close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Achterwiellagers zoemen na vervangen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 50

Dit topic betreft een klacht na het vervangen van achterwiellagers op een 2006 Peugeot 206 1.4HDI sw.

Een klus die ik al vele malen vaker heb uitgevoerd, ook bij andere 206-jes. Toch lijkt er dit keer iets niet in orde waar ik zelf niet direct uit kom.

De auto heeft momenteel 308.000 km.
Ongeveer 2000 km geleden kwam bij het loshalen van de trommel rechtsachter het (kegel)lager er in onderdelen uit vallen. Het lager maakte toen overigens geen geluid, de trommel werd losgehaald voor een kleine klus aan de remmen.

Ik heb toen gelijk een nieuw lager besteld (Brezan, Codax CWL003 en gemonteerd volgens standaard procedure.
Borgclip verwijderd, oud lager eruit geperst, alles schoongemaakt, nieuw lager erin geperst (uiteraard op buitenste lagerschaal geperst) en borgclip gemonteerd.
Na montage van de remtrommel op de as-stomp de centrale moer met 200Nm aangedraaid volgens handboek en wiel gemonteerd (zie ook filmpje https://www.youtube.com/watch?v=t_UIUbsM..., vanaf 09:18)

Na montage bleek er een lichte ruis in de auto waarneembaar.
Er is wel doorgereden met de auto, maar na ca. 1500-2000km werd de ruis sterker en kwam er ook een soort bonk bij.
Bij inspectie bleek het lager sterke ruis te hebben (achterwiel los van de grond, en wiel met de hand rond draaien).

Het vermoeden was dat wellicht een slecht lager gemonteerd was. Bij inspectie viel overigens wel op dat dit een kogellager was i.p.v. een kegellager.
Bij de Brezan een ander lager meegekregen en deze vanavond gemonteerd (wederom Coldax CWL003)
Bij ronddraaien wiel na montage (zelfde procedure uiteraard), is wederom direct een heel lichte ruis te horen. Ook in de auto met rijden.

Ik verwacht eigenlijk dat dit lager het ook niet lang gaat uithouden, maar ik weet even niet wat nu fout gaat.

Wat kan er fout gaan met een simpele klus van lager uit- en inpersen en vastzetten op moment 200Nm? Er zijn geen onderdelen vergeten.
Er is zeer schoon gewerkt, uiteraard vet gebruikt bij het inpersen.

Mvg,

Bram

Geplaatst door

Trac (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dan zou je het eens met andere lagers/ander merk lagers moeten proberen. Toevallig niet erin geperst op het binnenste lager gedeelte/de binnenring?

hans4074 0
badge

5 jaar

De rubberen ring zorgt voor de afdichting die op je as tap zit wel goéd? Een haar scheur of een los stukje os ook funest.
Ook je naaf dop een nieuwe geplaatst,

j@n-willem 0
badge

5 jaar

Volgens mij geef je zelf al aan wat het probleem zal zijn. Er zijn nu kogellagers gemonteerd ipv de originele kegellagers. Kogellagers kunnen minder zijwaartse druk opnemen en zullen dus eerder problemen geven. Ik zou de (originele) kegellagers monteren.

dick407sw 15

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.