Peugeot 309: Koppelingsprobleem

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

sinds afgelopen weekend heb ik een 309 met 162.000 km op de teller. Probleem is nu dat de koppeling heel erg hoog aangrijpt en erg kort is. Daarnaast heb ik (vooral in 3 en 4) het probleem dat ik de motor bij accelereren flink in de toeren schiet en dan terugzakt. Dus net alsof je de koppeling nog gedeeltelijk ingetrapt hebt.

Dit lijkt mij een versleten koppeling. Maar is het dan de plaat of de drukgroep? Of beide? En als ik ze ga (laten) vervangen, moet dan meteen de hele set vervangen worden (plaat, drukgroep, lager of nog meer?) of zou het ene onderdeel vervangen voldoende zijn?

En wat zijn de kosten van laten vervangen ongeveer? En is het zelf te doen? Doe een boel onderhoud aan mijn auto zelf en ben technisch, maar heb geen ervaring met koppelingen en heb geen brug ofzo ter beschikking.

Alvast bedankt voor de reacties.

benne

Geplaatst door benne (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

je kan eerst nog proberen om de koppelinskabel nog aftestellen alvorens de koppeling tevervangen want dat kan bij deze auto nog ; als toch blijkt dat de koppeling versleten is dan altijd de completeset vervangen.

groetjes jan.

Beunhaas (525) PRO, 17 jaar geleden

Meestal is de plaat versleten of vet geworden, ik zou dan alleen de plaat vernieuwen, is er niks aan de plaat te zien, dan ook drukgroep vernieuwen.
Het is zelf wel te doen , maar een hoop werk..., een brug is niet nodig.
Echter een garage heeft ook een hoop werk dus wordt het een dure grap voor een degelijke oude auto

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

kees het lijkt me niet verstandig om alleen een plaat tevervangen want de drukgroep komt op nieuw onder spanning en het zou niet de eerste keer zijn dat je de boel dan weer uitelkaar moet halen dan wegen de kosten van de drukgroep niet op tegen die van de arbeid en wat dacht je van het druklager nee altijd bij een koppeling de komplete set nemen dat doe ik zelfs bij mijn eigen wagen en trouwens een wagen van 1992 vind ik nog niet zo oud hoor zo wagentje kan vaak nog jaren mee.

groetjes jan.

Beunhaas (525) PRO, 17 jaar geleden

@jan T

De drukgroep komt iedere keer op spanning als je ontkoppelt....
Zelfs bij m'n eigen auto zou ik alleen de plaat vervangen als tie op was.
In mijn carriere van 34 jaar en > 1 miljoen km heb ik zegge en schrijve 1 keer een slippende koppeling gehad, dus welk risico loop je voor toch een leuke besparing.

Overigens is de 309 een onderschat "spaarmobiel"
Ik heb met een dieseltje in 3 jaar plm 90000 km afgelegd zonder 1 serieus probleem of vervelende onkosten,
zo'n auto moet echter de investering wel waard zijn.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nou kees dat kan hoor maar ik werk ook al weer 28 jaar ik ik vervang altijd alles het is waar als je de gok neemt voor je eigen dan kan dat maar voor de klant is het een ander verhaal als dan niet goed is kan je het onder garantie doen dus daarom monteer ik altijd een compleete set maar net zoals ik zeg ieen ieder mag het zelf weten.

groetjes jan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.