Peugeot 106: Koude start + stationaire probleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Peugeot 106 1.4 KFW motor uit 2002

Het probleem:
Bij warm (koude start) weer duurde het starten al wat langer dan je normaal verwacht van een auto. Bij wat kouder en vochtiger (koude start) weer wordt de start tijd langer voordat de motor aanslaat. Daarbij komt ook nog eens dat de motor dan soms start en meteen weer uitslaat. Vervolgens kan dit nogmaals gebeuren voordat de motor stationaire blijft draaien. Verder valt op dat de motor onregelmatig lijkt te draaiden. Er zijn trillingen te voelen tijdens het stationaire. Dit is ook terug te zien in het wisselende toerental die blijft wisselen tussen de 950-970 toeren.
Als do motor warm is start hij soms meteen en soms geeft hij alsnog de symptomen zoals hierboven beschreven.

Verder tijdens het rijden gebeurt het regelmatig dat, bij het indrukken van de koppeling, het toerental eerst terugzakt onder de 800 toeren en zich vervolgens herpakt. Ook tijdens het rijden gebeurt het wel eens dat, bij het indrukken van de koppeling, het toerental zakt tot 1000 en dan een terugstoot krijgt naar 1100, daarna herpakt de motor zich normaal stationaire.

Verder is door de wasstraat gaan geen optie. Na de wasstraat is de motor heel moeilijk te starten. Valt regelmatig uit en tijdens het rijden stottert de motor. De motor blijf bij geen gas wissel in toerental. Hierbij valt de motor bijna uit en herpakt zich weer naar 1500 toeren om vervolgens weer bijna uit te vallen.

Reeds gepleegd reparaties om het probleem te verhelpen:
- Gasklephuis schoon gemaakt
- Stappenmotor gereinigd met remreiniger en ingespoten met wd40
- Nieuw koelwater temperatuursensor
- Nieuw lambdasonde (voor katalysator)
- Nieuw MAP sensor
- Uitlezen en de volgende foutcode gevonden --- p1110 Frisse lucht/klimaatsysteem (na hierboven genoemde reparaties verwijderd en lijkt niet meer terug te komen)
- Nieuwe bougies
- Nieuw ontstekingsblok (Geen bougiekabels Het blok is één geheel dit rechtstreeks zit aangesloten op de bougies)

Iemand nog een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn>?

Vincentv

Geplaatst door Vincentv (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

leeuw106 (0), 6 jaar geleden

Heb je vacuumslangen gecontroleerd op lekkage?

Vincentv (0), 6 jaar geleden

Beste Leeuw106,

De slangen heb ik gecontroleerd en ben met remreiniger aan de slag gegaan om te zien of het toerental omhoog gaat. Dit was helaas zonder succes.

Groetjes Vincent

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.