Peugeot 106: koppakking probleem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 TU9M

helaas moeten constateren dat mijn 106 hoogstwaarschijnlijk het bekende TU koppakkingsprobleem heeft.
Symptomen:
af en toe niet lekker lopen(koud), heel soms wat stotteren.
Koelvloeistof bruin( denk olie)
olie lekkage op de bekende plek links voor

Maar nu dus wat vragen (speel met het idee om het zelf maar te gaan proberen met wat hulp van deze of gene)

ik vind met zoeken naar de onderdelen een 33 en een 37 KW versie van mijn auto , dit maakt voor de pakking niet uit toch?
ik heb ook begrepen dat er twee soorten pakking in omloop zijn de gewone oude versie en een verbeterde ( meerlaagse metalen pakking), klopt dit en maakt het veel verschil?

Auto heeft nu 82dkm gelopen en bij 50dkm in er bij de grote beurt destijds een distributieset met waterpomp vernieuwd. Ik neem aan dat het dan verstandig is om de riem maar weer te vernieuwen, maar vraag me af of ik spanrol nu achterwege kan laten.Scheelt weer een paar tientjes.

Motor is nog nooit warm gelopen, moet ik dan toch de kop laten vlakken, of in ieder geval laten controleren en wat kost zoiets dan?

Heb ik nieuwe kopbouten nodig of kan ik de oude gebruiken als deze niet te ver opgerekt zijn?
Heb ik verder nog meer nieuwe delen nodig ( pakkingen uitlaat oid)?

Verder nog specifieke zaken om op te letten?

Veel vragen ik weet het , maar ik kan alle informatie goed gebruiken.
Alvast bedankt,

veldhuizen

Geplaatst door veldhuizen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

harry4203 (530) PRO, 15 jaar geleden

koud slecht lopen/stotteren heeft weinig tot niks met een lekke koppakking te maken.
je zegt, koelvl bruin, olie? is het echt olie (dikke bruine drab) of is het gewoon door niet verversen erg vuil geworden?
olielekkage? zweet ie wat (kan geen kwaad) of lekt ie echt op straat.
ik zou die zaken eerst eens goed beoordelen voor ik zomaar de kop eraf haalde.

wegmetwallen (0), 15 jaar geleden

Bij mij is dit ook het geval.

Auto zweet linksvoor bij de hoes ( kap ) van de distributie-riem.

Ben ermee naar de garage geweest maar hij vind het nog niet nodig. ( kosten waren ook 1000 euro voor koppakking, d.riem, laten vlakken etc )

Geef eens een foto ozo.

( dit is er bij mij het geval, dit is onder de auto bij het spruitstuk - http://tinyurl.com/5d55ss )

veldhuizen (0), 15 jaar geleden

je hebt natuurlijk gelijk eerst zeker weten dat het dat pobleem ook echt is. Misschien nog tips?

Maar desalniettemin ik kom toch veel overeenkomst tegen met andere items in diverse fora die hetzelfde probleem aangaat.

1000 EUR???!!!dat is zeker bij een dealer! Kan me niet voorstellen dat het zoveel moet kosten.

Zal eens een foto maken zodra ik in de gelegenheid ben.

wegmetwallen (0), 15 jaar geleden

[quote=veldhuizen]je hebt natuurlijk gelijk eerst zeker weten dat het dat pobleem ook echt is. Misschien nog tips?

Maar desalniettemin ik kom toch veel overeenkomst tegen met andere items in diverse fora die hetzelfde probleem aangaat.

1000 EUR???!!!dat is zeker bij een dealer! Kan me niet voorstellen dat het zoveel moet kosten.

Zal eens een foto maken zodra ik in de gelegenheid ben.[/quote]
Ja zkr,

- nieuwe koppakking
- kop vlakken
- nieuw koelvloeisrof
- nieuwe distributieriem
- nieuwe waterpomp
- nieuwe multiriem
- nieuwe kopbouten

lekt jouw 106 olie op straat ??

veldhuizen (0), 15 jaar geleden

nee de mijne lekt geen olie op straat.

-nieuwe koppakking 40
- kop vlakken 50 (niet altijd nodig)
- nieuw koelvloeistof 20?
- nieuwe distributieriem 40
- nieuwe waterpomp 50 indien nodig
- nieuwe multiriem 20( dacht alleen met airco, anders gewone riem?)
- nieuwe kopbouten 30 hoeft niet perse
dit zijn afgeronde(bruto?) prijzen die ik hier en daar gevonden heb, moet ieder garagebedrijf dan ook nog met korting kunnen krijgen volgens mij.

Dus max 250 onderdelen, rest van die 1000eur zou dan arbeid zijn??


Als het trouwens niet met zekerheid de pakking is en het is geen probleem om er voorlopig mee door te rijden dan is het wellicht ook nog een idee om het koelsysteem eerst eens door te spoelen (met soda heb ik hier ergens gelezen) en dan te verversen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum