Opel Mokka 2013: Zwavel? lucht in auto

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: A14NET, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 103

Het volgende probleem heb ik sinds een goed jaar welke spontaan is opgetreden zonder aanwijsbare reden.
Na meestal een korte rit dringt er bij stoppen een penetrante zwavel lucht de auto binnen. Zo ernstig dat je echt even moet ventileren om het weg te krijgen. (beslist geen airco lucht, dat ruikt heel anders en het is ook aanwezig als de airco uit staat). Het uitlezen bij de garage leverde geen storingen op maar om dit uit te sluiten zijn alle afdichtingen in uitlaat en rondom de katalysator vervangen, zonder resultaat overigens.
Aangezien de auto verder prima rijdt, niet inhoud of wat dan ook als mogelijke oplossing de eerste lambda sonde laten vervangen omdat ik op het ww web las dat een mogelijke oorzaak een te rijk mengsel zou kunnen zijn waardoor de katalysator niet in staat is het overtollig mengsel te verbranden. Bijna een week verder na vervanging zonder stank, maar nu weer in alle hevigheid terug. Voordat ik de dure katalysator ga vervangen zonder zekerheid of dit helpt ben ik benieuwd of iemand op het forum nog een idee heeft wat dit kan zijn. Ik kom op internet het probleem soms bij verschillende merken tegen maar wordt daar niet wijzer van.( Het enige wat overigens ooit vervangen is aan het uitlaatsysteem is de midden demper.)
Alvast dank voor jullie reactie.

F.Beverwijk

Geplaatst door F.Beverwijk , lid sinds 18 jaar geleden

6 Reacties

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Is er al eens een 4 gas meting gedaan om te kijken wat er daadwerkelijk aan narigheid uit de uitlaat komt ?
Komt het daadwerkelijk via de uitlaat en dan via de achterkant naar binnen of komt het onder de motorkap weg en wordt door je ventilatie dan de auto in gezogen , bv. Egt turbo of spruitstuk lek.

F.Beverwijk, 6 maanden geleden

4 gas meting niet zover ik weet. Het wordt vrijwel zeker aangezogen door de ventilatie. Wanneer we de circulatie op intern circuleren houden kunnen we het aardig tegengaan namelijk. Turbo of spruitstuk zal ik laten onderzoeken. Dank alvast.

F.Beverwijk, 5 maanden geleden

Even een update, verder onderzoek heeft geen oorzaak kunnen herleiden. Toch maar besloten de katalysator te vervangen. De oude zag er (helaas) prima uit en er is dus geen verbetering geweest.
Ergens heb ik gelezen dat het ook overspanning in de accu zou kunnen zijn waardoor de penetrante lucht ontstaat en ingezogen wordt. Iemand daarmee bekend? En hoe kom je daar dan achter? Tips van harte welkom.

Highway PRO, 5 maanden geleden

Dan zal de accu gaan koken meestal met gevolg van niet starten. als je het ruikt zou je het wel kinnen voelen dat hij warm is of dat je daar een sterkere lucht ruikt.

check

Beste antwoord, geplaatst door F.Beverwijk, 1 maand geleden

Als je alles weet is de oplossing simpel zegt men wel eens, zo ook hier. Het probleem is voorbij, de oorzaak bleek een klepdeksel pakking te zijn die wat olie doorliet aan de achterzijde motor. Dit verzamelde zich net boven de uitlaat. Bij het stoppen viel er een druppeltje op de uitlaat welke verbrande en deze lucht werd ingezogen door de ventilator. Door carter bescherming en dergelijke was dit niet eerder opgevallen en ook was het niet te zien in olie gebruik, deze is namelijk zeer laag.
De geroken lucht was dus geen zwavel maar verbrande olie. Dank voor het meedenken.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Na 5 mnd toch opgelost mooi bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Mokka of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.