Peugeot 106: Ander motor in een 106 1,5 diesel

Bouwjaar: 1995

Hallo,

ik was benieuwd of het mogelijk is om een andere (grotere) motor in een peugeot 106 te zetten bijvoorbeeld een motor van een peugeot 205 1,8 turbo diesel, of dat er andere opties zijn.

ik hoor het graag

alvast bedankt

groeten

Erik Martijn

pool0249

Geplaatst door pool0249 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Gert3671 (0), 18 jaar geleden

In een 106 passen motoren van het TU type. De diesel en GTi motoren van de 205 zijn van het XU type en passen niet in de 106. De TU serie omvat twee dieselblokken, de 1.4 en de 1.5D. Groter gaat dus niet lukken....
groeten,
Gert

pool0249 (0), 18 jaar geleden

Oké bedankt toch altijd handig om dit te weten,

Is het dan misschien mogelijk om er een turbo op te zetten of zijn er andere ideeën of manieren om meer pk’s te verkrijgen

Groeten Erik Martijn

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

@Gert, waar zitten volgens jou de problemen dan, heb je dit al eens geprobeerd? In 205, 309, 305, 405, BX, ZX, 306, 406 en 206 worden toch ook zowel TU als XU gebruikt met dezelfde ophangpunten in de carroserie. (ok, aanrader is het niet ivm kosten)

Dit blok uitrusten met een turbo zou ook zeer kostbaar zijn en de vermogenswinst niet super. Zou gewoon een andere auto kopen als je persé sneller wilt.

pool0249 (0), 18 jaar geleden

Peter ik hoef niet persé sneller het probleem is alleen als ik naar frankrijk rijd en ik moet een berg op loopt hij terug naar de 85-90 km/u vind ik dit niet erg maar ik was gewoon benieuwd of het mogelijk was :-) Maar jij zegt dat de 205, 309, 305, 405, BX, ZX, 306, 406 en 206 van het zelfde type ophanging zijn?

groeten Erik Martijn

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

NEE, was gewoon benieuwd naar de ervaringen van Gert met deze motorconversies. In de modellen die je net noemde werden beide typen motoren door elkaar gebruikt, maar in de 106 heeft nooit een xu motor gehangen. De ophangpunten in de carrosserie zijn misschien wel hetzelfde, maar de aandrijfassen enz. misschien niet.
Als je naar Frankrijk rijdt in een 106 diesel, vind ik dat je toch vrij dapper bent!
Alles is mogelijk, maar hem inruilen op een 306 of wat dan ook is veel goedkoper en kan ook van de een op de andere dag geregeld zijn.
Bovendien is het bij ritten naar Frankrijk hoogstwaarschijnlijk belangrijk dat de auto betrouwbaar is, en deze betrouwbaarheid wordt het best gewaarborgd bij een originele auto.

PS, chiptuning bij een turboloze diesel levert weinig extra vermogen op.

pool0249 (0), 18 jaar geleden

oke dank je peter had het niet helemaal begrepen

over de betrouwbaarheid had ik ook al gehoord maar heb tot nu toe nog geen problemen gehad daarom heb ik ook geen 1,4 diesel gekocht die waren nog minder betrouwbaar heb ik mij laten vertellen maar ja het is een fijne auto en ik ben er blij mee en als er iest vervangen moet worden doe ik het allemaal zelf dus voor mij zijn de kosten gelukkig niet zo hoog,

Groeten Erik Martijn

ps, dan maar 85 km/u de berg op rijden

post767 (0), 18 jaar geleden

hoe zo dapper om met een 106 diesel naar frankrijk te rijden?
zijn anders mits goed onderhouden behoorlijk betrouwbare wagentjes. Zie trouwens ook heel veel moderne nieuwe auto`s langs de weg stil staan!

ben zelf afgelopen zomer 5000km door zuid europa gereden in een 205d met 320.000 op de teller....

geen enkel probleem

grt w

pool0249 (0), 18 jaar geleden

Dank je ward, ik denk het zelfde

het is gewoon een fijne auto en heb er veel plezier van, hij is ook helemaal los gekomen na die rit naar frankrijk hij rijd nu super soepel.

Groeten Erik Martijn

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Heb het ook niet over de betrouwbaarheid, ik heb het over honderden kilometers snelweg rijden met een auto die max 85 haalt helling op en daar dan waarschijnlijk ook nog eens een minuut over doet om die snelheid te halen!
Deze auto's zijn juist erg betrouwbaar.

pool0249 (0), 18 jaar geleden

het zijn gelukkig niet zo veel bergen :-D . ik denk ook dat naar mate ik hem langer in gebruik heb dat hij steeds losser en schoner word intern, is het trouwens aan te raden om af en toe zo'n cleaner in de tank te kieperen?

wat rijden jullie trouwens voor een auto?

Gegroet Erik Martijn

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Brandstofadditieven vind ik in de meeste gevallen geldverspilling. Af en toe je filter vernieuwen is normaal gesproken afdoende om problemen te voorkomen.

pool0249 (0), 18 jaar geleden

oke dank je altijd goed om te weten

Groeten Erik Martijn

Tiemen11425 (0), 18 jaar geleden

Ik heb ook een Peugeot 106 Diesel. hij is inderdaad niet de snelste maar zeker wel lekker betrouwbaar en ik kan inderdaad ook bijna alles zelf onderhouden.
En soms denk ik ook wel, had ik maar een snellere auto, maar als ik dan weer kijk wat ik voor wegenbelasting betaal en wat het verbruik is dan is die gedachten snel weer weg.
Bestaat er niet een 106 Diesel club? ;-)

pool0249 (0), 18 jaar geleden

Hey tiemen,

Ja lekker is dat je alles zelf aan de auto kan doen dat scheelt een hoop poen, ik heb van het weekeind nog een olie keering in mijn versnelingsbak vervangen met een anderhalf uur was ik klaar het meeste werk was het om de olie weer in de bak te krijgen :-) het is allemaal zulke simpele techniek heerlijk ik heb trouwens nog gekeken voor een 106 diesel club maar die is er niet, deze is er wel http://www.peugeotsportclub.nl anders moeten we zelf een club oprichten ;-)

Groeten Erik Martijn

Tiemen11425 (0), 18 jaar geleden

Haha een club met wel 2 leden! wowhoe! Ik zie wel dat je al een stukkie verder bent dan ik. Ik heb namelijk nog nooit aan de versnellingsbak gezeten.
Maar ben nogsteeds wel erg tevreden over de 106 Diesel.
Jammer genoeg heeft hier iemand in Utrecht uitgevonden hoe je het slot van een 106 open breekt, er is namelijk ingebroken.
En niet eens iets meegenomen! Zelfs niet mijn zelfgemaakte Hoedenplank met mooie speakers!
Bij het schadebedrijf hadden ze een paar 106jes binnen gekregen die allemaal op dezelfde manier opengebroken waren...
Nou staat hier in de straat ook een sjonnie 106 die zijn sloten helemaal glad gemaakt heeft, Je kunt dus niet meer handmatig met de sleutel de portieren openen, alleen met de AB. Ik zal hem eens vragen hoeveel hem dat heeft gekost. natuurlijk kan de achterklep wel gewoon open met de sleutel.

aardbei64 (0), 18 jaar geleden

wat voor problemen hebben jullie al ondervonden met de 106.. die van mij doet nog wel eens vreemd , lees lekken en koelvloeistof verliezen. klinkt t jullie bekend??
en wat is er makkelijk aan te doen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.