Peugeot 206: Peugeot 206 cc 1.6 : Motor start niet bij warmte en met moeite b

Bouwjaar: 2002

Ik had een probleem met het starten en heb een nieuwe accu gekocht. Maar toch start mijn 206 niet als de motor warm is en met heel veel moeite als de motor koud is. Is het de startmotor (5 jaar oud 135.000 km) of iets anders?

Indien ja, is het dan een kwestie van schoonmaken? Is dat normaal na 5 jaar dat een startmotor stuk kan gaan?

plasmaman

Geplaatst door plasmaman (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

AR 67202 (0) PRO, 16 jaar geleden

Draait de motor rond wanneer je hem start? Hoe oud zijn de bougies en de bougiekabels?

plasmaman (0), 16 jaar geleden

bougies en bougiekabels zijn 5 jaar oud en 135.000 km :)

hoe kan ik zien of de motor rond draait als ik em start?

ik had gisteren voor het eerst een probleem met het starten en toen die warm was startte die niet meer en vandaag heb ik een nieuwe accu gekocht maar dat heeft het probleem niet verholpen.

dus hij start nog steeds niet (alleen als de motor koud is).

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik neem aan dat de bougies al een keer vervangen zijn met de beurten.
Als ze er al 5 jaar inzitten zou ik deze als eerste vervangen.
Hoor je de startmotor vlot draaien als je start.
Werkt de startblokkering naar behoren.

plasmaman (0), 16 jaar geleden

Nee, de bougies zijn nooit vervangen :)
Er blijven dus 3 mogelijkheden over

1. bougies
2. startmotor
3. dynamo

Als de bougies nooit vervangen zijn in 5 jaar en 135.000 km ligt het dan daar het meest waarschijnlijk aan?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Heeft tie nooit onderhoud gehad dan?.

plasmaman (0), 16 jaar geleden

Jawel, bij 15.000 en 50.000 :). Toen was die twee jaar oud en verliep de garantie :)

AR 67202 (0) PRO, 16 jaar geleden

In dat geval moet er een nieuwe oliefilter, olie, een nieuwe luchtfilter, nieuwe koelvloeistof, nieuwe remvloeistof, nieuw benzinefilter (zijn deze te vervangen bij deze motor, niet zeker van), en een nieuw pollenfilter in, indien aanwezig. + bougies, en eventueel bougiekabels...

Begin met de bougies en kabels, daarna de luchtfilter en benzinefilter ivm dit probleem

harry4203 (465) PRO, 16 jaar geleden

vergeet de distributie niet die op 120000km had moeten worden vervangen. ik begrijp dus dat er na de garantie geen onderhoud meer gepleegd is? ja, dan stopt ie vanzelf een keer he.

plasmaman (0), 16 jaar geleden

Ja, ik hij heeft drie beurten gehad. 10.000 km beurt(gratis), 30.000 beurt (bij 38.000 olie verversen, oliefilter en een pollenfilter) en 45.000 beurt (bij 58.000). Dat was alleen maar oliefilters, olie, pollenfilters en dat soort dingen. Hij heeft nu al 75.000 km de garage niet gezien en ik heb er een litertje olie bijgegooid. Er is nooit een bougie vervangen. Wel nog 4 remblokjes, een uitlaatje en 4 banden maar dan houdt het echt op.

Ik zal van de week even naar de garage gaan voor een grote beurt :)

Dus reeel zal het erop neerkomen dat ik gewoon bougies en wat filters moet vervangen? Zal ie dan beter starten? Of kan het alsnog de dynamo/startmotor zijn?

harry4203 (465) PRO, 16 jaar geleden

kijk, een startmotor kan altijd stuk, maar deze motoren zijn best wel gevoelig voor onderhoud, met name de bougies. en je moet toch voor je eventueel verder gaat zoeken eerst zorgen dat de motor in goede staat verkeerd. je zou ivm het slechte starten ook gewoon een slechte massaverbinding tussen accu en motor kunnen hebben.

plasmaman (0), 16 jaar geleden

De auto heeft altijd perfect gestart, de volle 135K. Voor het eerst dus een slechte koude/lauwe start en daarna startte ie niet meer (warm). De accu is vernieuwd maar dat was niet voldoende. Ik zal beginnen met de bougies/oliefilter/benzinefilter/pollenfilter voor 160 euro bij Peugeot. Ik denk 120 all-in bij Kwikfit.Die dingen moeten toch vervangen worden. En dan kijk ik wel weer verder :)

Ik rij al 22 jaar 10 verschillende auto's en heb nog nooit een startmotor moeten vervangen. Ik zou het vreemd vinden dat een startmotor van een nieuwe auto die rustig gereden wordt (lange ritten) na 135K al stuk gaat. Zoiets moet gewoon 300K meegaan lijkt mij.

N.B. Overigens was een pollenfilter bij de Peugeotdealer in 2003 15 euro. De inflatie was in 2004/2005/2006/2007 gezamenlijk nog geen 7%! Dus 16 euro vandaag zou redelijk zijn.....maar nu vraagt de dealer 33 euro!
Wat een grappenmakers daar!

AR 67202 (0) PRO, 16 jaar geleden

pollenfilters zijn inderdaad niet goedkoop, net zoals onderhoud in het algemeen. Maar niemand verplicht je om onderhoud te laten doen, als je het zelf doet spaar je op zijn minst de uurlonen uit.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Vergeet die distributie riem niet, want die laten zitten is echt verkeerde zuinigheid.
En de eventuele spanrollen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.