Beste collega's
graag hulp bij het volgende
heb hier een peugeot 206 staan met een oliedruk probleem.
motor heeft 87167km gelopen en rammeld niet, geen lager geluiden
bij warme motor gaat het oliedruklampje branden startionair
de volgende werkzaamheden zijn reeds verricht aan deze motor:
* oliedruk gemeten bij warme motor , startionair is deze 0.5bar (veel te laag)
op 2000tpm is deze 2 bar terwijl deze dan 3bar zou moeten zijn.
* oliedruk gemeten bij koude motor , deze is dan 4,5 bar
* olie ververst (5w40 volsynth)
* olie filterhuis vervangen
* oliefilter vervangen voor een originele
* oliedruksensor vervangen door een nieuwe originele sensor
* oliepomp vervangen
* nokkenassen gecontroleerd ivm inlopen.
dit allemaal heeft echter nog geen resultaat gehad
wie heeft er nog een idee waarmee ik verder kan met dit verhaal.
alvast bedankt voor de moeite
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denny 23 , geef het VIN nummer eens .( chassisnummer )
Als het er niet bij gestaan zou hebben, was m'n eerste gedachte: oliefilter, maar die staat al als vervangen tussen de werkzaamheden. Controleer de lagering van de nokkenassen eens. Als dit niet in orde is, bijv. ingevreten, dan krijg je te lage oliedruk i.c.m. melding oliedruk.
Hans , ze hebben de nokkenassen al gecontroleerd zoals ze zeggen . Als de motor een ET3J4 betreft wat ik vermoed omdat Denny praat over nokken ASSEN is daar volgens mij iets over bekend . ( lange tijd terug ) Daarom mijn vraag , VIN .
Dacht ik het weer goed gelezen te hebben, maar toch weer over die nokkenassen heen gelezen. 206, 2004, 1.4 16 klepper.....kan niet anders als de ET3J4 zijn, tenzij de gegevens in kadertje niet correct zijn. Het verhaal over storing oliedruk komt me heel bekent voor. Bij ons toen ook alles gecontroleerd en gemeten. Storing was gekomen na demontage van de kop i.v.m. de bekende olielekkage van de koppakking. Uiteindelijk een 2e hands cil. kop geplaatst en probleem was daarmee verholpen.
Sorry voor de late reactie zal het chassisnr vandaag even vermelden
zoals beloofd het chassisnr van de 206
VF32AKFUF43789207
Heren Peugeot monteurs . Wie wil ( en kan ) er even IF B1FW010JQO plaatsen voor Denny . Ik krijg het niet voor mekaar en hopelijk kan hij hier iets mee.
hebben toch de keuze gemaakt de nokkenassen te demonteren en ja hoor ingelopen
allemaal bedankt voor het meedenken
andere kop erop helaas
Ohw?! En je had de nokkenassen al gecontroleerd op inlopen aldus je eerste bericht.
Jongens een vraag
Dit gaat boven me pet
Maar ik ben nieuwsgierig
Hoe ontstaat dit
Aan de kilometers kan het niet liggen
10 jaar
In ons geval is het fout gegaan na demontage van de cilinderkop i.v.m. de bekende olielekkage van de cilinderkoppakking. Hiervoor moeten de beide nokkenassen eruit. M'n collega had alles keurig netjes (te) schoongemaakt, maar vóór montage van de nokkenassen, verzuimt om olie aan te brengen op de lagerkapjes van de nokkenassen. Waarschijnlijk is dit net genoeg geweest om na de eerste start zonder smering bovenin, het aluminium in te laten vreten met storing oliedruk als gevolg. En echt.......het hoeft maar heel weinig te zijn en het is afgelopen.
k'Zit net de bovenstaande foto's eens te bekijken, maar die zien er een stuk erger uit als die van ons destijds. En zo te zien is er aan de pakkingvlakken van deksels geschuurd, dus waarschijnlijk dit probleem óók ontstaan nadat de cilinderkop gedemonteerd is geweest???
[quote=hans4074]Ohw?! En je had de nokkenassen al gecontroleerd op inlopen aldus je eerste bericht.[/quote]
Dat had dus een collega gedaan zei hij dat was dus niet zo, had er nu zelf naar gekeken
Nou zo,n fout maak je maar een keer dan
En alles goed schoonmaken gaat hier niet op
En dat na een eerste start
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar