close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot Partner: Partner 1.4 benzine geen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TU

Beste collega's....
Ondanks dat ik toch echt wel de Franse auto's ken (al 30 jaar) heb ik nu een probleem dat erg lastig blijkt...
De auto , Peugeot partner 1.4 TU 8V benzine uit 2005 met 67000 km's , is bij mij gekomen van een collega die er ook niet uit komt.
Ik ben blijkbaar de 4e die er mee bezig is dus het is een uitdaging.
De klacht : Te weinig vermogen , slecht lopen , "ploffen" bij terugvallen in toeren.
Na de eerste proefrit was mijn eerste indruk dat de distributie niet op tijd stond.
Dit dus gecontroleerd maar staat goed.....
Even een lijstje van wat de andere er allemaal aan gedaan hebben;
-alle filters vervangen
-bougy's vervangen
-distributie vervangen
-brandstofdruk gemeten ; goed
-tank is er onderuit geweest , pomp etc gecontroleerd ; goed
-kat vervangen door een gebruikte
-uiteraard uitgelezen ; geen foutcode's
-ecu gecontroleerd door ac tronics ; goed
-gasklephuis gereinigd
-motor gevlusht etc.
-diverse sensoren uitgewisseld etc
-etc. etc. en alles geen soelaas.
Ik ben verder gegaan met de basis ;
-timing
-klepspeling
-compressie gemeten
-uiteraard massa's gecontroleerd
-inlaatspruitstuk eraf gehad en pakkingen gecontroleerd ; goed
-alle vacuüms goed
-nieuwe kat eronder
-uitlaat los gehad en gecontroleer (ook zonder de uitlaat hetzelfde)
-injectoren uitgewisseld
-bobine galerij uitgewisseld
-omdat ik toch dacht dat het de timing was heb ik zelfs de nokkenas een tandje naar voren gezet maar dus ook niet....
-uiteraard diverse keren uitgelezen met diagbox ; geen fouten...

Al met al naar mijn idee alles gecontroleerd en nog een keer......
Nog steeds dus het zelfde probleem.........
En nogmaals ... ik kan deze motoren eigenlijk dromen maar heb dit nog nooit zo mee gemaakt.
Wat zie ik over het hoofd of heeft iemand nog een idee ??
Komende week ga ik bij een collega even de ecu opnieuw voorzien van software maar weet niet of dit de boel zal oplossen.
Alle hulp is welkom !!
mvg
Jolitech

Geplaatst door

Jolitech (0)
badge

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Enkele vragen:
Brandstofdruk ook rijdend gecontroleerd?
Wat doen de fuel trims?
Wat doet de lambdasonde tijdens vollast?
Wat is de inlaatdruk stationair en bij vollast?
Wat is de inspuittijd stationair en bij vollast?

Bedankt voor uw antwoord.
Echter , zoals ik al aangaf zijn ook deze zaken gecontroleerd.
Het probleem blijft en al direct vanaf de koude start hoor je dat er iets mis is...
De auto loopt vanaf koud start een seconde of 10 / 15 goed en dan begint hij te "halen"
Lambda /inlaatdruk / inspuittijd etc. .......... alles al gecontroleerd.

Jolitech 0
badge

9 jaar

Nog even een postje ....
Beste collega's .. Dit is geen eenvoudig probleem .. Heb echt al jaren ervaring in de psa groep maar deze is echt lastig. .....................
Ook in samenspraak met andere collega's komen we er niet aan uit ....

Jolitech 0
badge

9 jaar

Kan je hier eventueel live data plaatsen van wanneer de motor stationair loopt?

Even een update..
We hebben via een bevriende dealer de auto serieus uitgelezen en gecontroleerd.
Ook hij heeft zoiets nog niet eerder aan de hand gehad en wist geen remedie ......
Ook parameters gecontroleerd en ook rijdend maar alles ziet er normaal uit ?
wel hebben we de ecu voorzien van de nieuwe software maar ook dit heeft geen oplossing gegeven.
Wel blijft er een en dezelfde foutmelding komen ; P0122 : "Gasklep/pedaal positie sensor/schakelaar "A", circuit spanning laag"
Maar tja ... waar gaan we dit zoeken ?
Graag reactie.

Jolitech 0
badge

9 jaar

Gasklep vervangen en opnieuw koud inleren?

Zie alleen dat het gasklephuis gereinigd is.

Komt die P0122 er op contact al in? Gaf de peugeot tester dezelfde omschrijving (klep/pedaal)?

Deze auto heeft volgens mijn info een enkele gaskleppositie sensor, zou die in ieder geval even nameten.

