auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: blower doet niets

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo, raar probleem met blower van een peugeot 307 met climatronic
Blower deed eerst wel op hogste staand en viel zomaar uit.Heb van de sloop een andere module gekocht draaide 1 week goed daarna helemaal niets meer. De originele welke soms faalde weer terug gezet maar die deed ook niets meer......
Dit type heeft geen weerstand op de motor, zoals de ouder type, denk dat de weerstand in de module zit tenzij iemand weet of het anders zit..?
Alles gemeten, heb 12 volt op draad vanuit de module naar de motor toe, echter belast getest met een 21W lampje maar niets....
Motor op werkbank getest met direct 12 volt verdraai bijna je polsen! lagers lopen netjes geen zwaar punt ofzo
Ingaande spanning van module varieert tussen de 2,5 en 5,5 volt (ongeveer) evenredig oplopend met de stand van het bedieningspaneel.
Uitgaande spanning varieert tussen de 12 en 13,7 volt eveneens evenredig met het bedieningspaneel.
Auto ook uitgelezen geen foutmelding en werking van alle circulatiekleppen getest werkt prima.
Met deze info toch een nieuwe module aangeschaft (100 euro!) maar helaas geen resultaat.
Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn.... bij voorbaat dank voor reactie's

Geplaatst door

Marcel123 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even om verwarring te voorkomen: wat/welk onderdeel bedoel je met module? De weerstand zit bij het nieuwe model 307 in de zijkant van het kachelhuis links onder de blower. Om deze weerstand te verwijderen moet je em een kwartslag lossen (bajonet-sluiting) en dan kan de weerstand eruit.

Nog even een aanvulling: de voeding voor blower en weerstand komt zo te zien van zekering F11 van de PSF1 = zekeringskast MOTORRUIMTE!! Loopt intern in de PSF1 via een relais en komt eruit op de zwarte stekker met 2 aansluitingen die op de PSF1 zit.

hans4074 0
badge

12 jaar

Hallo Hans, de module is degene welke jij beschrijft ,die onder de motor zit met bajonetsluiting, die is dus vernieuwd....
De zekering had ik ook al gecontroleerd (in de motorruimte) ziet er goed uit. Alleen het relais heb ik niet ontdekt, zou het kunnen dat daar misschien overgangsweerstand in zit? ik denk alleen dat ik meer(andere) klachten zou moeten hebben. (is dit relais zgn X-relais ?)
Ik kan nog proberen de voedingsdraad zelf te testen om deze direct op de blower-motor aan te sluiten.
Maar als dit ook goed is is het nog niet de oplossing helaas.........Kan je anders een schema naar mij mailen? Kan ik dat in ieder geval nalopen.

Grtz,Marcel

Marcel123 0

12 jaar

Zoals aangegeven: het relais zit intern in de PSF1, dus valt niet te zien. Als je nu eens met lopende motor meet of er voeding/spanning komt op 1 van de 2 draden die uit de genoemde zwarte stekker met 2 aansluitingen komt? heb momenteel geen beschikking over schema, maar dacht dat het de draad was die op nummertje 2 in deze zwarte stekker zit. De nummertjes staan wel ergens op (de rand van) deze stekker. Meet je daar een spanning van ca. 13,5 -14Volt (bij lopende motor) dan meet je vervolgens of deze spanning aankomt op weerstand en op blower. Het schema mailen gaan we nog even niet doen.

hans4074 0
badge

12 jaar

Hallo Hans, zoals ik in mijn eerste bericht vermeldt, heb ik spanning uitgaande van de module (daar komt dan volgens mij de 12 volt vanuit de PSF1 vandaan) gemeten en dat varieert dan tussen de 12 en 13,7 volt afhankelijk van de stand op het bedieningspaneel.
Op deze draad heb ik dus een lampje gezet(21 Watt) maar niets, dus het lijkt erop dat het indien belast het laat afweten. Ik had de hoop dat de module hierin de schuldige zou zijn (dat deze geen vermogen leverde)
Wat jij dan zegt van een relais welke hier nog tussen zou zitten is dan denk ik de volgende verdachte door bv overgangsweerstand, maar dat kan ik misschien uitsluiten door die draad die naar de module gaat (indien die normaal los te nemen is..) direct naar de motor te laten lopen. oftewel de hele module te by-passen en alleen het relais te testen.
Grtz,Marcel

Marcel123 0

12 jaar

Het probleem opgelost door het vervangen van het PSF1 paneel in de motorruimte.
Het relais wat aangestuurd wordt en de stroom door moet geven had waarschijnlijk te veel overgangsweerstand, nu met nieuw paneel weer lekker warme lucht in de cabine.
Bedankt voor het meedenken
Grt,Marcel

Marcel123 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.