close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Microfilter op brandstofdrukregelklep op HD pomp

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RHY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 66

Betreft 2001 Peugeot 206 2.0 HDI met huidige km-stand 462.469km.

Ca. 3 maanden geleden (km-stand 454.102km) is de auto rauw en onregelmatig stationair gaan lopen (verslikken, bijna of helemaal afslaan).
Op de snelweg was vermogens verlies voelbaar, alsof er een elastiek aan de trekhaak hangt.
Geen foutcodes, geen check engine lampje.

Ik heb de tip van de brandstofdrukregelklep (Bosch 0281002493) op de zijkant van de HD pomp schoongemaakt, ik heb de instructies uit de volgende filmpjes gevolgd:
https://www.youtube.com/watch?v=3yUpiuUf...
https://www.youtube.com/watch?v=JIgenXmV...

Daarna was het probleem verholpen.

Dit weekend (km-stand 462162) is de auto stilgevallen met een defecte elektrische opvoerpomp in de tank. Deze is vervangen met Bosch 0986580174.

Ca. 170km na het vervangen van de opvoerpomp, is de auto gaan nadieselen bij het afzetten.
Tevens is het check-engine lampje gaan branden met noodloop (niet meer dan 2100 rpm) tot gevolg.
De rit naar huis kunnen maken, waarbij de auto regelmatig afsloeg bij gas-los situaties.
(Kennelijk als de druk in de HD pomp of common rail te hoog wordt, wordt de opvoerpomp afgeschakeld door de BSI, met stilvallen van de auto tot gevolg. Over 10km wel 15 keer opnieuw kunnen starten).

Het nadieselen en afschakelen van de opvoerpomp heeft mij weer naar de brandstofdrukregelklep gebracht.
Dit maal heb ik op basis van info van een Engelstalig forum het gesinterde fijnfilter van de tip afgeknipt met een nijptang.
De weerstand is gemeten tussen de 2 pinnetjes van de klep. Dit is 2,2 ohm. Bij mijn weten conform specificatie.

Bij terug monteren is het check-engine lampje uit.
De auto rijdt weer naar behoren en heeft af en toe nog een kleine hick-up bij stationar lopen (ca 130km na afknippen filter).
Huidige km-stand 462.469.

Ik heb begrepen dat sommige regeldrukkleppen wel, en andere niet met het gesinterde fijnfilter op de tip geleverd worden.

De vraag is:
Is hier enige negatieve ervaring bekend als het fijnfilter wordt verwijderd / afgeknipt?
Heeft dit filter ook nog een dempende werking op de brandstofstroom door de brandstofdrukregelklep?

Het nieuwe PN van deze brandstofdrukregelklep is overigens: Bosch 0281002872.

Zie de foto's voor de klep en het fijnfilter.
In een van de YouTube filmpjes zie je ook het fijnfilter afgeknipt worden.

Brandstofdrukregelklep met de tip bovenop. Dit is een gesinterd metalen filter:
[img]http://i65.tinypic.com/52mma0.jpg[/img]

Brandstofdrukregelklep Bosch 0281002493::
[img]http://i66.tinypic.com/211mh01.jpg[/img]

Geplaatst door

Trac (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Update:

Intussen ca. 1200km verder.
Bij koude start heeft de motor nog niet direct een stabiel toerental, met het gaspedaal hou ik hem dan op 1200 tpm, na ca. 10 seconden houdt de motor dat dan ook zelf vast bij 900 tpm stationair.

Ik heb mede vanwege bovenstaande en de gasrespons wel het idee dat het microfilter ook een licht dempende werking heeft op de brandstofdrukregelklep.

Maar alles doet het verder prima en gezien de prijs van zo'n nieuwe klep, rij ik nog wel even zo door.

Trac 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.