Peugeot 207: Oliedrukprobleem ET3 1.4 16v

Brandstof: Benzine, Motorcode: ET3, Motorinhoud (cc): 1400

Ik zou eerst even de bedrading vanaf de oliedrukschakelaar bekijken; als die beschadigd is en tegen massa komt gaat het lampje branden...

nofxke

Geplaatst door nofxke (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

nofxke (0), 6 jaar geleden

Ik heb al geruime tijd probleem met ET3 motor dat bij warme motor op stationair toerental het oliedruklampje gaat branden.
Motor reeds geflusht, nieuwe olie, nieuwe oliefilter, nieuw oliedrukcontact,...
Probleem bleef echter, nu als je een beetje gas gaf (1100 tr/min) ging het terug uit.
Echter sinds gisteren gaat het soms ook branden tijdens rijden op 2000 of 3000 toeren. Heel even maar, lampje gaat ook meteen weer uit.
Nu heb ik al verhalen gehoord over oliepomp die defect zou zijn, maar ook over distributie die van tijd zou staan tot zelfs vervangen van cilinderkop en nokkenassen ivm beschadiging aan de nokkenassen.
Iemand die met deze motor ervaring heeft of dit probleem al is tegengekomen?

nofxke (0), 6 jaar geleden

Heb ik ook al gedaan dit was ok.
Moest het dat zijn zou hij het ook bij koude motor moeten hebben en dat is niet het geval.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo , voor een 207 met ET3J4 motor kunnen 2 verschillende oliefilters gemonteerd zijn . Er is voor beide type,s MOGELIJK een oplossing .
Voor de juiste info heb ik de laatste 8 cijfers van uw chassisnummer nodig .

hans4074 (0) PRO, 6 jaar geleden

Zoals René al aangeeft.....overtuig je ervan dat het juiste oliefilter is gebruikt en in goede staat, met name het kunststof kruis in het midden van het filter. Onlangs een soortgelijk gevalletje meegemaakt bij een TU motor. Toen was inderdaad het kunststof kruisje in het midden van het filter afgebroken. Klant kwam met brandend oliedruklampje. Na vervangen van het filter was de klacht wél veranderd, maar niet opgelost. Bleek dat er een stukje van het kruisje in het kanaal van het oliefilterhuis was gevallen tijdens los nemen van het defecte oliefilter. Als dit allemaal in orde is, ga dan maar uit van slijtage op de nokkenassen enof de lagerkappen van de nokkenassen = andere cilinderkop. Ook dit hebben we al meegemaakt.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Helemaal correct Hans .
Gunstigste geval , rommel/plasic in oliefilterhuis.
Ergste geval , nieuw / ruilcilinderkop.

nofxke (0), 6 jaar geleden

Ok bedankt al voor de reacties.
Zal de motor eens opengooien en eerst is kijken of de nokkenassen niet zijn ingelopen en het oliefilterhuis demonteren.
Voor de rest lijkt de oliepomp wel degelijk op dit model motor?

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Heb je het oliefilter al gecontroleerd of het kruis wel aanwezig is
? 30 seconden werk .

[url=https://s27.postimg.org/6xqu8jnw3/oliefi...][img]https://s27.postimg.org/7ai8eq65r/oliefi...[/img][/url]

nofxke (0), 6 jaar geleden

Ja hoor probleem is al 2 jaar aanwezig. Maar was enkel by stationair. Nu is het erger geworden.
Ondertussen elk jaar oliewissel en filter vervangen dus zit nu momenteel zeker een juiste filter met kruisje in.
Misschien dat er nog een restant van de vorige eigenaar in het oliefilterhuis zit...

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Ja , da,s mogelijk . Complete huis demonteren , middelste veer met pen demonteren en daaronder in het kanaal kan de verstopping zitten .

nofxke (0), 6 jaar geleden

Nieuws:
Oliedruk gemeten : by warme motor maar 0,8 bar druk dus veel te weinig.
Oliefilterhuis gedemonteerd : viel een stukje metaal uit. De veer krijg ik er wel niet uit omdat ik het gereedschap daarvoor niet bezit.
Daarna carter gedemonteerd. Oliezeef zat al vrij toegeslibt dus debiet vd pomp kon al niet goed zijn.
Verder gekeken naar nokkenassen. Deze zijn nog mooi langs de kant vd distributie maar aan de kant vd versnellingsbak zijn ze wel ingelopen.
Dus slecht nieuws.
Nu even afwachten of ik een ruilmotor zoek en laat plaatsen of we de wagen gaan wegdoen.
Bedankt voor alle hulp!

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide feedback .
Ik wens je een wijs besluit met betrekking tot de auto .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.