Peugeot 206: lambdasonde vervangen maar nog steeds klachten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Een paar weken geleden hebben we problemen gekregen met onze 206 gentry 1.4 uit 2000.
Klachten waren:
- stotteren zo nu en dan
- zo nu en dan moeilijk starten, slaat pas aan na x aantal keer.
- Als de auto gestart is schiet hij naar de 2000 toeren en na verloop van tijd zakt hij stationair
- stinkende lucht, rotte ei/verbrand lucht

We hebben het laten uitlezen en de gassen laten meten, conclusie van de monteur (universele garage) was het vervangen van de lambda sonde.

Dat hebben we dus gedaan, echter treedt nu (maand later) vergelijkbare problemen op. Nu is het en was het toender ook koud weer. Ik twijfel echter of het de lambdasonde is. Er brandt trouwens ook geen storingslampje.
Als de motor éénmaal loopt dan rijdt hij verder ook wel.... het zijn wel korte afstanden...

Peugeot dealer heb ik gebeld om advies en die gaf aan dat het een bekend probleem zou zijn met dit koude weer... maar het kon van alles zijn... voorlopig had hij geen tijd om e.e.a. uit te lezen tenzij er een lampje brandt.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou de indicatieprijs kunnen zijn van de reparatie met materiaal. Zodat ik weet in welke richting ik het moet zoeken als ik bij de garage kom en dus niet bij voorhand opgelicht wordt.

Ik ben dus van plan om vanmiddag langs een garage te gaan... Of zeggen jullie dat het inderdaad een bekend iets is met het koude weer?
Mocht er meer info nodig zijn laat maar horen...

Groetjes en alvast bedankt.

Dennis

dadenstar

Geplaatst door dadenstar (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=dadenstar]Zodat ik weet in welke richting ik het moet zoeken als ik bij de garage kom en dus niet bij voorhand opgelicht wordt.[/quote]
Dat klinkt in ieder geval positief.......NOT!

De lambda die vernieuwt is, heb je die bij de dealer gehaald of elders? De weinige ervaring die ik heb met niet originele lambda-sondes is niet best o.a. stekkers af moeten knippen, draadjes verbinden enz. met uiteindelijk een slecht werkende lambda.
Nog een mogelijke oorzaak is een koelwater temperatuursensor

dadenstar (0), 14 jaar geleden

Hans,

Bedankt voor je reactie.


[quote]Dat klinkt in ieder geval positief.......NOT![/quote]
Ja sorry dat ik niet zo positief ben, in paar jaar tijd hebben we 3 auto's gehad en ik moet zeggen dat we in de regio verschillende "negatieve" ervaringen helaas hebben gehad met reparaties... Maar goed dat is een andere discussie.

mbt koelwater temperatuursensor. De temperatuurmeter lijkt gewoon constant te zijn en niet in het rood te komen als ik vanuit het instrumenten paneel kijk. Of staat dit er los van?

De lambdasonde is denk ik niet origineel omdat hij niet van de dealer vandaan komt. Dus dit zou het ook nog kunnen zijn gezien de situatie/ervaring die je schets

Heb je enig idee wat de kosten zijn van de temperatuurmeter dit mocht dit het probleem zijn.
En zijn beide mogelijke oorzaken eventueel uit te lezen ter bevestiging?

Alvast bedankt!

Gr Dennis

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Normaal gesproken heeft een automotor 2 verschillende temperatuur sensoren. 1 voor het dashboard en een andere voor de motor-computer.
In dit geval zou het er wel eens 1 kunnen zijn en wordt het dashboard aangestuurd door de motor-computer.
Wat is je motorcode? KFW? Staat op positie 6 t/m 8 van het chassinummer (kijk op kentekenbewijs).

Weet je toevallig ook nog welke foutcode er uitgelezen werd toen de lambda-sonde werd vervangen? Liefst compleet met nummer.
Rotte eieren lucht is een indicatie dat de motor te rijk staat en een verhoogd brandstofverbruik heeft. Niet echt goed voor je katalysator.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Hallo dennis, ikmeen te weten dat er overbruggingsetjes verkrijgbaar waren om tussen te temperatuur-zender te plaatsen . Plaats boven de versnellingsbak. Hoe zwart zijn je bougies na een start? Deze modivicatie laat de ECU weten dat het met de temp wel meevalt en niet zo sterk hoeft te verrijken. 2 keer de auto verzetten in de winter was anders al niet meer mogelijk.Ook warmere bougies is een optie. Groetjes Jan.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Jan, das volgens mij al een heeeeeeeele oude info? Uit de begintijd van de TU in de 205 en 309.
Voor de 206 ken ik em in ieder geval niet. Gezien het bouwj. zou het nog een KFX kunnen zijn en gaat het om de groene sensor boven op het thermostaathuis. De blauwe aan de zijkant van de cilinderkop is dan enkel voor de temp.meter.

dadenstar (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb hem dus gisteren uit laten lezen bij een garage die tijd heeft/had. Iedereen in de buurt hier heeft het druk.
Ik heb zelf meegekeken en inderdaad met het uitlezen kwam de koelwater temperatuursensor naar voren.
Maandag kunnen ze hem pas fixen.
Trouwens wat ik wel vreemd vond van verschillende garages die ik aan de telefoon had is dat gezien mijn klachten:

- stotteren zo nu en dan
- zo nu en dan moeilijk starten, slaat pas aan na x aantal keer.
- Als de auto gestart is schiet hij naar de 2000 toeren en na verloop van tijd zakt hij stationair
- stinkende lucht, rotte ei/verbrand lucht

een aantal aangaf dat het niet aan dekoelwater temperatuursensor kon liggen :-| vreemd...

Maar goed laat ik eerst dat ding maar vervangen en dan zien we wel verder....
Wat is jullie mening hierin, kan iemand mij trouwens de werking van dit ding uitleggen wat dus eventueel tot mijn klachten kan veroorzaken, ik ben wat dat betreft echt een leek...


Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals mijn dank.

Goed weekend,

Dennis

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Door de telefoon een diagnose stellen is natuurlijk heel moeilijk!

De sensor is eigenlijk een weerstand die door temperatuurverschillen een verschillende waarde aan de computer van de motor doorgeeft. Deze rekent er dan de juiste hoeveelheid in te spuiten brandstof voor uit.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Dennis , Als fout kwam toch de temp-meting naar voren ,dat verklaart veel want bij onderbreking/oneindig weerstand ecu vertaalt dit als 40 C onder nul . Het resultaat ruik je en de bougies vervuilen sterk. Door de lage temperatuur wordt de bedrading stug en breekt al dan niet inwendig .Maak de bedrading met een fohn warm en test welke draad aan de tempzender met enig aandringen langer wil worden. Succes

dadenstar (0), 14 jaar geleden

Heren,

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.
Kabels zijn inmiddels nagelopen, koelwater temperatuur sensor vervangen en het probleem is verholpen.
De motor loopt weer lekker en hopelijk blijft dat ook zo :-)

Nogmaals mijn dank,

Dennis

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum