auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Af en toe druppel olielekkage na vervangen thermostaathuis

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Waarom niet meteen terug gegaan , nu wordt het lastig , ik weet niet of ze iets los hebben gehad wat met motorolie te maken heeft , zit niks anders op dan de boel goed schoon te maken en kijken waar het weg komt.

Geplaatst door

Peugeowske206 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo

Mijn Peugeot 206SW lekte een tijd geledenkoelvloeistof.
Na een tijd zoeken was men erachter gekomen dat thermostaathuis lek was.
Thermostaathuis is vervangen, maar toen gelijk lekkage van motorolie.

Ben er al een paar weekjes mee aan het rondrijden aangezien het minieme hoeveelheid betreft (ja, niet slim), maar zou nu toch graag even kijken hoe het komt.
Is er misschien iets niet goed vastgedraaid bij het plaatsen van thermostaathuis? Daarvoor lekte hij namelijk geen olie. Onder motorkap in ieder geval niets te merken (thermostaathuis is niet zichtbaar met blote oog). Het gaat hier om een paar drupjes per dag en is meteen na vervangen van thermostaathuis begonnen..

Tja inderdaad.. Ik heb de onderkant van de carterpan nog eens schoongemaakt (woensdagmiddag),
en nu (vrijdagmiddag) hangt er 1 klein druppeltje olie (en wat vochtigheid) aan de onderkant van de pan.
Er ligt nu (nog) geen plasje onder de auto. Kan dit kwaad dat het zo ``miniem `` lekt?

Velen zullen zeggen dat het wat zweten is waarschijnlijk, maar de druppel motorolie aan de onderkant heb ik nooit gezien voor vervanging van het thermostaathuis.
Mocht het meer gaan lekken en er plasjes onder de auto komen ga ik wel even luisteren bij de garage..

Een druppel is lekkage , zweten is een vette plek zonder druppelvorming.
De olie gaat op een gegeven moment alles van rubber en dergelijke aantasten , je kunt wachten , wordt het vaak duurder van.

Als ik het me goed herinner, was/is dit een 1600cc 16 klepper (NFU). De link van olielekkage na vervanging van het thermostaathuis kan ik niet leggen. Het enigste wat er los moet voor het vernieuwen van het thermostaathuis zijn normaal gesproken de koelwaterslangen, dus m.i. gewoon toeval. Als de olielekkage aan dezelfde kant zit als destijds de koelwaterlekkage, dan kan het de hoek van 1 van de klepdeksels zijn. In dat geval komt het van boven het thermostaathuis en zou je dit eenvoudig kunnen zien. Andere opties: de pakking achter het oliefilter-huis tegen het motorblok, de O-ring van de dop van het oliefilter (onlangs olie ververst?) of in t ergste geval de krukas-keerring achter het vliegwiel.

hans4074 0
badge

5 jaar

Dag Hans. Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad een 1.6 16V 2KNFUA.

Ik zie zelf niet waar het lekt, dus neem ik maandag dan toch maar weer even contact op met de garage (die overigens de ontgrendelknop van mij sleutel heeft kapotgedrukt). Ik dacht zelf misschien dat het oliefilter misschien niet stevig vast zou zitten aangezien ik dacht dat ze die er even uit hadden gehaald bij de vervanging van het thermostaathuis.

De auto is deze week ook voor apk geweest, en de lekkage stond wel als adviespunt opgeschreven. Men heeft het dus wel gemerkt, maar adviespunten worden niet (automatisch) verholpen he. Had er verder ook niet naar gevraagd.

Hoop in ieder geval niet dat het een duur geintje word, want de auto kost me nu al meer in onderhoudskosten dan in aanschafwaarde..

Ik hou jullie op de hoogte
Peugeowske206

Vandaag de auto naar monteur gedaan en slecht nieuws.
Man zei dat alle types (ik heb een 2KNFUA) van deze Peugeot-motorblokken lekken.

Volgens de monteur waren de krukaskeerringen van mijn 206sw lek, lekte het klepdekselpakking, de carterpan, de koppakking,.. om het allemaal goed te willen hebben, zou er een revisie nodig zijn, wat hopen geld zou kosten. Hij zei dat ik die kosten er beter niet meer aan kon besteden, want het zou toch opnieuw beginnen met lekken. Zolang er geen grote plassen olie lekken moet ik er maar mee doorrijden, en moest het toch gebeuren kon ik beter opzoek naar een nieuwe wagen.

Nu is mijn blok altijd zweterig geweest, maar voor vervanging van het thermostaathuis heb ik nooit echt oliedruppels, of plasjes onder de auto aan de carterpan ontdekt (al ga je nu toch weer twijfelen door al dit gedoe). 1x toen ik de auto net had heb ik wel een psa keerring laten vervangen, maar dat was een van de versnellingsbak.

Na vervanging van het thermostaathuis (februari) ontdekte ik wel iets van tien kleine plasjes onder de motorkap. Daarna is de auto nog voor apk (mei) geweest, en nu vind ik heel af en toe opnieuw een plasje olie onder de auto (leak stop erin gegooid bij apk? oliefilter vaster gezet?)

Waar ik me meer zorgen om maak is dat de buurt rondom de carterpan en de multiriem vochtig is door al het lekken (dit is altijd al geweest sinds ik de auto heb) Zit niet te wachten tot olie op de multiriem drupt, maar zoals gezegd, als die krukaskeerringen lek zijn moet de hele riem eruit en moet er een hele revisie gebeuren. (wat zowel ik als monteur niet zien zitten).

Iemand nog tips? Andere garage bezoekje brengen?
Wat leak stop erin gooien?
Of is het inderdaad einde verhaal voor de 206sw en doorrijden tot de grote plassen komen? Ben nu al meer dan de aanschafwaarde kwijt aan onderhoud en reparatiekosten en heb amper 8000 km ermee gereden..

En... hoe controleer je ooit bij particulier of garage of een 2dehands auto lekt.. Als leek kan je alleen maar hopen van niet lijkt me..

Iemand nog een advies voor de olielekkage?
Kan probleem trouwens niet liggen bij vervanging van thermostaathuis?
Dacht ergens gelezen te hebben dat daar in de buurt ergens een oliekanaal zit. Misschien is die beschadigd geraakt bij vervangen van thermostaathuis?

Ik rijd zelf al jaren tot volle tevredenheid de 206 NFU met inmiddels 217.000 km op de teller en dit blok is nog steeds kurkdroog, dus waar jou beste man het verhaal vandaan haalt ........? Het enigste wat ik onlangs heb vernieuwd, zijn beide klepdekselpakkingen ivm iets zweten (dus nog niet eens lekken) op de hoeken....that's it. De versnellingsbak lekt wel een beetje op beide helften. Dit is wel een vaak voorkomend euvel bij de oudere types MA versnellingsbakken.
Waar ik me aan houd.....als jij s'ochtends wakker word, spring je ook niet gelijk als een dolle uit je bed.....effe rustig op gang komen. Dat doe ik ook zo met m'n autootje......rustig aan op temperatuur laten komen en daarna kan het gas er gerust op. Daar heb je op dit moment niets aan, maar toch.......een tip van een Peugeot monteur.

hans4074 0
badge

5 jaar

Bedankt voor je reactie Hans. Het blok was al zweterig toen ik hem overnam van de 4e eigenaar. Maar druppels heb ik toen nooit gezien aan de onderkant. Misschien dat de klepdekselpakking nu lek is, wie zal het zeggen.. Is er een manier hoe ik daar zonder brug kan achter komen? Die beste man ga ik niet meer heen, heeft de ontgrendeltoets van mijn sleutel doorgeduwd waardoor ik nu zelf een nieuw omhulsel kan gaan monteren.

Wat ik begrijp is dat ik misschien teveel gas geef volgens jou en dat het daarom lekt (kan dat?).
Ik geef zelf wel wat gas bij het optrekken in de 1e versnelling (tot iets van 1200 tpm) terwijl ik de koppeling nog ingedrukt heb.. dit om uitval te voorkomen. Maar eens op de weg rij ik zelf wel rustig, nooit plankgas en nooit boven de 2200 tpm.

Ik gebruik de auto uitsluitend voor ritjes naar werk (hooguit 5km enkel) en de supermarkt (1km enkel). Daarnaast rij ik er een paar keer per jaar maar over de grens (275 KM enkel).. Die korte stukjes altijd zullen er ook geen deugd aan doen waarschijnlijk.

Zal even letten op dat gas geven en of hij dan nog lekt.. neem aan van wel maar we`ll see..

Als het motorblok ergens olie lekt dan zal het blijven lekken, ongeacht minder gas geven of wat dan ook. Ik bedoel dus dat je een lek vrije auto mee kunt helpen lek vrij te blijven door een rustige opwarm fase van het motorblok in acht te nemen. Uiteraard kan er altijd iets gaan lekken door slijtage van onderdelen of uitharden van afdichtingen. Ik heb in m'n 1e reactie een aantal mogelijke oorzaken van de olie lekkage gegeven ervan uitgaande dat de lekkage zich thv het thermostaathuis bevond, maar de motor lekt dus op meerdere plaatsen.

hans4074 0
badge

5 jaar

Om terug te komen op het lekken van de motorolie na het vervangen van het thermostaathuis:

Na een bezoek aan een 2e garage blijkt dat de krukaskeering / nokkenaskeerring toch lek zou zijn.
Ik had voor vervanging van het thermostaathuis nooit (druppels) olie gezien aan de onderkant, maar volgens degene die het thermostaathuis vervangen heeft, zou dat wel al het geval geweest zijn.

In ieder geval gaat de hele distributie er dus af. Blijven rondrijden met zo`n lekke keerring zal ook wel niet goed zijn. Als het echt al voor de vervanging was, dan is dit nu al jaren aan de gang. En zo lopen de onderhoudskosten voor deze Peugeot nog maar eens omhoog. Het scheelt dat distributie toch zou moeten gebeuren in januari 2022, maar he

UPDATE: Nokkenaskeerringen, krukaskeering en klepdekselpakkingen zijn vorige week vervangen want waren lek, samen met de riem en waterpomp.

Tot mijn grote verbazing zie ik vandaag (1 ritje gemaakt sinds die uit garage terug is) onder de auto weer druppels koelvloeistof hangen!!

Je gaat me niet zeggen dat dat nieuwe thermostaathuis na een half jaar alweer lek is?! Het lijkt wel of als het thermostaathuis goed is, er motorolie lekt, en als de keerringen gedicht zijn, er weer leuk kvs gaat lekken. Het lijkt wel alsof ze niet samen kunnen werken. Hoe kan dit? Zou de garage het thermostaathuis hebben beschadigd door de distributiewissel? Of is er gewoon een lekke waterpomp gemonteerd?

Terug naar de garage ermee? In geval van de waterpomp moet de hele bak er dan weer af, en dat ga ik toch niet nog eens betalen (kan ook niet) 😕

[quote=Peugeowske206]UPDATE: Nokkenaskeerringen, krukaskeering en klepdekselpakkingen zijn vorige week vervangen want waren lek, samen met de riem en waterpomp.

Tot mijn grote verbazing zie ik vandaag (1 ritje gemaakt sinds die uit garage terug is) onder de auto weer druppels koelvloeistof hangen!!

Je gaat me niet zeggen dat dat nieuwe thermostaathuis na een half jaar alweer lek is?! Het lijkt wel of als het thermostaathuis goed is, er motorolie lekt, en als de keerringen gedicht zijn, er weer leuk kvs gaat lekken. Het lijkt wel alsof ze niet samen kunnen werken. Hoe kan dit? Zou de garage het thermostaathuis hebben beschadigd door de distributiewissel? Of is er gewoon een lekke waterpomp gemonteerd?

Terug naar de garage ermee? In geval van de waterpomp moet de hele bak er dan weer af, en dat ga ik toch niet nog eens betalen (kan ook niet) 😕[/quote]

Update : Inmiddels weer langsgeweest en volgens garage stond ontluchtingsnippel nog los. Deze is nu vast, en zou daardoor gekomen zijn. Ik hoop in ieder geval geen vloeistoffen meer te zien

[quote=Peugeowske206][quote=Peugeowske206]UPDATE: Nokkenaskeerringen, krukaskeering en klepdekselpakkingen zijn vorige week vervangen want waren lek, samen met de riem en waterpomp.

Tot mijn grote verbazing zie ik vandaag (1 ritje gemaakt sinds die uit garage terug is) onder de auto weer druppels koelvloeistof hangen!!

Je gaat me niet zeggen dat dat nieuwe thermostaathuis na een half jaar alweer lek is?! Het lijkt wel of als het thermostaathuis goed is, er motorolie lekt, en als de keerringen gedicht zijn, er weer leuk kvs gaat lekken. Het lijkt wel alsof ze niet samen kunnen werken. Hoe kan dit? Zou de garage het thermostaathuis hebben beschadigd door de distributiewissel? Of is er gewoon een lekke waterpomp gemonteerd?

Terug naar de garage ermee? In geval van de waterpomp moet de hele bak er dan weer af, en dat ga ik toch niet nog eens betalen (kan ook niet) 😕[/quote]

Update : Inmiddels weer langsgeweest en volgens garage stond ontluchtingsnippel nog los. Deze is nu vast gezet en zou daardoor gekomen zijn. Ik hoop in ieder geval geen vloeistoffen meer te zien[/quote]

Update: helaas er lekken na alle reparaties nog steeds druppels motorolie bij het blok (en misschien komt er ook nog weer eens kvs bij). In ieder geval ik ben er klaar mee. De vorige verkoper zal zich wel in de handjes gewreven hebben. Ik doe geen grote kosten meer aan de auto en bij de eerstvolgende grote apk kostenpost verkoop of ik ruil ik de auto in.

Het heeft er niet veel mee te maken, maar zal niet snel een Peugeot meer nemen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.