Peugeot 2008 2018: Druk in de carter

Bouwjaar: 2018, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Bh01, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Geachte,

Is er iemand bekent met kapotte zuigers/ zuigerveren na gesprongen distributieriem?

Even kleine historie: oktober 2022 belt vriendin dat ze in panne is gevallen bij vertrek aan kruispunt (koude motor).
Wagen zelf van de baan gesleept en 's avonds uitgelezen met diagnose-apparatuur waarbij fouten betreffende synchronisatie tussen nokkenas en krukas boven kwamen.

Wagen afgesleept naar een collega thuis en daar gezien dat tanden van de distributieriem weg waren (auto is van 2018 met 80k km). Riem, waterpomp etc vervangen, cilinderkop laten afpersen en vlakken, nokkenas + kleppen vervangen en 2 tuimelaars.

2 maand later komen we van mijn schoonzus thuis (motor op bedrijfstemperatuur na rit van 40 min) en vult de wagen zich met damp, motorkap open gedaan en gezien dat de peilstok omhoog stond. Bij losdraaien vulstop, zit er redelijk veel druk op.

Zijn er mensen die een gedacht hebben (of uit eigen ervaring weten) wat er de oorzaak van kan zijn?
Zelf denk ik aan zuigerveren of een zuigerveren die toch geraakt is door de kleppen (op het eerste zicht zagen deze er goed uit). En langs welke kant best diagnose stellen (carter afhalen of cilinderkop)?
Zuigers zijn moeilijk te vinden heb ik reeds vernomen.

Alvast bedankt voor de feedback en het meedenken

Terry1984

Geplaatst door Terry1984 (0) PRO , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 2008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

Raar dat dat na 2mnd pas de kop op steekt eerlijk gezegd. Olie nog wel op peil, op heeft ie alles opgedronken? Turbo niet stuk gelopen?

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Hoi harry,

Olie stond nog mooi op peil, turbo gaan we controleren.
De wagen is vandaag eindelijk terug naar de werkplaats bij mijn collega geraakt, daar kunnen we de turbo ook even controleren. Mijn collega dacht carterventilatie verstopt, is dit een mogelijkheid?

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

Nog nooit meegemaakt bij zo'n motor, maar in theorie zou t kunnen.

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Turbo gecontroleerd, geen noemenswaardige speling, staat mooi droog. Verder motor gedemonteerd en open gehaald. Hierbij gezien dat de zuigers precies hebben doorgeblazen tussen de zuigerveren. Cilinders en zuigers hebben geen schade van zand oid binnen te krijgen (voertuig heeft op staalfabriek gereden). We gaan nu de zuigerveren vervangen (als we er aan raken) en kijken of het probleem weg is

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

T lijkt er meer op dat er een lekkage is tussen de cilinders door de afdichting van de koppakking. Kop en of motorblok niet krom?? Of iets misgegaan bij de eerste herstelling?

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Cilinderkop is binnen geweest bij revisie bedrijf voor te vlakken en af te persen. Blok kunnen we wel nog even controleren. We hebben 7 bar druk gestoken via gaten gloeikaars en cilinder 2 en 4 bliezen rechtstreeks in de carter.

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

Ok helder, zou dan zeker de motor ook even laten opmeten voor de zekerheid.

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Gaan we zeker doen. Nu stukken aan het zoeken, blijkbaar zijn zuigerveren bijna niet meer te vinden voor deze motor?

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

Kun je niet beter eerst het onderblok laten controleren/afpersen. Het zou mij niet verbazen als blijkt dat je toch een ander onderblok moet hebben.

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Is dat een gekend probleem met het onderblok van het bhx type? Motor heeft niet warmgelopen (over temperatuur geweest) en wordt ook niet koud afgetrapt.

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

Heb je toevallig een chassisnummertje van de peus?

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Vf3cubhxmhy191438

harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden

Nee, verder niet. behalve het breken van de riem. Maar zou eerst een volledige diagnose stellen wat er vervangen moet worden en wat de oorzaak is alvorens naar delen op zoek te gaan. Blijf het bijzonder vinden dat er zomaar opeens een paar zuigerveren stuk zijn.

Terry1984 (0) PRO, 1 jaar geleden

Dus bij deze motor was het probleem van een gebroken riem ook gekend als ik het goed begrijp. Waarom geen melding van de dealer hierover? Bij de 1.2 benzine had ik al gehoord van brekende riem daar deze in de olie loopt. Zuigerveren zijn ook niet stuk, misschien vast geraakt? Als we de zuigers bekijken is er mooi tussen de veren roet gegaan (heb daar nu geen foto's van genomen). Maar we gaan verder met de diagnose

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 2008 of stel zelf een nieuwe vraag.