Peugeot 106: Peugeot 106 met kapotte homokneet?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4

Heb een 106 diesel en hij tikt in de aandrijving als je een bocht naar links maakt, lijkt aan de rechterkant te zitten. Collega suggereerde dat het de homokneet betrof. 3 vragen.
1 kan het ook nog wat anders zijn?
2 kan ik deze zelf vervangen?
3 kan ik er een van de sloop halen of moet ue nieuw zijn?


Alvast bedankt.

Ro

Ro9856

Geplaatst door Ro9856 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldtimer (0) PRO, 17 jaar geleden

1e Eigenlijk niet.
2e Hoe handig ben je ? olie van de bak moet er ook uit, keering vern, niet simpel even los,
3e alternatief is Ruilas, niet zo duur en toch goed.

pool0249 (0), 17 jaar geleden

Bekend euvel ik heb er ook last van :-( ik heb alleen een 1,5 diesel.

Groeten Erik Martijn

Ro9856 (0), 17 jaar geleden

Dus je zegt dat de hele as eruit moet? Dacht dat het totaan de ophanging ging?

oldtimer (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee de hele as moet er uit.

Ro9856 (0), 17 jaar geleden

Mmmm.. dan wordt het een uitgebreider klusje, leuk. Lekker sleutelen

fvdveen (0), 17 jaar geleden

Het probleem is duidelijk een versleten homokineet. De oplossing dan ook: aandrijfas vervangen.

Het is mogelijk om gebruikte aandrijfassen te gebruiken, maar een setje kost nieuw zo'n 200 euro, en dan kan de auto weer een hele tijd mee!

De klus is goed te doen op een avondje. Ik heb het zelf gisteravond gedaan aan beide kanten (2 assen):

Gereedschap:
- houten blokken
- hydraulische garagekrik (niet nodig, wel handig)
- dopsleutel 30
- momentsleutel voor 50 Nm, 80 Nm en 250 Nm
- lange hefboom (bijv. momentsleutel)
- pijpsleutel 16 of lange dopsleutel 16 (bijv. bougiesleutel)
- dop of ringsleutel 17
- zware hamer
- koubeitel of ander slagijzer
- lange slagstang
- opvangteiltje (voor versnellingsbakolie)

Benodigdheden (per kant):
- nieuwe aandrijfas met borgmoer (deze worden meestal met inruil oude as verkocht)
- versnellingsbakolie (zie handleiding)

Aktiviteiten:
- wieldop verwijderen
- wielmoeren een slag los draaien
- auto onder draagarm dicht bij wiel opkrikken (met hydraulische garagekrik)
- plaats houten blokken onder het voorste krikpunt
- laat de auto op de houten blokken zakken
- plaats het teiltje onder de versnellingsbak
- zet de versnelling vrij
- verwijder het wiel
- borging centrale borgmoer op aandrijfas (midden van het wiel) wegslaan
- door een of meerdere wielbouten en een lange sleutel, is het wiel tegen verdraaiing te zekeren.
- draai de borgmoer los met dopsleutel 3 en een lange hefboom en verwijder de moer (wel bewaren)
- verwijder de borgbout van de fusee kogel (aan onderste wieldraagarm, onder de wieldrager)
met pijpsleutel 16 (of lange dopsleutel) en ringsleutel
- zorg dat de borgmoer geheel verwijderd is (alleen een paar slagen losdraaien is niet voldoende!)
- plaats de slagstang aan de bovenkant van de wieldraagarm, zo dicht mogelijk bij de fuseekogel
- tik de fusee uit de wieldrager met enkele slagen op de slagstang
- druk met de duim de aandrijfas uit de wieldrager (de McPherson veerpoot naar buiten bewegen)
- plaats de aandrijfas zo vermogelijk omlaag
- controleer of het teiltje goed onder het uiteinde van de aandrijfas staat (versnellingsbak)
- trek de aandrijfas er voorzichtig uit
- steek de nieuwe aandrijfas er direkt in om overdadig olieverlies te voorkomen.
- steek het uiteinde van de nieuwe aandrijfas door de wieldrager en plaats de borgmoer (handvast aandraaien)
- plaats de fusee weer in de wieldrager en tik hem voorzichtig op zijn plaats
- plaats de borgbout voor de fuseepen met moer
- borg de moer van de borgbout met 50 Nm
- door een of meerdere wielbouten en een lange sleutel, is het wiel tegen verdraaiing te zekeren.
- draai de borgmoer van de aandrijfas aan en borg deze met 250 Nm (flink vast!)
- sla de borgrand van de borgmoer in de inkepingen (2 kanten van de aandrijfas)
- plaats het wiel terug
- verwijder de blokken
- haal de wielbouten aan met 80 Nm.
- vul het niveau van de versnellingsbak bij tot de vereiste hoogte.

Controlleer ook even de schijfremmen en remblokken. Mijn schijven waren minder dan de vereiste minimale 6 mm. Vervangen dus!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.