Goededag !
Ik heb sinds een tijdje dat mijn Peugje 206 (2001) met KFW motor (1,4 /8v & AG Sgi Lpg) niet lekker loopt.
Hij loopt stationair onregelmatig (alsof er soms een misfire is) en bij optrekken houdt ie soms in, om na een seconde wel vol vermogen te geven. Hij doet dit zowel op LPG als op Benzine, alhoewel dit met benzine minder is.
mede door dit forum heb ik een aantal dingen zelf weten te doen / testen :
- bougies vervangen (bosch)
- Luchtfilter
- Nullaststappenmotor gereinigd, en getest
- Gaskleppotentiometer gemeten
- LPG Verdamper gereinigd
- MAP/Luchttemp sensor vervangen (is een combinatiesensor)
En een aantal dingen die tijdens het laatste bezoek bij de dealer zijn uitgevoerd :
Kleppen zijn gesteld (door dealer)
Software gereset, en opnieuw ingesteld (door dealer)
Ondertussen heb ik zelf een Obd-lezertje, en krijg ik sinds een tijdje de navolgende storing die terugkomt na resetten:
P0110 - Intake Air Temperature Circuit Malfunction.
Ik heb de MAP/Temp sensor getest, en deze geeft bij 25 graden ongeveer een weerstand van 2 kOhm, dat volgens een tabelletje uit de vraagbaak redelijk binnen specificaties is. Bij blazen of opwarmen reageert de sensor prima.
Verder heb ik de bedrading naar de ECU doorgemeten, resp 0 en 0,2 Ohm.
Mijn vragen :
Hoe groot is de kans dat een MAP/Luchttemp sensor binnen 3 maanden defect raakt, heeft iemand zoiets al eens doorgemeten, en kloppen de waarden die ik heb gemeten? (De vraagbaak is eigenlijk voor 206jes tot 2000)
Ik vermoed dat de ECU een probleem heeft, kan ik deze gewoon vervangen, of moet deze nog ingeleerd oid worden?
De storingscode die ik zie, is een standaard EBD vertaling, komt dat overeen met de PSA codes?
Alvast hartelijk dank!
Arnoud.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ecu zomaar vervangen gaat niet vanwege diefstalbeveiliging.
Repareren/testen is vaak wel mogelijk bij actronics.nl
Ecu's kunnen kapot, maar meestal is het ofwel een sensorprobleem dan wel een probleem met de bedrading.
Oke, dank voor de info, heb ondertussen de sensor vervangen, storing blijft optreden. Hij loopt wel stukken mooier stationair. Ik ga dat bedrijf eens aanschrijven voor een ECU-test.
15 jaar
Of eens uitlezen met een tester waarbij je ook de data kunt zien.
Interessant om te zien wat de lucht temp. nu aangeeft en of er kortsluiting is met massa of voeding.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar