Daar ben ik weer met de ellendige 206.
1-Oliefilterhuis lekte een beetje tijd geleden. Peugeot garage heeft kapje wat vaster gezet. Na een tijd begon de auto weer wat olie te lekken, mijn monteur heeft de oliefilterhuis wat vaster gezet. Nu lekt alweer wat olie, zie foto.
- Moet ik dat kapje vervangen? en indien ja =
- welke maat moet ik hebben, op internet zijn verschillende maten? en
- moet ik gelijk alle olie vervangen?
2-Tijdens rijden krijg ik een super irritante gefluit. Soms bij 40-50 Km/uur, soms bij 70 Km/uur. Het is ook erg afhankelijk van de wind. Geluid, gefluit, komt van ergens in het midden, middenconsole. Heb een deel gedemonteerd (zie foto) maar fluit nog. Ik kan moeilijk rijden en tegelijkertijd zoeken. Is dit een bekende probleem van 206?
Trouwens had kort geleden airbag storing. Gelukkig dit forum, betere accu er in gezet, storing is weg.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor de afdichting van die oliefilterdop zal vaster draaien niet veel helpen. De werkelijke afdichting gebeurt d.m.v. een rubberen O-ring die iets lager op de dop zit. Deze O-ring zit standaard bij een nieuw oliefilter. Het kan natuurlijk zijn de de dop gescheurd is.
Het fluit geluid zou heel goed van de koelfan voor in het front kunnen komen. Als de lagertjes van deze fan defect zijn, krijg je een fluitend/jankend geluid afhankelijk van snelheid en windsterkte.
Super, je snelle reactie Hans, bedankt!
Als ik dat oliefilter deksel vervang, moet ik ook olie vervangen? Welke deksel moet ik hebben, zodat ik geen verkeerde bestel? Hier staan verschillende: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/o...
Dat fluitgeluid, bedoel je de koelfan voor, voor de radiator? Maar die draait toch niet na 5 minuten rijden met koude motor, toch?
3 jaar
Bij het losdraaien/vervangen van dat deksel zal er een weinig olie langs het deksel eruit lopen. Als olie verversen niet nodig is, kun je volstaan met bijvullen.
Onderdelen via andere leverancier dan Peugeot origineel, zijn bij mij niet bekend.
Fluit geluid is op afstand moeilijk te beoordelen. Heeft de auto airco?
Plaats anders even het vin/chassisnummer. Dan kan ik het originele onderdeel nummer voor je opzoeken. Meestal valt dat wel te herleiden op de site van andere leverancier.
Ik neem aan dat destijds in Juni bij het vervangen van de koppakking en de enne keerring, de monteur de olie heeft vervangen. Chassisnummer is = VF32CKFWF44809788
De auto heeft airco maar staat uit sinds de herfst. Dat pollenfilter onder de motorkap heb ik schoon geblazen met luchtdruk.
3 jaar
Trouwens kun je ook zien op basis van de chassisnummer welke type einddemper ik nodig heb? Bij de automaterialen winkel hadden ze het over dat in 2005 Peugeot de achterdemper heeft veranderd, ze konden geen prijs geven als ik niet met de oude demper kom. Ik heb gekeken onder de auto, demper is ovaal met 2 ophang beugels, lengte demper 50 cm.
3 jaar
Originele onderdeel nummer voor deksel van het oliefilter incl. nieuwe O-ring is 1103 L7 en van de einddemper 1730 GN.
Mijn verhaal over de koelfan gaat in dit geval niet op. Betreft auto's zonder airco. Daarvan is de fan simpeler uitgevoerd. Dus....ff verder zoeken 😉
Super!! Je bent geweldig (als altijd). Zou gelijk ook een nieuwe filter kopen.
Dat gefluit wordt een moeilijke, ik hoopte dat een bekende probleem is. Het lijkt dat reageert op wind, soms (zelden) fluit helemaal niet. Super irritante, hoge toon
3 jaar
Misschien ben ik lastig, maar weet je welke type oliefilter ik moet hebben? Er zijn erg veel maten.
De einddempers zijn trouwens niet echt goedkoop, gelukkig kan ik het zelf doen, monteren.
3 jaar
Oliefilter: 9818914980
Nu nog dat gefluit vinden. Zou het van de voorruit komen? De 2 stukken plastiek dat onder de ruitenwissers zitten, tegen de voorruit, zitten niet helemaal strak zoals bij de Peugeot van een buurman. Heb geen idee hoe ze vast zitten aan de onderkant.
3 jaar
Super bedankt! Je bent FANTASTISCH!
3 jaar
Je kunt nog proberen om met een rol breed afplak-tape de omtrek van de voorruit af te plakken, dus half op de ruit, half op de carrosserie. Is het fluiten dan weg, dan verwijder je zijde voor zijde, totdat je weet welke zijde van de voorruit het fluiten eventueel veroorzaakt.
Als morgen droog is doe ik dat, rondom de voorruit. Vreemd dat de 2 plastic dingen dat onder de ruitenwissers zitten, wel tegen onderkant voorruit, niet zo straks zitten zoals bij de buurman.
Maak ik eventueel overdag foto en plaats ik het hier.
3 jaar
Was vandaag niet droog hier, probeer ik morgen wel om de voorruit rondom af te plakken. Zou aan de zijkanten niet makkelijk gaan met de randen maar moet wel lukken. Daarna stukje rijden, kijken of gefluit is weg.
Heb wel foto gemaakt van de plastic dat tegen de voorruit zit aan de onderkant. Ook een van de auto van de buurman. Bij mij sluit niet goed. Zit aan de de onderkant vast met iets?
3 jaar
Dan plak je dat ook af....tape over die naad. Volgens mij zit er randje aan het plastic die je over de onderzijde van de voorruit schuift.
THX! Dan is het misschien handig als ik eerst de 2 ruitenwissers er af haal, en dat plastic ding goed op zijn plaats zet. Mocht hij kapot zijn aan de onderkant (geen randje) dan haal ik gelijk een andere bij de sloop.
Nu maar hopen dat morgen droog blijft.
3 jaar
Heb vandaag voorruit rondom afgeplakt, fluit nog :(
Zou poelitrekker moeten kopen (heb ik nog niet) om ruitenwissers er af te halen en er onder kijken hoe dat zit.
Super irritante geluid, wel afhankelijk van snelheid en vooral wind.
3 jaar
Dan toch maar eens onder de plastic platen gaan kijken. Wellicht zit er ergens een gaatje door t' schutbord geboord voor een accessoire die de vorige eigenaar heeft verwijderd en t gaatje niet heeft dicht gemaakt?
Als je onder die platen geen oorzaak kunt vinden, dan platen terug plaatsen zoals ze horen te zitten en dan ook nog eens een proefrit maken zonder wisser/wisserarmen.....you never know!
Vandaag droog, dus ik dacht: zou ik even onder de kortere stuk plastic kijken, zolang ik geen poelitrekker heb.
Wat hebben de vorige eigenaren allemaal gedaan met deze ellende auto weet ik niet. Heb foto gemaakt, doe ik hierbij. De plastic stukken hebben geen randje dat onder de raam schuift maar zitten vast met van de plastic pukkels. Bij deze korte stuk, geen een aanwezig en ook, zo te zien, stukje plastic afgebroken.
Als morgen droog blijft, even naar de sloop.
Zou ik voor alle zekerheid de onderkant van de voorruit afdichten met kit?
In de schuutbord zat vroeger een gat, daar kwam een dikke kabel door, de kabel heb ik al lang er uit gehaald en gat dichtgemaakt.
3 jaar
Maar als die "pukkels" er niet in zitten/niet aanwezig zijn, heb je toch.gaten/gaatjes. Ook al bedoelde ik andere gaatjes....het zijn gaatjes 🤣...Ik denk dat je goede kans maakt dat dit de oorzaak is van je fluit.
Oh...als je naar de sloop gaat met dit koude weer, heb je grote kans dat je daar ook de plugjes kapot trekt mocht je zelf het van een sloop 206 moeten verwijderen. Hopelijk blijven de gleufjes waar de plugjes ingeschoven zit, wél heel. In dat geval zal je nieuwe plugjes moeten scoren.
Op de lange stuk heb ik met de hand gevoeld, daar missen ook 2-3 pukkels/plugjes.. Ik ga morgen eerst naar de garage, koop ik gelijk 10 stuks, dan heb ik genoeg. Daarna naar de sloop (mits droog, aangezien daar een modderpoel is) en dan haal ik voorzichtig beide plastic stukken.
Heb trouwen zo'n oliefilter deksel en filter besteld, ze zijn nog niet, dat Autodoc zit in Duitsland.
Fijne avond nog, ik meld me zodra ik nieuws heb.
3 jaar
Het wordt even wachten. Het is bagger weer, koude wind en regen hier.
Ben bij garage geweest, plugjes niet op voorraad, heb gelijk 10 besteld.
Heb poelitrekker gekocht maar teruggebracht, krijg ik het niet onder de ruitenwissers (te dik).
Bestaat in de handel ook speciale gereedschap voor dit?
En als ik alle plastic los haal, zou ik onderkant voorruit afkitten?
3 jaar
Als ik google op ruitenwissers arm trekker, kom ik van alles op dat gebied tegen 😉🤪. Jij vast ook.
Ben zelf niet zo'n fan van afkitten tenzij het noodzakelijk is. Je zou ook nog ff kunnen proberen de gaatjes allemaal af te plakken met stukjes tape en dan nog eens gaan rijden en luisteren alvorens af te korten.
Af te kitten
Wow, wist ik niet dat zoiets bestond: ruitenwissers arm trekker. Bij BOL zijn alleen de duurdere leverbaar. Had ik dat geweten dat had ik zo'n ding gelijk mee besteld bij dat Autodoc. Zou zo'n ding kopen, super handig.
De plugjes kan ik morgen middag ophalen.
Bedankt voor de tip over zo'n trekker (y)
3 jaar
Nieuwe pukkel/plugjes gekocht, gelijk 10 stuks maar zitten er maar 8. Men noemt dit 'stootstipklemmen'.
Ook ruitenwissertrekker gekocht, dat heb ik nu dus ook.
Bij de sloop 2 goede plastics gehaald, alles gemonteerd,, fluit nog :(
Volgens de buurman die ook een 206 heeft (een 1.1) het kan komen van de raam/dak strips. Hij zegt dat die moeten even los, volgens hem zit vast bij de achterklep en vooraan bij de voorruit
Oliefilter deksel en oliefilter zijn net binnen, duurt wel lang met de duitsers.
Het probleem: voor de deksel heb ik dopsleutel 27 nodig en dat heb ik net niet.
3 jaar
T wordt geen moment saai met een 206 🤣.
Ook voor wat betreft die dakstrips.....plak ze eerst een af met breed tape voordat je gaat "slopen"
Gek word ik van deze auto, had ik hem direct door moeten verkopen, zelfs met verlies, ipv zoveel investeren.
Gewoon tape over de strips? Breken ze anders?
De ruitenwisser trekker is trouwens geweldig en ik had mazzel dat vandaag droog was. Wel modderpoel bij de sloop.
3 jaar
Breken zullen ze niet gauw doen, maar het eindstukje met pennetje thv de achterklep kan kapot en bij lostrekken van de lijsten bestaat de kans dat ze krom raken en daarna niet netjes terug geplaatst kunnen worden. Ik had een goed gevoel bij de gaatjes onder de voorruit-platen, maar die dak strips en fluiten 🤔? Daarom.....plak ze eerst zorgvuldig af.
Ik ga morgen eerst een dopsleutel 27 kopen. Als beetje droog blijft probeer ik de strips er af te halen.
In de gaatjes zitten nu de nieuwe pluggen, alles zit strakker, bij beide plastic stukken waren stukjes afgebroken.
Ik laat het weten als ik verder kom.
3 jaar
Oliefilter deksel en oliefilter vervangen, alweer extra gereedschap gekocht, dop 27 en lange verlengstuk voor mijn momentsleutel. Eigenlijk had ik gelijk ook olie moeten vervangen maar het is koud buiten.
Dakstrips alleen bij de voorruit los gehaald en gootje schoongemaakt. Strip aan passagier kant zat niet perfect, heb het beter gezet maar dat plastic is oud en vrij hard dus moeilijk buigzaam.
Proefrit gedaan, fluit blijft :(
Waar moet ik nog zoeken? Waar komt de lucht binnen, van de kachel? Is ergens een schema te vinden?
3 jaar
Luchtinlaat interieur zit rechts in het vierkante deel in de motorruimte boven de schokbreker. Daar zit ook het interieurfilter. Het gedeelte onder de roosters op de motorkap. Je geeft aan dat het fluiten vanuit midden dashboard komt. Wat gebeurt er als je de recirculatie klep dicht zet? Het komt toch niet bij één van de buitenspiegels vandaan. Ook hier weer het advies..... afplakken met tape. Ik blijf het zeggen hoor 😂
Ik heb een keer een kameraad meegenomen zodat hij luistert waar komt dat fluit vandaan. Wel lastig met zo'n kleine auto, met gordel om. Volgens hem kwam het geluid in het midden weg, misschien zelfs bij de roosters dat lucht op de voorruit blazen. We hebben alle knoppen geprobeerd (ventilatie uit, etc).
Nu dat je het over de recirculatie klept hebt, waar zit dat precies? Zou daar iets misgegaan zijn toen ik alle lampjes ging vervangen van de ventilatie?
Zag trouwens vandaag toen ik bezig was, opeens vocht aan de binnenkant voorruit, waar de VIN nummer zit.
Was voorheen niet zo, altijd goed zichtbaar. Heb foto gemaakt.
3 jaar
Bediening recirculatie klep zit in het bedieningspaneel van de ventilatie/verwarming.
Bij uitvoering met aan/uit (simpele) airco en zonder airco is het de schuifknop, bij automatische airco is het een drukknop
Ik heb wel airco maar alleen de airco en achterruit verwarming werken met drukknop. De recirculatie is met schuifknop. Misschien sluit de klep niet goed. Is de klep bereikbaar via middenconsole of moet ik iets anders 'slopen' om te checken?
3 jaar
Ben verder gaan met 'slopen'.. heb midden console ook er uit gehaald. Zo te zien (zie foto) zit een spons afdichting niet goed. Weet niet of zoiets los te koop is.
Als ik zo ga rijden, fluit nog :(
Zou het niet komen van de (mogelijke) klep van de schuifknop dat regelt buitenlucht of recirculatie? Zit daar ook een spons afdichting? Kabel loopt helemaal achter dashboard naar rechts, achter de passagier airbag..
Trouwens heb ook nieuwe interieur filter er op gezet..
3 jaar
Joh.... nogmaals, werk met afplak-tape. Haal het interieurfilter eruit en plak desnoods die hele opening af.
Ga ik morgen doen. Het schijnt dat het droog blijft. Wel moeilijk afplakken, weinig ruimte daar.
Ik plak het wel af en ga stukje rijden daarna.
3 jaar
Je pakt het interieurfilter eruit, en gebruikt dat als mal voor stuk karton en dan plak je t stuk karton erin.
Filter uit, mal gemaakt van karton met duct tape rondom. Geplaatst in opening (zie foto).
Proefrit gedaan. Het is praktisch windstil maar zodra ik boven de 50-55 Km/uur kom blijft fluiten.
En nu? Nog andere tip?
3 jaar
Ik begin steeds meer te geloven dat het geluid elders vandaan komt en niet veroorzaakt wordt door windgeruis. Blijft lastig vanachter de computer te beoordelen. Druk lager van de koppeling? Fuseekogel bescherm plaatje loopt tegen remschijf?
Maar dan moet het constant fluiten en niet boven bepaalde snelheid. Zelfs bij hoge snelheid, snelweg, gefluit is niet constant. Ik kan wel geluid opnemen en op youtube zetten maar dat schiet niet op, het is alleen geluid.
Ik blijf wel zoeken maar met dit weer is niet echt fijn om buiten iets met de auto te doen.
3 jaar
Oké...echt m'n laatste idee....de antenne? Al eens zonder antenne gereden?
Ik heb dus de pluggen vervangen, nieuwe interieur filter van € 14 gekocht, bijna halve dashboard en middenconsole gesloopt...
Hans, heb ik al gezegd? Je bent GE-WEL-DIG! Ik draaide antenne er af en ging (nog niet op snelweg getest) 100 Km/uur rijden. Gefluit is weg!!
Ik weet niet of antenne origineel is, doe 2 foto's hierbij.
Zou ik nieuwe antenne kopen? Dat moet tegenwoordig alleen via internet, met de virus hysterie zijn winkels dicht.
Morgen eerst de interieur terugzetten.
Super bedankt man, je bent echt een TOPPER!!
3 jaar
🤗. Lastig te zien, maar het voetje lijkt mij niet origineel...te rond en de antenne spriet korter dan een originele. Kijk eens bij de 206 van de buurman, als buurman 206 uitvoering heeft met antenne aan de voorzijde van het dak. K weet niet of je toevallig een klein doorvoer rubbertje hebt liggen die beetje strak over de spriet schuift? Schuif deze dan eens helemaal tot de verdikking onderaan de spriet. Wellicht ben je dan al van het gefluit af.... verandering van lucht wervelingen.
Als ik kijk naar het voetje bij mij, zit iets wit daar, misschien hebben ze zitten te klooien met (seconde) lijm.
Heb die van mij opgemeten: 4,1 cm breed en 4,5 cm in lengte.
Een van de 206 in de buurt is Quicksilver dus die heeft antenne aan de achterkant van het dak.
De andere 206 (2003) heeft antenne voor (heb foto gemaakt). Sprietje is iets langer, voet ziet anders uit.
Ik weet niet hoe een originele er uit ziet met al die gekkies dat van alles veranderen aan een auto.
Heb die van de buurman ook gemeten, voet 1 mm kleiner zowel in breedte (4 cm) als in lengte (4,4 cm).
Ik kan natuurlijk altijd een nieuwe bestellen op internet maar er zijn heel veel soorten en wil niet iets kopen met een veel smallere voet omdat ik weet niet wat de situatie is onder de huidige (lijm of iets anders).
3 jaar
Als je een originele antenne met voet wil plaatsen, moet je gewoon naar de dealer. Binnenlicht eruit wippen, dan zie je een moertje 8mm zitten met daarboven de ronde antenne kabel aansluiting. Moertje verwijderen enz.
Je mag zelf bekijken of ze superlijm o.i.d. hebben gebruikt. Het antenne voetje op de foto lijkt mij ook geen originele....te smal?
Zou vrijdag heen. Als lijm op het dak zit dan moet ik iets hebben dat het afdekt anders ziet er niet uit.
Ik keek net op internet, de moderne 'haaienvinnen' zijn wat breder zo te zien alleen ik weet niet of zo'n klein ding ook goede ontvangst heeft.
Ik meld me vrijdag nog een keer
3 jaar
Ben bij Peugeot geweest. Mijn antenne is niet origineel. Mogelijk die van mijn buurman wel
De originele voet kost: € 14,24; Er hoort een langere spriet op.
Met dit weer ga ik op dit moment niet meer sleutelen of naar de sloop (modderpoel).
Ik zet deze vraag op opgelost, oliefilterdeksel lekt niet meer en gefluit is gevonden.
Nogmaals super bedankt voor je deskundige hulp! Hopelijk heb ik geen nieuwe problemen tot na de jaar wisseling.
Ik wens je alvast fijne kerstdagen en een beter Nieuw Jaar!!
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar