat etc. dus wie heeft er enigzins een idee waar ik moet zoeken.
Al gedaan:
Nieuwe bougies.
Andere Bobine (wel tweedehands).
Injectoren eruit gehad en zag dat bij cilinder 4 een brandplaatje (plastic) de helft weg was. (alle injectoren hadden 14.2 OHM)
Deze inclusief nieuwe O ringen vervangen.
Benzine filter vervangen.
6 maand geleden LMM vervangen.
Ben benieuwd wat van richting jullie me opsturen.
Auto nog geen compressietest gedaan of storing uitgelezen. Ga ik nog wel doen.
gr,
Tim
Edit: auto heeft last van beetje blauwe rook. Waarschijnlijk de klepseals. Maar hier krijg je geen misfires van toch?
auto is getuned overigens. Maar met originele map zelfde probleem (kan ik zelf).
end edit :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stekker op de bobine goed nakijken, meten op slecht contact .
Uitlezen is ook nooit verkeerd.
Ik zou beginnen met uitlezen op storingscodes en live data bekijken. Anders ook eens een viergastest doen en de waardes hier neerzetten.
En eens een compressietest doen en een cilinderlektest, lijkt me.
ga zaterdag naar maatje met een garage. Daar gaat hij een Compressietest doen / cilindertest. en uitlezen. Ik hoop niet dat het iets in de cilinders is maar zaterdag ergens in de middag update ik de uitslag. thx alvast allen!
gr, Tim
10 jaar
Hoi Allen,
Nou compressie en cilinderlek test gedaan is allemaal gelukkig oke!!
Er komt 11,5 uit op alle cilinders.
Ik heb even de auto laten lopen zonder LMM. Gek genoeg loopt de auto dan foutloos!
LMM is echter 4 maand oud ofzo? maar goed daarom kan hij nog steeds wel kapot zijn.
Bij het lezen op stationeer 750 toeren geeft ie 300 a 275 gram aan.
Ik weet dat je ze niet mag schoonmaken met remreiniger maar als ik dit toch stiekem doe dan loopt de auto een tijd goed en dan krijg ik weer de misfires.
Geen enkele foutmelding trouwens aanwezig.
Grote kans dus dat het de LMM is of zou het toch kunnen dat door de noodloop een andere sensor op default gaat staan?
hoor graag.
gr, Tim
10 jaar
Schoonmaken met remmenreiniger is een absolute no-go. Als je het dan toch wil schoonmaken, pak dan elektrocleaner. In remmenreiniger zitten zware metalen die nu dus op de hittefilm zitten, zet je het contact aan dan branden ze in. Dus deze lmm is nu defect. Is het een originele van de Opel of van de OEM leverancier?
Meestal heb je stationair geen problemen met een defecte lmm, juist als er vermogen gevraagd wordt moet dat optreden.
dat weet ik. Maar goed ging er toch al vanuit dat ie stuk was. Al is hij ondertussen wel uitgebreid getest en werkt hij goed na behoren.
LMM is van Bosch.
Maar LMM is het dus niet. Ik vermoed zelf een injector die verstopt is en niet voldoende in spuit? wacht even nu tot de tank bijna leeg is dan gooi ik er een flesje forte in.
Als de auto in een soort save mode gaat. (sleuteltje) dus niet de noodloop. Gaan de injectoren dan ook meer inspuiten?
Dat zou namelijk een verklaring kunnen zijn.
Earth mod is overigens ook uitgevoerd in deze auto. (slechte aarde door verkeerde krimkous etc ergens in de kabelboom.).
Ga toch morgen de sensoren eens uitlezen en nakijken.
Als iemand nog een richting weet.. let me know..
Zodra ik een oplossing heb zal ik die natuurlijk plaatsen.
gr, Tim
10 jaar
Heb je al eens uitgelezen? Lees anders eens uit met een OBD-scanner en kijk dan in mode 7 voor tijdelijke foutcodes.
ja heb vorige week zaterdag uitgelezen. Geen storingscodes. Die mode 7 zegt mij niets trouwens.
Ik heb vandaag in ieder geval de meeste sensoren gemeten en wat autodata2 geeft aan informatie komt overheen dus lijkt me het logisch dat er geen sensoren stuk zijn. Ook de spanningen kloppen allemaal.
Ik heb de motor nog eens in (limp?) mode gehad. Dat het sleuteltje brand op het dashboard. Dan heeft hij stationeer het minder maar met 3000 toeren hoor je aardig wat plofjes in de uitlaat.
Kortom ik denk echt dat het of een smerige injector is of toch dat de bougies NGK BKR5EK niet goed draaien voor deze motor.
Ik ga eerst rijden nu met Wyns? injector cleaner. Als dit niet helpt dan voor de 3de keer bougies denk ik wisselen maar dan bij de dealer?
Zal het anders echt niet weten. Ik kan er ook heel weinig over vinden op google namelijk.
Behalve de info dat het de bougies zijn maar die zijn dus pas vervangen.
zucht... vaag probleem dat is zeker :P
maar goed ik geef niet op want mijn 5de kindtje moet goed lopen.
Vraagje tussen door trouwens. Worden sensoren ook geschakeld via de min? want ik ben van plan om de gehele auto alle sensoren de - via een dikke koperkabel te voorzien van een goeie stabiele min vanaf de accu. Omdat ik toch soms afwijkingen meet in de min bij stekkers. Kleine afwijkingen maar niet de oorzaak helaas want dat heb ik al getest en uitgezocht. De afwijking is ook heel weinig.
gr, Tim
10 jaar
Doe eens een viergastest. Kun je ook veel uithalen.
Mode 7 kan je vaak veel uithalen, maar de meeste mensen weten dit niet.
4-gastest heb ik al eerder aangegeven.
Wat zegt die bevriende garage ervan?
mode 7 ga ik vragen of dat daar kan. Desnoods maar ff naar dealer. 4 gastest gaan we zaterdag doen. Maatje van me weet het zo ook niet hij zelf vermoed injector. Of toch de bougies? ik laat het weten in ieder geval.
gr, Tim
10 jaar
Woeeehoee :) vanmorgen was het eindelijk eens droog hier. Dus ik heb toch nog maar eens de bougies eruit gehaald. Ik heb deze vergeleken met oude GM bougies. Ik zag dat deze veel wijder stonden dan die erin zaten. Heb deze afgesteld op de GM maat en tadaa geen misfires meer.
Ik heb er nog niet meegereden ga ik straks ff doen maar zowel met gasgeven als met stationeer loopt ie super!!
Conclusie:
Nooit zomaar de voorgestelde NGK bougies erin draaien.
Eerste 4 bougies waren BKR6EK met 0.8mm elektrode afstand. (misfires).
Toen 4 bougies erin BKR5EK (warmere bougie) ook misfires.
Toen de BKR6EK afgesteld op die van GM. Geen idee hoeveel MM dit is in ieder geval zeker 3mm meer dan de 0.8MM bougie.
Misfires weg!
Straks ff goed doortrekken in duitsland maar ga er maar vanuit dat alles goed werkt.
Bedankt iedereen voor het meedenken!! waardeer ik natuurlijk erg.
Oja had geen voelermaatje (snap sowieso niet hoe je een 2 elektrode bougie daarmee kan afstellen?)
Dus dik koperdraad netzo lang plat geknepen tot deze net in de GM bougie paste. En hiermee alle bougies afgesteld.
Fijne dagen alvast iedereen!
gr, Tim
10 jaar
De oplossing:
Standaard bougies niet gelijk plaatsen. Z20let motor komt heel nauw met de afstelling van elektrodes op de bougie. De 0.8mm die je standaard krijgt bij elke dealer voor deze motor (in ieder geval de Zafira A OPC 2002) is 0.8mm wat je krijgt. Echter dit moet 1.1mm zijn anders heb je dus misfires. De regel wat ik uit google heb gehaald na serieus veel onderzoek is dat de GAP (afstand) zo groot mogelijk moet zijn. Te groot is misfires tijdens rijden te klein is direct misfires. Wel heb ik gelezen dat zodra je Turbo druk verhoogt de elektrode afstand verkleint moet worden. Maar hoe het ook is je moet hier dus niet zomaar 0.8 mm plaatsen.
Bedankt iedereen voor het meedenken. De auto loopt echt heerlijk nu.
gr, Tim
10 jaar
Oke, nou dan is het iig opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar