Peugeot 106: keerring versnellingsbak

Bouwjaar: 1995

hoi

de keerring van mijn versnellingsbak lekt. is deze makkelijk te vervangen. wat moet ik hier allemaal los voor halen en is hier speciaal gereedschap voor nodig. en wat zijn de aanhaal momenten van wat ik los moet halen ( aandrijfas)

rob9974

Geplaatst door rob9974 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

Peugeot 106 benzine- en dieselmodellen 10. Aandrijfassen 10.2 Aandrijfas uit- en inbouwen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Naafmoer 250 (25,0)*
Klembout van fuseekogel aan fusee 50 (5,0)
Wielbouten 85 (8,5)


*Insmeren met vet en na het vastdraaien borgen.

Bij het uitbouwen van een aandrijfas is het noodzakelijk de differentieelkeerring te vervangen.

Uitbouwen


- Verwijder het wiel.
- Trek de handrem aan. Draai aan de desbetreffende zijde de naafmoer los. Let op! Gebruik voor het blokkeren van wielnaaf nooit de voetrem omdat dan de bevestigingsschroef van de remschijf kan breken. Gebruik zonodig blokkeergereedschap voor de naaf (speciaal gereedschap Peugeot (-).0606 A1Y/A2).
- Verwijder de bodembeschermplaat (afhankelijk van type).
- Zet de voorzijde van de auto op bokken.
- Tap de versnellingsbakolie af.
- Maak aan desbetreffende zijde de fuseekogel los van de fusee. Let op! Trek de draagarm net zo ver naar beneden dat de fuseekogel loskomt uit de fusee, niet te ver omdat dan het achterste elastische draaipunt van de draagarm loskomt.
- Druk de fusee naar buiten zodat de aandrijfas loskomt uit de naaf.
- Schuif de aandrijfas uit het differentieel.

Let op! Als de auto moet worden verplaatst, mag deze niet op de wielen worden verreden als de aandrijfassen zijn uitgebouwd, omdat dan de wiellagers kunnen worden beschadigd.

Inbouwen


- Breng een nieuwe keerring aan in het differentieelhuis. Vul de ruimte tussen de lippen van de keerring met vet.
- Bouw de aandrijfas in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen in.
- Zet de bouten en moeren met het juiste aanhaalmoment vast. Vervang de moer van de klembout van de fuseekogel door een nieuwe.
- Vul de versnellingsbak met de juiste hoeveelheid olie.



rob9974 (0) PRO, 18 jaar geleden

alvast bedankt ik ga beginnen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.