close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: 206 1,1i slaat af, bokt, gaat plots 2000 rpm lopen, motormanag.-

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,1i

Mijn 206 1.1i uit 1999 heeft sinds een aantal maanden de volgende storingen:

1) De motor slaat 'zomaar' af, zowel rijdend als stilstaand (stationair). Vaak is deze te herstarten en slaat de motor meteen weer aan. Maar niet altijd, zelf de oplossing gevonden: Accu-pool losmaken en weer bevestigen, daarna start de motor altijd weer meteen!

2) Tijdens het rijden stoot de motor; deze valt eventjes weg en gaat daarna meteen weer door. De motor slaat daarbij niet af, vaak gaat het motormanagement-lampje branden.

3) Bij het afremmen naar stilstand: Koppeling en rem indrukken, dan merk je dat plotseling de motor 2000 rpm blijft draaien. Oplossing: even het gas indrukken dan valt de motor terug naar stationair toerental.

4) Motormanagement-lampje gaat branden zonder dat je een storing bemerkt. Dit is pas 1x voorgekomen.

Diagnose:
In de gevallen dat het Motormanagement-lampje is gaan branden, wordt aangegeven dat de CPU defect zou zijn (Code 308 meen ik).

Onderdelen vervangen:
a) Toerental opnemer (kijkt naar het vliegwiel), als deze geen signaal geeft dan zou de CPU de motor stoppen?
b) relais ónder de CPU, rechts voorin de motorruimte. Dit relais zou door de CPU aangestuurd worden en bedient op zijn beurt de elektronische ontsteking en brandstofpomp (althans, is mij verteld).

Wie heeft dit eerder aan de hand gehad en weet de oplossing?
Kan de CPU "part-time" defect zijn?

Alvast bedankt, Ernst.

Geplaatst door

Ernst01 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stationaire regelmotor of stappenmotor defect.

Daar denk ik het eerste aan.

Jeroen

A110 0

17 jaar

Bedankt Jeroen voor je reactie,

Regelmotor of stappenmotor, is hetzelfde motortje? Regelmatig loopt de auto (bijna) probleemloos, dan kan deze motor toch niet defect zijn? Heeft schoonmaken zin? hierover ook gelezen op Problemcar.

Kan de auto ook op de snelweg (>100km/u) stilvallen op de Stationaire regelmotor of stappenmotor? Niet willen starten na uitvallen en eerst de accupool moeten lichten kan ook aan dit motortje liggen?

Alvast bedankt, Ernst.

Ernst01 0

17 jaar

Hoi,

Het is inderdaad hetzelfde maar bij een bosch systeem heet het een stationaire regelmotor
en bij een Magneti-Marelli noemen ze het een stappenmotor.

Inprincipe kan een auto niet stilvallen door de stappenmotor op de snelweg.

Je zou hem inderdaad eens schoon kunnen maken, dit is niet zoveel werk, en dan kijken of het verbeterd. Maak dan ook gelijk het gasklephuis goed schoon.

Jeroen

A110 0

17 jaar

De oplossing:
De originele Sagem-Bobine vervangen voor een Electricfill (Elektrofil)-Bobine (via de dealer), alle problemen zijn tot nu toe weggebleven, zoek op deze namen en je vindt alle info hierover op deze site als op andere internationale 206/Peugeot sites !

Bedankt, Ernst.

Ernst01 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.