auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306 1.4 Break: Dieselklop in benzinemotor

Bouwjaar: 1998

Peugeot 306 1,4 XR break. 86000 km.
Sinds enige tijd klop bij warme motor ter hoogte distributiesnaar. Alleen bij toerengebied 1000 - 2500 trm.
Volgens dealer pulserende olie in 4e krukaslager en zou onschuldig zijn en vaker voorkomen bij dit type motor. Alle snaren bij 75000 km vervangen. Dealer onderhouden etc.
Motor vlgs dealer in prima conditie maar met dieselgeluid in genoemd toerengebied.
Wie weet wat eraan te doen is ?

m.vr.gr. AJ.

Geplaatst door

Peugeot306 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De riemen staan wat aan de strakke kant vooral die van de stuurbekrachtiging, zet die maar eens wat losser. Dat verhaal van je dealer klopt.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Bedankt Oltimer Jansen. Ik ga zsm naar de dealer en zal de riemspanning eens laten nakijken/stellen. Het resultaat hiervan laat ik dan wel weten.

m.vr.gr AJ.

Peugeot306 0

20 jaar

Ze hoeven echt niet te strak oftwel ze mogen bijna slippen. Succes, Oldtimer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Hallo Oldtimer. Het slapper zetten van de riemen heeft resultaat gehad. Het geluid is weer aanvaardbaar, als voorheen.
Definitieve oplossing is uiteraard het vervangen van het lagerschaal door een later gemodificeerd type met een groef, maar dit gaat aardig in de papieren lopen.
Vlgs dealer lopen al deze motoren wat rauw bij lage toeren.

Bedankt en mvg AJ

Peugeot306 0

20 jaar

Ik ben blij dat mijn advies geholpen heeft, wat betreft het wat rauw lopen, probeer eens achter elkaar een paar tanken 98 ron benzine.
Dit is wel wat duurder maar als u het verbruik in de gaten houdt zult u zien dat hij verder gaat op een liter zodat het uiteindelijk niets uitmaakt wat u tankt. Alleen uw motor lust dit beter.Ik hoor het wel, groeten Oldtimer

oldtimer 0
badge

20 jaar

Het geluid vind ik nog steeds behoorlijk irritant. De dealer adviseert nu om een zwaardere krukaspoulie met trillingsdemper te monteren. Hebben ze in het verladen regelmatig gedaan met goede resultaten. Wie heeft hier ervaring mee en werkt dit ook ?

Bedankt, AJ

Peugeot306 0

20 jaar

Matig advies.Het geluid komt echt door het naar boven trekken van de krukas door de snaren.voor de 206 was er een oplossing met een andere steun voor de dynamo zodat de riem meer naar voren getrokken word. de dealer moet dat nog wel kunnen vinden en hij zou eens kunnen kijken of dat ook op de 306 past.succes Oldtimer.P.S. dat van die poulie ken ik ook.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Bedankt Oltimer, ik ga e.e.a. nog eens overdenken en zal vragen om de snaren nog iets losser te zetten zodat ze net niet slippen. Dealers houden niet zo van beter wetende/eigewijze clandizie.
Heb je trouwens nog een idee over de knipperende dashboardverlichting (zie andere probleemstelling). Hier heb ik ook al diverse oorzaak/oplossingen over gehoord. Nu weer dat het aan het aanjager circuit zou liggen. Bij warme motor wil hij stationair wel eens even jojo'en (tot 1100 toeren). Kan dit ook ermee te maken hebben. Bedankt en groeten, AJ

Peugeot306 0

20 jaar

Mijn gedachten gaan uit naar de spanningsregelaar van de dynamo maar,dat geluid uit het dashboard dat kan ik niet thuisbrengen. Wat betreft de beterwetende clandizie, ik vind men is nooit Oldtimer genoeg om wat te leren ,dus dealer,sta open voor ideeen van klanten, oplossen van storingen bestaat voor 50 % uit goed luisteren, en dan pas sleutelen maar de gemiddelde monteur kijkt met z'n handen en niet met z'n verstand.Groeten Oldtimer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Bedankt, de spanningregelaar was ook de eerste gedachte en heb een weekje met een nieuwe 'leen' dynamo gereden. Dit was niet de oorzaak. Zitten er nog meer spanningsregelaars o.i.d ? bv voor de dashboardverlichting, km teller display, etc. Het knipperen zit nl. alleen op het instrumentenpaneel, verder werkt alles normaal. m.vr.gr AJ

Peugeot306 0

20 jaar

Nee, dus zul je het in het instumentenpaneel of z'n aansluitingen moeten zoeken. Ik ben benieuwd.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Algemene vraag nog. Zijn er andere peugeot rijders met hetzelfde geluid in hun motor ? Wat is jullie ervaring ? Hoe evt. opgelost ? Het lijkt mij trouwens onmogelijk om een auto nieuw met zo'n geluid af te leveren, of ligt dit toch aan mijn technische gehoor ? mvg AJ

Peugeot306 0

20 jaar

Als de riemen, dus ook de distibutieriem op de juiste spanning staan hoor je hem niet.Dat geluid komt bij meerdere motoren voor . Ik heb het ook gehoord bij Renault en bij Volkswagen Susuki en Ford.Misschien heb je toch te lang zonder gehoorbescherming in de vetput gestaan A.J.Dan blijven alleen de mechanische geluiden over en verdwijnen de vogels.Groeten Oldtimer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

AJ,
Ik had ook zo'n geluid. Heb toen een poelie gemonteerd met partnummer 0515KO. Daarna was het geluid weg. Ook de snaren wat slapper gezet en daarna 4 jaar probleemloos gereden. Nu heb ik weer een tik bij het optrekken, lijkt niet op dat gebonk maar eerder een metaal op metaal geluid. Zie topic van 2 mei 2005.
Groet
JP

Jansen737 0

19 jaar

Bedankt JP. Dat van die andere poelie is bekend maar heb ik zelf niet gedaan. De riemen wat losser gaf een tevreden stellend resultaat, maar geheel weg is het niet en hoort blijkbaar bij deze motor. Ben nu een jaar en 30.000 km verder zonder problemen. Het electrische probleem is trouwens ook opgelost. Een zeer vakkundige en oplettende monteur (niet bij de dealer maar universele garage) zag meteen dat er een breuk in de aansluiting bij de dynamo zat. Sorry dealers, iets verder kijken zou mij veel geld, tijd en ergenis hebben bespaart. Die tik bij het optrekken heb ik niet kan van alles wezen, klep, lagerschaal, enz ?
Rij nu,door ander werk, bijna 1000 km/week naast normaal en goed onderhoud probleemloos. mvg AJ

Peugeot306 0

19 jaar

Het is al even geleden maar ik reageer ook nog even.
Had hier inmiddels zelf ook een topic over geopend, maar ik heb dus precies hetzelfde geluid. Het is minder geworden sinds ik de poelies eraf heb gehad en de snaren ook wat minder strak heb gezet. Wat zou het vervangen van het lager kosten?

Snoof 0

19 jaar

A j van gelder wat betreft het knipperende instrumentenpannel.
Is dat al opgelost?
zelf denk ik aan een slechte massa verbinding of een of andere verbinding die teveel stroom wegtrekt en dan het panneel te weinig krijgt.
Succes gr Willem.

w.vries28 0

19 jaar

Hallo Willem en Snoof,

Het electrische probleem is gelukkig door een oplettende monteur al lang verleden tijd, zie mijn bericht van 3 mei 2005.
Het kloppend geluid in de motor is vrijwel verdwenen nadat ik de riemen losser had gezet en hoort verder gewoon bij deze motor. Kan absoluut geen kwaad maar technisch gezien nogal slordig. De kosten van een nieuw lager zijn hoog, voornamelijk werkloon. Ik raad het af tenzij het lager echt versleten is. Ik begreep dat de hele krukas moet zakken etc. wat weer andere problemen kan veroorzaken.
Ben nu +/- 50000 km probleemloos/geluidloos verder.

m.vr.gr. AJ

Peugeot306 0

19 jaar

Ik heb vandaag mijn 206 HDI XS weggebracht na constatering plotseling metaalachtig tikkend geluid, dealer zegt krukaspoulie vervangen, incl aandrijf riem en beschadigde rollen, kosten 700 euro !!! Het geluid viel me direct op, auto van aug 2001 met 146000 km op teller.

hitsomegas 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.