Hallo allemaal, ik heb sinds vandaag een gratis auto op mijn naam staan, het is een leuke auto met enkele gebreken.
Maar zoals het gezegde gaat moet men een gegeven paard niet in de bek kijken;)
Ik heb vandaag een stukje er mee gereden en ontdekte dat de motor snel warm loopt, het rode lampje links in het dashboard gaat dan branden.
Ik ben meteen gestopt en heb alles laten afkoelen de fan draaide niet op het moment dat het waarschuwingslampje aan ging.
Heb vervolgens wat water in de radiateur bijgevuld en dat heeft ff geholpen, toen snel mogelijk naar huis met de verwarming aan en ramen open.
Thuis aangekomen ging het lampje weer uit en draaide de koel fan na. De koelvloeistof zag er rood uit, kan dit goed zijn want ik ken alleen witte en blauwe koelvloeistof?
De wagen trekt goed op en stuurt en remt prima, alleen weet ik niet of het normaal is dat er een geluid te horen is dat ik zou vergelijken met een turbo.
Het is een zoemend geluid wat laag begint en naarmate ik harder rijdt ook hoger klinkt, het is niet storend maar ik weet niet of het een voorteken is van een of ander euvel. Er zit heel weinig roest op deze wagen en hij is degelijker gebouwd als mijn andere auto de Kia Pride bj 2000.
Ook is er een probleem met de achterklep, deze valt niet af te sluiten. Hij gaat wel goed dicht maar kan door iedereen door indrukken van de knop geopend worden.
Aangezien ik er een aardige geluidsinstallatie in wil bouwen vind ik het belangrijk om de achterklep te kunnen afsluiten, Na de beschermkap er af te hebben gehaald zie ik dat er 2 zelftap schroeven in het slot zitten die een staafje dienen te bewegen, maar helaas werkt het dus niet zoals het hoort, is een nieuw slot moeilijk te plaatsen en duur?
Ook vertelt de "schenker"mij dat er een probleem is met de ruitensproeier die achter lekt, hierdoor loopt het spuitwater via het stof van het dak naar de wagen in.
Of dit daadwerkelijk de oorzaak is weet ik niet , maar is dit een bekend probleem (bijrijderskant achter)? en kan ik dat zelf repareren?
Verder is er een barst in de voorruit , maar die ga ik laten vervangen indien het zich loont om deze wagen op te knappen, want het alternatief is een roestige Kia Pride bj2000
Ik weet het is een hoop , maar hoop toch dat hier mensen zijn die mij tips kunnen geven over hoe en wat te doen en laten.
Bij voorbaat dank voor jullie genomen tijd en antwoorden. Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, wat moet je daar nu op zeggen? Koelsysteem kan een kwestie zijn van lucht in het systeem. Dit kan komen doordat het koelsysteem niet goed ontlucht is, maar ook door bijv. een lekke koppaking.
Het zoemende geluid gaat sterk lijken op een defect wiellager.
Het slot van de achterklep is gewoon verziekt en zal vervangen moeten worden, hetzij door nieuw, hetzij door eentje van de sloop.
Het slangetje van de achterste ruitensproeier loopt aan de binnenzijde van het dak via een doorvoer-rubber de achterklep in naar het sproeiertje. Waarschijnlijk is het slangetje gescheurd of afgebroken net voor de doorvoer in de auto. De soepelheid van dit soort slangetjes gaat er door de loop der jaren en door vloeistof vanaf, en worden hard, met als gevolg afbreken. Er zijn genoeg mogelijkheden om dit te repareren bijv. door het oude slangetje door te knippen en een plastic koppelstukje te plaatsen en een nieuw stukje slang vanaf koppelstukje tot sproeiertje te monteren.
Maar goed...als je dit soort vragen steld vraag ik me hardop af of je de handigheid hebt om dit zelf te kunnen repareren??
Mijn advies: laat eerst kijken naar het belangrijkste = het koelsysteem en de oorzaak van het warmlopen, en dat zoemende geluid en vraag je dan af wat je met het wagentje gaat doen. Desnoods, en misschien niet onbelangrijk, laat je dan tevens een globale inspectie van het wagentje uitvoeren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar