close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306 HDI: koelventilatoren

Bouwjaar: 2001

Vraagje: hoe zit het nou met dat koelventilatoren in de 306HDI?
Al zolang ik deze fijne wagen heb, heb ik nog nooit een koelventilator aan horen slaan. Geef ik deze auto niet genoeg op zijn donder? =)

Wanneer moeten vent 1 en daarna vent 2 inkomen?
Als ik de airco aan zet, dan gebeurt er ook al helemaal nix, terwijl de airco het hardstikke goed doet.

Geplaatst door

Buggyfreak (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beide ventilatoren slaan aan als de airco aan wordt gezet.

Daneron 0

19 jaar

Nee, beide ventilatoren slaan niet aan als de airco wordt aangezet. Een ventilator is voor de airco en de andere voor de motor koeling. Dus als de airco wordt aangezet gaat er maar entje draaien.

infomen 0

19 jaar

Oeps. Dat gebeurt bij mij dus niet. Toch werkt de airco heel goed, ook met de warme dagen die we afgelopen zomer hadden. Een fan moeten bij het inschakelen van de airco dus accuut aanslaan, onafhankelijk van buiten temp?

Reden van de post: ik heb zaterdag gekeken. ALs ik de 2 groene relais (SPST) van die 3 relais vooraan bij de fans eruit trek en ik sluit het conact kort, dan word ik weg geblazen! De fans zelf werken dus en zekeringen zijn OK. De 2 groene (SPST) en het zwarte (SPDT) relais zelf heb ik aan 12V gehangen, de contacten van die relais doen het ook. Kan maar 1 ding betekenen. de relais worden nooit aangestuurd. De vraag is nu waar ik verder moet kijken.

Het is opvallend dat zowel met de airco als motortemp van boven de 90 die dingen nooit aangaan. Ik vond het al zo verdacht. Maar op zich merk ik er nix van.

Buggyfreak 0

19 jaar

Bekijk die draaistekkers eens. Moet je voor je accu naar beneden kijken. Wil nog wel eens de groene hulk in ontstaan. En volgens mij worden ze aangestuurd door de bitron als ik mij niet vergis. En deze zit volgens mij achter je mistlamp lv.

205GTiGriffe 0
badge

19 jaar

*schaamrood op de kaken*
Ik draaide zaterdag aan de bewuste stekker, maar had het gevoel dat ik toen een opdonder kreeg. Dat kan natuurlijk hier niet (12V, zonder inductieve belasting, waar komt die hoge spanning vandaan?)
Maar ik schrok er zo van, dat ik als reflex krachtig mijn arm terug trok uit de motor ruimte en ik schaafde langs een of andere bout. Trok zo een snee van 10cm lang over mijn arm (gelukkig niet zo diep)... Daarna durfe ik niet meer aan die stekker te zitten, hahah =)

Hmmm... toch maar eens die stekker losmaken en schoonmaken, dan. Zou dat met wat WD-40 lukken?

Ik kon die thermal switches idd niet vinden, OK, achter mistlamp links dus, ik zal daar ook eens kijken.

Buggyfreak 0

19 jaar

Heren monteurs, even geheugen opfrissen. 306 HDI heeft bosch EDC15 commonrail brandstofinspuitsysteem. De aansturing van motor ventilatoren gebeurt van uit de motor EBE. Ze draaien overigens altijd tegelijk, lage of hoge stand.

T luteijn 0
badge

19 jaar

volgens mij ook, zou nog kunnen dat er een van de twee weerstanden in het radiateurhuis stuk is.

harry4203 2695
badge vip badge

19 jaar

Draaistekker gisteren los gehaald: geen groene hulk, geen contacten die uit het connectorhuis gedrukt waren. Een opvallend schone connector, eigenlijk. Dit lijkt het ook niet te zijn.

T luteijn heeft gelijk, ik heb common rail inspuit systeem. Dus of de EBE stuurt nix aan, of ik heb een kabelbreuk naar de draaistekker toe of die weerstanden dus.

Eerlijk gezegd denk ik niet meer aan de klixon/bitron/thermal switches, met de airco aan doen de fans ook nix en dat zou wel moeten. De sturing vanuit de airco werkt dus ook niet en dat heeft niets te maken met de thermal switches. "iets" anders voorkomt dat de fans aan gaan.

Waar kan ik die weerstanden precies vinden? Die zitten ook ergens in dat grote plastic stuk waar de fans en relais in gemonteerd zijn? Klinkt mij als een goede failure mode. Vermogensweerstanden gaan nu eenmal wel eens stuk.

In dat behuizinkje voor de radiateur heb ik alleen maar 3 relais gevonden. Een zwarte, met change-over contact (SPDT) en twee groene met een normally open contact (SPST). Met die zwarte er nog in en de 2 groene er uit, die ene groen overbrugd, draait er 1 vent. Met de andere groene overbrugd, draaien er 2 vents... misschien geeft dit gedrag ook aan dat er iets fout zit.

ALs ik T luteijn goed begrijp, zou het ene groene relais beide fans op lage snelheid moeten doen draaien, de andere relais beide fans op hoge snelheid...???

Buggyfreak 0

19 jaar

Het feit dat bij het overbruggen de fans gaan draaien geeft al aan dat de relais niet aangestuurd worden of stuk zijn. De weerstanden enz. zijn dan in orde. Meet eens of er op de spoel van het relais wel spanning gezet wordt bij het inschakelen van de airco. Als er spanning op komt zijn de relais of de contacten verdacht, als er geen spanning op komt moet je het dus in de aansturing van de relais gaan zoeken, de EBE of de bedrading daartussen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.