Mogelijk zie je met uitlezen niks omdat de ecu een waarde gaat simuleren als die foutcode opgeslagen is.

Meetwaarden gasklep positie sensor:
Voeding 5 volt
Massa 0 volt
Ontsteking aan, smoorklep volledig geopend 3,8 - 4,6 V
Ontsteking aan, smoorklep gesloten 0,6 - 0,8 V

Is er voordat het euvel zich openbaarde, iets gewijzigd/heeft zich misschien een bepaald voorval voor gedaan?

wkhoek 0
badge

9 jaar

Even een reactie op "heemskerk4251"
Het gasklephuis is gereinigd .... geen resultaat.
Daarna vervangen met een ander en nog steeds .... geen resultaat...
Ik heb de diagbox en de software dus hoe kan ik het gasklephuis "koud inleren"

Jolitech 0
badge

9 jaar

Reactie op "wkhoek"
De auto is door mijn collega ingekocht in belgië met het probleem er al in.
Ik heb zelf al gecontroleerd of er iets met de auto gebeurd is maar helaas....

Jolitech 0
badge

9 jaar

De vragen uit de eerste reactie zijn nog steeds niet beantwoord. De antwoorden op deze vragen zijn toch echt nodig om tot een oplossing te komen.
5 simpele vragen.

harlie 0
badge

9 jaar

Ok, soort gelijke problemen zijn ook wel eens veroorzaakt door en en motor wissel waarbij een ander type vliegwiel aan de donor motor zitmisschien is er ooit een andere motor gemonteerd?

wkhoek 0
badge

9 jaar

Hoi "wkhoek" . volgens mij is het wel de originele motor .... Het verhaal is wel zo dat voordat de auto is ingekocht , er (in België) een nieuwe koppeling is ingegaan. Dat is zo te voelen ook wel zo maar ik vraag me dan af waarom er een ander vliegwiel opgegaan zou zijn.
Heb de auto even aan de kant gezet want het aantal uren begint aardig uit de hand te lopen.
Dacht eigenlijk wel dat van al die tu 1.4 8v ,de vliegwielen hetzelfde waren ?

Jolitech 0
badge

9 jaar

Ben je al verder met deze auto?

Hallo,
Er is ondertussen nogal wat gebeurd.
Na lang spitten , meer controles etc. is er in samenspraak met de technische heren van Peugeot vorige week een nieuwe ecu ingegaan .....
Ook dit heeft het probleem niet opgelost .....
Het heeft wat moeite gekost maar uiteindelijk konden we de nieuwe ecu toch retour doen (gelukkig).
De heren van Peugeot willen niet verder kijken (onder coulance) omdat de auto ouder is dan 10 jaar.
Na alles wat er nu gebeurd en gecontroleerd is , zijn we dus niets verder gekomen.
Omdat de auto bij een collega stond ivm de technische dienst van Peugeot heb ik er verder niet meer aan gewerkt .
Deze week ga ik de auto ophalen en er aan verder. Het enige wat nu nog niet gecontroleerd is , is de bak kant. Dus ik ga toch maar eens de bak er af halen om te kijken of ik daar iets vreemds zie. Voorlopig blijft het dus een probleem gevalletje !!
Heb dit zelf in 30 jaar nog niet mee gemaakt.....

Jolitech 0
badge

9 jaar

Zit die p0122 er ook nog in?
Zo ja, dan kun je het beste eerst dat oplossen.

Ik zou best eens met deze auto aan de slag willen, eventueel ook wel op basis van no cure no pay. Je zit dan alleen wel met transportkosten. Je zou de auto ook bij autobedrijf Bouman in wijk en aalburg kunnen aanbieden voor diagnose, zij zitten nog redelijk bij je in de buurt.

Hoi,
De auto geeft geen storingen meer , diverse keren uitgelezen ,.. geen storingen.
Zelf heb ik ook de diagbox van psa, geen storingen meer.
Wel collegiaal om aan te bieden er naar te kijken maar tja,.... Ik ben al de 5e en ik heb de auto ook al bij een collega gehad .... We zijn allemaal redelijk ervaren in de psa groep (ik zelf al 30 jaar) en ook de "heren" van de technische dienst van Peugeot geven dus geen oplossing.
Ik begrijp goed dat je het als een uitdaging ziet , zag ik ook , maar omdat de kosten toch een beetje uit de hand beginnen te lopen ga ik er nu zelf aan verder.
Uiteindelijk moet het goedkomen en zal er wel uitkomen dat we met zijn allen iets "stoms" over het hoofd hebben gezien , of iets wat we dus echt nog nooit hebben meegemaakt.
Gezien de waarde van de auto zou je bijna gaan zeggen : slopen ......
Maar ik ben te eigenwijs om op te geven en móet gewoon weten wat er loos is...
Ik hou het forum hier wel op de hoogte.

Jolitech 0
badge

9 jaar

als je bv bij een 206 kijkt, zijn er wel meerdere soorten vliegwielen in omloop. zou idd als volgende stap toch de moeite nemen om de bak eens te verwijderen.

Ik begrijp dat je de kosten in de hand wil houden, maar de bak erachter weg halen is een behoorlijke klus. Ik neem aan dat je deze wilt demonteren voor controle van het vliegwiel. Deze controle is ook uit te voeren met een scoop en kost dan veel minder tijd.
Ook autobedrijf Bouman wil deze klus wel aannemen op no cure no pay basis.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil hiermee niet zeggen dat het een simpel probleem is of iets dergelijks.
Wij beschikken over apparatuur waarmee de storing waarschijnlijk wel gevonden kan worden en over het algemeen is dat toch de goedkoopste oplossing.
Vinden we niks, dan zijn er geen kosten aan het onderzoek verbonden.

Hallo,
Om als eerste even te reageren op het aanbod van arjenhofstra ,.. ik waardeer het aanbod om er naar te kijken maar jullie zitten in het noorden en ik bijna in Belgie ......
Daarnaast vind ik dat ik het moet kunnen vinden ?
Heb gisteren (had eerder geen tijd) de auto terug gehaald van "de heren" van Peugeot.
Natuurlijk reed de auto nog steeds als een "natte krant" = slecht dus.
Vanmorgen nog even de bedrading van de bdp sensor gecontroleerd en omgelegd maar weer geen resultaat.
Maar weer aan de apparatuur ; geen storingen.
Heb zelf nu de diagbox dus kan vrij diep kijken ....
Ondanks dat "de heren" dit ook al hadden gedaan ben ik toch weer alle waardes gaan bekijken..
In de "basis" alles wel oke ; inlaatdruk goed - lambda waardes goed etc. maar............................ Zie nu toch wel diverse waardes die afwijken ! Komt het lijstje:
Alle waardes zijn stationair gemeten.
-vervroeging pendelt continu tussen -00.1 en -04 terwijl deze juist +3 tot +12 zou moeten zijn....?!
-injectietijd schommelt tussen 4 en 5 ms .... hoort 1.7 tot 3.7 te zijn ?!
-laadtijd bobine 1/4 = 1.6 ms ... hoort 6.5 te zijn ?!
-laadtijd bobine 2/3 = 1.6 ms ... hoort 6.5 te zijn ?!
smoorklephoek = 13 % ..... hoort 0 tot 4 te zijn ?!
smoorklep spanning = ong. 630 mv .. hoort 2500 mv tot 2800 mv te zijn ?!
Hmmmmmm ?
Misschien zit ik al te lang met mijn neus in deze auto en "zie" ik het niet meer ....
Wie kan hier iets meer mee ?

Jolitech 0
badge

9 jaar

Wat me ook nog opvalt is dat bij het aanzetten van het contact de temp en benzine meter beide heel even naar beneden tikken en daarna naar hun juiste stand gaan .?
Dit heb ik wel vaker gezien bij xsara's en zo maar denk meld het toch even.

Jolitech 0
badge

9 jaar

Bouman zit wel een stuk dichterbij..
Diagbox is leuk voor het uitlezen, maar voor een goede diagnose is in dit soort gevallen toch vaak een scoop nodig.
Ik heb nog wel 1 ding wat mij opvalt en wat mogelijk de oorzaak is, er is nog geen schone brandstof geprobeerd? Misschien slechte brandstof kwaliteit...

Succes in ieder geval!

Hallo,
De diagbox is wel waar ook de dealers mee werken..
De brandstof is uiteraard bekeken . tank is er ook onderuit geweest , nieuwe benzine erin ......
Heb trouwens zelf jaren een kast met scope gehad .... pas weg gedaan en nu al spijt....... Toch maar weer eens kijken voor een nieuwe.
Nu eerst weekend.

Jolitech 0
badge

9 jaar

Misschien overbodig , maar vraag het toch : Ik zie dat je de compressie heb gemeten , maar heb je ook een cilinder lektest uitgevoerd ? Heb zelf al 2 motoren met problemen gehad waar een gescheurde , lekke , klep in zat .
Geef anders eens de laatste 8 cijfers van het VIN .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.