close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: koppeling gaat zwaar

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo luitjes,

Ik voel dat onze koppeling zwaar gaat sinds een week ,niet een klein beetje,maar behoorlijk wat zwaarder terwijl hij sowieso nooit zwaar getrapt heeft.De vloeistof is in DEC.2011 ververst dus het mag daar niet aan liggen.Zou de hefboom waar de drukstift van de koppelingsgever in ligt zo zwaar kunnen gaan door bijv.roest?Of moet ik eerder denken aan een as of het draaipunt van het pedaal?Als ie warm is lijkt het minder te zijn,heb al heel wat topics gelezen en al aardig wat winterse praktijken meegemaakt met deze auto maar dit nog nooit eerder gehad...Wie heeft er een suggestie?!

Met vr.groet,

Remy

Geplaatst door

ibizapunthoofd (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verouderde remvloeistof vormt water. Water is zwaarder dan remvloeistof en zal zich onderin de hulpcilinder verzamelen. Bij het verversen zal het water (of bagger) gewoon onderin die cilinder achterblijven, omdat de ontluchting nippel en de leiding beiden hoger zitten. de cilinder losschroeven en kantelen tijdens het doorspoelen met nieuwe vloeistof is de remedie.
Bij temperaturen onder de 0 graden bevriest het water, of vormt het een soort sneeuw. dat verklaart dan het zwaar gaan.

Maar goed, Normaal kun je het hele jaar door wel eens een probleem hebben.. Ook een niet vorstgerelateerd probleem kan zich nu voordoen.

Dank je Cor voor jouw reactie,waar ik overigens wel een beetje moeite mee heb....ik heb een aantal jaren personenwagen ervaring en +/_ 25 jaar bedrijfswagen ervaring maar dat verhaal dat er onderin een cilinder water blijft staan .....het word in de "dikke auto s "allemaal iets warmer als bij de pers.wagens,dan zou ik bijvoorbeeld ook heel vaak iets meegemaakt moeten hebben als "vapour-lock"maar dan in een hydrauliek systeem van de koppeling of de remmen (bij lichte bedrijfswagens).En ik zal je vertellen dat die vloeistof NOOIT op tijd wordt ververst,enkel wanneer er iets vervangen is...Ik heb nog nooit zoiets gehoord of meegemaakt ...als je spoelt met een druk van +/_ 3 bar kun je mij niet wijs maken dat het water toch onderin blijft staan,100% word het nooit,mits je doet wat jij zegt:demonteren en schoonmaken maar met spoelen/verversen is het zeker zo goed...Wat ik zelf ook dacht dat de koppelings cilinder vastgevroren zat maaarrrrr als je dan een keer of wat trapt moet "de sneeuw" weggaan,en dat was niet zo...dus ik dacht aan een verroeste kokerschuifbus of zo,nou ik heb hem even op de put gehad (en dus binnen,dus kon ie ontdooien,maar hij bleef zwaar trappen ),dat ik uiteindelijk het eenvoudig te verwijderen kopp.cilindertje van de v-bak heb afgeschroefd en het rubberdeksel eruit gehaald en met een TEFLON spuitbus het scharnierpunt van de koppelingshefboom heb ingespoten...nog nooit heeft ie zo licht getrapt!Nou weet ik ,doordat ik met een spiegeltje in het koppelingshuis heb gekeken dat er kunststof scharnierpunt inzit welke je normaal gesproken niet mag smeren maar eh,ik ben er zeer content mee en ging dus met een veilig gevoel op wintersport!Zo werkt het dus inmiddels al weer 4 weken toppie...Evengoed bedankt voor de hulp
Met vr. groet,

Remy

Remy.. Ik ben het roerend met je eens, als het verversen van de remv;oeistof gebebeurt met een pulserend apparaat zal er weinjg of geen water achterblijven. Ik was van mening dat het verbersen op niet professionele wijze was geschied, Vooral ook omdat je de vraag stelde in de strenge vorstperiode, Het zwaar gaan van een as of een kabel is redelijk eenvoudig vast te stellen. Een bevroren koppelingscilinder komt niet vaak voor, daarom juist dat antwoord.

ik heb het zelfde probleem met een 307,en ik ga de dealer vragen om dat eens te proberen,die kunnen al 2 jaar niets vinden,en na 3 nieuwe koppelingsets is het probleem nog niet opgelost.
Ik ben in ieder geval wel blij dat ik hier een antwoord lees waar ik iets mee kan,bedankt!!

hobby-monteur 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.